Nasza branża jest w trakcie podwójnej rewolucji

2018-04-03 | 09:00

Mole Mole to nowy format księgarń rozwijanych od 2017 roku przez Grupę Empik. To nowoczesne, przytulne małe księgarnie, przyjazne pasjonatom czytania, wielbicielom dobrej książki i literatury, ceniącym sobie wybór i nieśpieszne zakupy. Mole książkowe znajdą tu spokój, wyjątkową atmosferę i świetną selekcję tytułów. Na wygodnych siedziskach w otoczeniu drewna i jasnych kolorów można się zatrzymać i zaczytać. O rynku księgarń w Polsce, ustawie ujednolicającej cenę książek i absolutnych hitach minionego roku rozmawiamy z Ewą Szmidt-Belcarz, Prezesem Grupy Empik.

Mole Mole to nazwa bardzo sympatyczna, od razu kojarząca się z książkami.
To prawda. Mole Mole to nawiązanie do popularnego określenia miłośników książek i pasjonatów czytania. Nasza sieć księgarni jest dla osób, które żyją książkami, poszukują dobrej literatury, swój czas wolny poświęcają głównie lekturze, „połykają” książki w dużych ilościach.

Skąd się wzięła?
Szukaliśmy ciekawej i nietuzinkowej nazwy, zrozumiałej dla wszystkich i na luzie – wybór padł właśnie na Mole Mole. Ta nazwa dobrze definiuje to przyjazne czytelnikom, urocze miejsce z miłą atmosferą.

Księgarnie Mole Mole to bardzo młody projekt, pierwsze sklepy zostały otwarte w maju 2017 r. Jak zareagował na nie rynek?
W ciągu tych kilku miesięcy od premiery uruchomiliśmy 23 księgarnie pod szyldem Mole Mole. Cieszymy się, że zarządzający flagowymi galeriami handlowymi w Polsce zaufali Grupie Empik i wybrali Mole Mole spośród innych propozycji. 

A jak pomysł został przyjęty przez Klientów?
Księgarnie zostały również dobrze przyjęte przez Klientów. Mole Mole przyciąga wszystkich poszukujących dobrej literatury i kameralnej atmosfery. Czują się dobrze w naszych księgarniach, lubią w nich spędzać czas, również ze względu na możliwość rozmowy o literaturze i uzyskania wyczerpujących informacji ze strony pracowników – prawdziwych pasjonatów czytania.

Mole Mole należy do Grupy Empik. Jakie różnice może Pani wskazać pomiędzy tymi dwoma markami o trochę pokrywającym się asortymencie produktów? 
Przede wszystkim Empik jest formatem większym i multimedialnym – jest „konceptem lifestylowym”, który oferuje różne formy oraz przejawy kultury, rozrywki i edukacji. Natomiast Mole Mole to projekt wyspecjalizowany: to format księgarni. Różni się od salonów Empik nie tylko ofertą, ale również pod względem powierzchni (to sklepy o małym i średnim formacie), architektury i wystroju.

W samym 2017 roku powstało 20 księgarń Mole Mole. Jakie są Państwa założenie strategii ekspansji w 2018 roku?
Zamierzamy kontynuować intensywną ekspansję Mole Mole, obejmującą zarówno księgarnie własne, jak i franczyzowe. Zakładamy, że na koniec 2018 roku w Polsce będzie 40–50 sklepów tej marki.

Jaki jest aktualnie stosunek jednostek własnych do franczyzowych?
Sieć Mole Mole składa się w tej chwili przede wszystkim ze sklepów własnych, ale pod marką Mole Mole działają też księgarnie pracujące w modelu franczyzowym - w Cieszynie, Gdyni, Toruniu, Wrocławiu i Żywcu. Wkrótce dołączą do nich kolejne w Warszawie i Wejherowie. W tej chwili spółka Mole Mole współpracuje z jednym partnerem, który jest zainteresowany otwarciem około 20 lokalizacji franczyzowych w całym kraju. Staramy się, by franczyzowe księgarnie Mole Mole nie różniły się z punktu widzenia Klienta od salonów własnych. Mają taki sam przytulny wystrój, przyjacielską obsługę oraz szeroki asortyment zawierający nowości i najchętniej kupowane pozycje książkowe.

Są Państwo obecni głównie w centrach handlowych. Jakimi zasadami kierują się Państwo podczas wyboru określonej lokalizacji handlowej? 
Księgarnie Mole Mole otwieramy zarówno w obiektach nowoczesnego handlu, jak i w lokalizacjach tradycyjnych. W kręgu naszych zainteresowań są wszystkie dobre lokalizacje – atrakcyjne pod względem footfallu, a w przypadku centrów handlowych pod względem ich jakości oraz tenant mix. Są to powierzchnie po innych najemcach w istniejących centrach handlowych oraz nowo powstałe projekty – np. Galeria Wroclavia.

Dotychczas nie posiadają Państwo ani sklepu internetowego, ani profili w mediach społecznościowych tej marki. Czy pozostaje to kwestią czasu, czy jest to zabieg celowy?
To kwestia czasu. Nasze plany zakładają uruchomienie jeszcze w tym roku sklepu internetowego, jak również inwestycję w social media i komunikację online. 

Podobno z księgarniami Mole Mole jest tak, że każdy Klient wychodzi z książką w ręku. Czy faktycznie każdy z nich dokonuje zakupu? 
Chcemy inspirować każdego naszego Klienta do zakupu – aby wyszedł z wartościową książką, dopasowaną do jego pasji i zainteresowań. Stawiamy na wyjątkowe doświadczenie Klienta i wysoki poziom doradztwa, co pozwala nam realizować założoną strategię i cele.

Czym zatem kuszą Państwo Klientów?
Mole Mole oferują wszystkie ważne nowości, tytuły bestsellerowe oraz szeroki tzw. backatalog – Klienci mogą liczyć nie tylko na atrakcyjny wybór książek, ale również na bardzo dobre zniżki. W ubiegłym roku poza licznymi tematycznymi promocjami Mole Mole oferowało również drugą książkę z 50-procentowym rabatem. Ta akcja cieszyła się bardzo dużym powodzeniem wśród Klientów księgarni. Dzięki takim promocjom odbiorcy Mole Mole mogą kupować książki taniej.

Które gatunki literatury Klienci wybierają najczęściej? 
Klienci Mole Mole najchętniej sięgają po książki dla dzieci, kryminały i sensację, literaturę faktu i reportaże. Kolejne kategorie w zestawieniu najpopularniejszych to powieści obyczajowe oraz fantastyka. 

A jakie tytuły w Państwa sieci były absolutnymi hitami 2017 roku?
Największym hitem ubiegłego roku była najnowsza powieść Dana Browna pt. „Początek”. Kolejne miejsca w rankingu sprzedaży zajmują: „Macierewicz i jego tajemnice” Tomasza Piątka oraz „Czarownica” Camilli Läckberg. Top 5 zamykają: „Ania. Biografia Anny Przybylskiej” i „Za zamkniętymi drzwiami” B. A. Paris.

A jaką Pani preferuje literaturę? 
Sięgam po różne gatunki literackie, lubię zarówno dobrą klasykę, jak i odkrywanie nowych autorów. Staram się też zapoznać z twórczością noblistów – do dziś najbardziej zapadły mi w pamięć książki takich autorów jak Lessing, Llosa czy Coetzee. Na wakacjach zaś zaczytuję się w fantastyce lub literaturze popularnonaukowej (wszystkim fanom polecam „Siedem krótkich lekcji fizyki”, którego autorem jest Carlo Rovelli). Najwięcej czytam jednak dla dzieci i z dziećmi – codziennie przynajmniej godzinę, to nasz wieczorny rytuał.

Zobacz cały wywiad w marcowo-kwietniowym wydaniu Magazynu Galerie Handlowe

Tagi: Empik Mole Mole Ewa Szmidt-Belcarz
Oceń artykuł:

Źródło: Mole Mole

Nasza branża jest w trakcie podwójnej rewolucji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.