Pasja i zaangażowanie to moja kofeina

2017-12-28 | 09:00

Na sekret doskonałej kawy składa się wiele elementów – rozpoczynając od odpowiedniej mieszanki poprzez sposób parzenia, na doświadczeniu baristy kończąc. Z kolei sukces zawodowy można osiągnąć, łącząc pasję i zaangażowanie będące napędem, swoistą kofeiną do dalszego rozwoju. O tym, że każdego dnia stara się nauczyć czegoś nowego i niezmiennie mieć ciekawość odkrywania nowych rzeczy rozmawiamy z Andrzejem Jackiewiczem, dyrektorem zarządzającym Costa Coffee Europe

Co oznacza nazwa Costa Coffee i skąd się wzięła?

Nazwa Costa Coffee wywodzi się od nazwiska założycieli marki – pochodzących z Włoch braci Sergia i Bruna Costa, którzy w 1971 roku zaparzyli pierwszą filiżankę kawy na bazie stworzonej przez siebie mieszanki Mocha Italia. Do dziś ziarna Mocha Italia wykorzystywane są we wszystkich kawiarniach Costa Coffee na całym świecie. Początkowo przedsiębiorczy bracia dostarczali kawę lokalnym odbiorcom, później sklepom specjalistycznym, a następnie otworzyli pierwszą kawiarnię Costa Coffee.

Jaki jest przepis Costa Coffee na idealną kawę?

Na smak idealnej kawy wpływa wiele czynników. Od doboru ziaren przez ich odpowiednią kompozycję i proces wolnego wypalania aż po samo przygotowanie i sposób serwowania przez baristów. Costa Coffee jest pierwszą siecią kawiarni, która w pełni kontroluje każdy etap tego procesu, a także stale go usprawnia, poszukując innowacji i szkoląc zespoły baristów na całym świecie. Wyjątkowa jest także sama mieszanka Mocha Italia, która wykorzystuje tylko jeden procent światowego zbioru i spełnia bardzo restrykcyjne normy jakości. Składowymi Mocha Italia są dwa gatunki: arabica oraz robusta. Nad jakością mieszanki stale czuwa sztab ekspertów Costa Coffee, na czele którego stoi Gennaro Pelliccia, pochodzący z Włoch coffee master. Co więcej wszyscy bariści, którzy pracują w naszych kawiarniach, niemal nieustannie szkolą się, pracując pod okiem najlepszych trenerów w Europie. Przygotowanie perfekcyjnego espresso czy latte wymaga poświęcenia czasu na naukę i doskonalenia swoich umiejętności. Zatem idealna kawa to taka, która znakomicie smakuje i serwowana jest przez baristę, który do perfekcji opanował proces jej parzenia.

Costa Coffee posiada kawiarnie zarówno w centrach handlowych, jak i przy głównych ulicach miast. Jakimi zasadami kierują się Państwo podczas wyboru określonej lokalizacji?

Rozpatrując decyzję o każdej nowej lokalizacji, przede wszystkim myślimy o ludziach, którzy skorzystają z otwarcia kawiarni. Zastanawiamy się, jakiego lokalu potrzebują, jaka jest historia miejsca, w którym miałby się on znaleźć. To, co determinuje nasz wybór, to zrozumienie stylu życia naszych konsumentów. Chcąc dalej rozwijać naszą ofertę, musimy nie tylko go rozumieć, ale też uczestniczyć w kreowaniu przestrzeni i oferty wpisującej się w ten styl. Jesteśmy zatem tam, gdzie są nasi Klienci – zarówno w centrach handlowych, jak i na głównych deptakach miast. Staramy się, by nasze obiekty były zlokalizowane w widocznych i łatwo dostępnych miejscach, dlatego też otwieramy nowe lokale nie tylko w najbardziej popularnych punktach miast, ale też na osiedlach mieszkaniowych.

Ile lokali aktualnie Państwo posiadają?

Aktualnie Costa Coffee liczy 141 kawiarni w Polsce, zlokalizowanych w 21 miastach w całym kraju. Do końca 2017 roku planujemy uruchomienie jeszcze czterech lub pięciu kawiarni, bo chcemy zamknąć rok wynikiem 145 lokali. W ostatnich latach sukcesywnie rozwijamy ofertę Costa Coffee o około 20 nowych lokali rocznie, co daje nam średnio 15-procentowy wzrost.

A jakie są Państwa plany rozwoju na 2018 rok?

Na nadchodzący rok wyznaczyliśmy sobie dwa kierunki działań. Pierwszym z nich jest dalszy rozwój oferty produktowej, przede wszystkim w oparciu o nowe koncepty i światowe trendy kawowe, które inspirują wprowadzanie innowacyjnych propozycji do naszego menu. Drugim jest dalszy sukcesywny rozwój zarówno sieci kawiarni Costa Coffee, jak i kawomatów Costa Express.

Czy może Pan przybliżyć szczegóły tego projektu?

Aktualnie sieć Costa Express liczy już blisko 300 maszyn samoobsługowych serwujących kawę w biurach, sklepach detalicznych i przede wszystkim na stacjach benzynowych. Wspólnym mianownikiem obu obszarów naszej działalności jest niezmiennie gwarancja smaku i jakości produktu.

Zmiana stylu życia Polaków powoduje, że coraz chętniej spędzamy czas poza domem, przeznaczając na to coraz większe budżety. Czy Costa Coffee również zauważa takie tendencje?

Kawa – wypijana w kawiarni, w samochodzie w drodze do pracy czy podczas weekendowego spaceru – już na stałe wpisała się w rytm dnia i styl życia mieszkańców polskich miast. Nie jest już żadną nowością, że dzisiaj dobrej kawy ze swojej ulubionej kawiarni możemy napić się praktycznie wszędzie – w centrum handlowym czy na stacji benzynowej. Sam rynek kawiarniany osiągnął więc pewien etap stabilizacji, na którym zyskują i zyskiwać będą ci gracze, którzy najtrafniej przewidzą potrzeby swoich gości. Choć sercem naszego biznesu jest kawa, Klienci odwiedzający nasze kawiarnie nie przychodzą do nas jedynie po lub na kawę. Często przychodzą na śniadanie, poczytać książkę w miłym otoczeniu, popracować poza domem czy biurem, poobserwować rytm miasta za oknem czy wreszcie spróbować czegoś nowego, innowacyjnego. Kawiarnie stwarzają właśnie taką przestrzeń, w której od progu czujemy się dobrze, w którą z łatwością wsiąkamy, wraz z aromatem kawy unoszącym się w powietrzu. Dlatego właśnie tworzymy miejsca, w których jedynym zobowiązaniem naszych gości jest poczuć się dobrze przy filiżance perfekcyjnej kawy.

Ale picie kawy to również pewnego rodzaju kultura.

To prawda, w Polsce cały czas ona ewoluuje, a światowe nurty dosięgają także koneserów w naszym kraju. I tak coraz szersze grono konsumentów rozsmakowuje się w innowacjach i nowościach, np. macerowanej na zimno cold brew oraz nasyconej azotem nitro cold brew czy limitowanej mieszance ziaren kawy – Old Paradise Street. Z całą pewnością mogę stwierdzić, że Polacy poszukują i potrafią delektować się nowościami w świecie kawy, a my mamy tę przyjemność, że możemy je proponować i udostępniać szerokiemu gronu gości naszych kawiarni.

Jaki jest profil konsumenta Costa Coffee?

Każdego dnia nasze kawiarnie odwiedzane są przez tysiące Klientów – osoby w różnym wieku, kobiety i mężczyzn. Część naszych gości przychodzi do nas na kawę towarzysko, inni biznesowo. Istotną, bardzo dużą grupę stanowią osoby uczące się lub studiujące – to ok. 20 proc. naszych wszystkich Klientów. Chętnie odwiedzają nas kobiety, które swój wolny czas poświęcają na zakupy i spotkania z przyjaciółmi. Naturalną i silną grupą odwiedzających nasze kawiarnie znajdujące się w biurowcach są osoby aktywne zawodowo, które przychodzą do nas na śniadania lub spotkania służbowe.

A jak w Pana ocenie zmienia się dzisiejszy klient?

Koniunktura sprzyja rynkowi kawiarnianemu w Polsce, podobnie jak zadamawiające się w naszym kraju trendy kawowe ze świata, które sprawiają, że wysokiej jakości kawa, nowe koncepty kawowe i innowacje cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród Polaków. Dzisiejszy konsument poszukuje z jednej strony wysokiej jakości produktu, ale też gwarancji jej powtarzalności. Nasi Klienci wiedzą, że w każdej kawiarni Costa Coffee, niezależnie od lokalizacji, mogą się napić tej samej, ulubionej kawy, przygotowywanej zawsze na bazie świeżych produktów i według tych samych procedur.

Oferta Costa Coffee nie koncentruje się jednak tylko na klasykach kawy.

Zgadza się, w ich przygotowaniu nasi bariści już osiągają mistrzowski poziom. Stale wdrażamy nowości i przybliżamy polskim konsumentom innowacje, którymi zachwyca się kawowy świat. Przykładem jest wspomniane wcześniej cold brew. Jesteśmy liderem rynku kawiarnianego w Polsce, stale inwestujemy w podnoszenie umiejętności naszego zespołu, cieszymy się z ogromnej świadomości na temat kawy, którą cały czas budujemy. Dlatego rozwijanie oferty naszych kawiarnii o zupełnie nowe koncepty kawowe i metody przygotowania to w mojej opinii nasza rola i jednocześnie zobowiązanie względem konsumentów. Nie jest sztuką wdrożyć nowy, innowacyjny koncept, zarządzając jedną kawiarnią, ale wdrożyć ten sam koncept w ponad 140 lokalach – to duża satysfakcja i świadomość, że wiele naszych nowości ma szanse dotrzeć do miłośników kawy także w mniejszych miejscowościach. 

Cały wywiad można przeczytać na łamach grudniowo-styczniowego wydania Magazynu Galerie Handlowe

Tagi: Andrzej Jackiewicz Costa Coffee
Oceń artykuł:

Źródło: Costa Coffee

Zobacz także

Pasja i zaangażowanie to moja kofeina

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.