Pierwsze dżinsy zostały zaprojektowane w USA w XIX w. przez Leviego Straussa z myślą o górnikach i farmerach. Spodnie te ze względu na swoją wytrzymałość, praktyczną stylistykę i atrakcyjny sportowy krój, zyskiwały w każdej dekadzie szerokie uznanie wśród klientów. Ze względu na swoją ponadpokoleniową popularność zyskały status jednej z ikon popkultury XX w. Każdego dnia noszą je miliony ludzi na całym świecie. Jak zapewnia Cagatay Isik, Retail Sales and Marketing Director Cross Poland Sp. z o.o., technologiczne innowacje, rewolucyjne wzornictwo oraz funkcjonalne detale, a także wciąż udoskonalane projekty pod kątem stale zmieniającej się mody i potrzeb coraz bardziej wymagających klientów, są najważniejsze dla marki Cross Jeans.
Założona na początku lat 90. firma Cross Jeans jest obecnie europejską, odnoszącą sukcesy marką denim & lifestyle. Jak na przestrzeni tych lat zmieniła się branża?
Obecnie dżinsy to codzienny element ubioru dla milionów ludzi na całym świecie, niezależnie od płci i wieku. Oferta Cross Jeans dedykowana jest zróżnicowanej grupie wiekowej. Nasze produkty znaleźć możemy w szafach dojrzałych klientów, ceniących wygodę i klasykę ofertowanych krojów i fasonów, ale coraz częściej po denim Cross Jeans sięga młodsza grupa klientów. I tutaj stawiamy sobie za cel, aby być marką numer jeden w kategorii denim w grupie wiekowej od 18+.
Filozofia marki Cross Jeans skupia się na takich wartościach jak autentyczność, oryginalność i komfort.
Zgadza się. Autentyczność, bo jesteśmy prawdziwi w tym, co robimy. Naszym celem jest dostarczanie takich produktów na rynek, które zaspokoją potrzeby najbardziej wymagających klientów, są przy tym oryginalne w swoim designie. Staramy się stawiać na elementy, które wyróżniają nas na tle konkurencji i zapewniają naprawdę wysoki komfort użytkowania.
Cross Jeans posiada swoje sklepy zarówno w centrach handlowych, jak i przy głównych ulicach miast. Jakimi zasadami kierujecie się Państwo podczas wyboru określonej lokalizacji handlowej?
Centrum naszego zainteresowania w trakcie wyboru odpowiedniej lokalizacji stanowią ludzie, którzy będą odwiedzali nasze salony. Zastanawiamy się kim są, jaka jest ich historia i jakie mają potrzeby. Próbujemy ich zrozumieć, aby odpowiednio dopasować ofertę, którą do nich skierujemy. Dlatego też Cross Jeans otwiera się zarówno w centrach handlowych wielkich miast, jak i przy głównych ulicach mniejszych miejscowości. Ponadto mamy ściśle określone standardy wyglądu i funkcjonowania naszych salonów. Szukamy zatem miejsc, gdzie te wymagania będą spełnione. I jeszcze ostatni, choć jeden z najważniejszych elementów, czyli personel. Szukamy lokalizacji, w których będziemy mogli zatrudnić wykwalifikowanych sprzedawców - prawdziwych specjalistów w branży. Wierzymy, że 90 proc. naszego sukcesu to personel. To pracownicy są trzonem marki Cross Jeans i jej wizytówką.
Marka jest również obecna w outletach. Jak ważny jest dla Cross Jeans ten kanał sprzedaży?
Outlety są dla nas stabilnym źródłem obrotów, odpornym na zawirowania i szybko zmieniające się mody, co w przypadku klasycznej marki denim, jaką jest Cross Jeans, jest istotnym elementem w podejmowaniu decyzji biznesowych. Outlety to zatem ważny kanał sprzedaży. Docieramy w ten sposób do innego klienta – do klienta, który nie odwiedza salonu regularnego, ale oczekuje równie dobrego produktu. Staramy się też zapewnić szeroką gamę rozmiarówki, co często w przypadku tego kanału jest problemem.
Cross Jeans to także sklep internetowy. Jak kształtują się przychody Państwa e-sklepu na tle stacjonarnych punktów sprzedaży?
Posiadamy jeden, centralny sklep internetowy. Przychody ze sprzedaży online stanowią dużą część przychodów spółki.
Czy w dzisiejszych czasach zakupy rzeczywiście przenoszą się do Internetu?
W odniesieniu do marki Cross Jeans na terenie Polski sprzedaż w sieci stanowi niewielki udział na korzyść lojalnych klientów sklepów stacjonarnych.
Dziś Cross Jeans to ponad 3200 punktów sprzedaży, 30 sklepów monobrandowych i silni partnerzy hurtowi / online, tacy jak Zalando, Otto lub Amazon, przyczyniają się do ogólnoeuropejskiego sukcesu. Który z kanałów sprzedaży jest dla Państwa najważniejszy?
Marka Cross Jeans zaczynała ponad 20 lat temu ze sprzedażą hurtową, dlatego też ta część naszej sprzedaży jest bardzo silna. Zwróćmy jednak uwagę, że rynek retail oraz nawyki klientów podlegają ciągłym zmianom, co powoduje zmiany w strukturze sprzedaży. Przez 5 ostatnich lat zaczęliśmy inwestować w rozwój sektora retail, a następnie w kanał online w całej Europie. Te posunięcia pozwoliły nam nie tylko osiągnąć wzrost sprzedaży, ale też zwiększyć świadomość marki wśród naszych klientów.
Kolekcje Państwa dżinsów można kupić online lub w ponad 2000 punktach sprzedaży w całej Europie. Gdzie Cross Jeans jest najpopularniejszy?
Cross Jeans jest obecne na wielu europejskich rynkach, jednak wyróżniamy dwa dominujące kraje: Polskę i Niemcy. W Polsce marka jest najbardziej rozpoznawalna, a sieć sprzedaży retail i hurtowej najbardziej rozwinięta.
Koncept salonów Cross Jeans podkreśla spojrzenie marki na nowoczesne zakupy, modę oraz denim. W jaki sposób organizują Państwo przestrzeń sprzedaży?
Koncept Cross Jeans opiera się na trzech filarach: nowoczesnych zakupach, modzie i denimie. Przestrzeń sprzedaży organizowana jest tak, aby klient zaraz po wejściu do naszego salonu miał jasny i przejrzysty odbiór oferowanych przez nas produktów. Salony podzielone są wg standardów na dział męski i damski, a te w podziale na grupy asortymentowe, tj. denim: spodnie oraz na tzw. góry, czyli koszule, bluzy, koszulki, bluzki, kurtki, etc. Wysokiej jakości oświetlenie w salonach pomaga w odpowiedniej prezentacji ubrań. Ogromną rolę w naszych salonach odgrywają denim eksperci, czyli osoby, które służą fachową radą w doborze odpowiedniego kroju i fasonu spodni każdemu klientowi.