Niesłyszący klienci na zakupach

2017-01-24 | 11:00

Dzięki rzeszowskiemu Centrum Edukacji i Wsparcia, niesłyszący klienci centrów handlowych z całej Polski mieli szanse na bezpieczne oraz świadome zakupy w gorącym, bożonarodzeniowym okresie. A jakie wnioski z projektu mogą wyciągnąć dyrekcje centrów handlowych?

Głównym celem przedsięwzięcia, sfinansowanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, było poinformowanie osób z wadami słuchu o przysługujących im prawach konsumenckich, wyjaśnienie zasad reklamacji, promocji oraz loterii, a także przestrzeżenie ich przed nie zawsze uczciwymi praktykami sprzedawców. Takie działania są potrzebne, gdyż osoby niesłyszące, ze względu na swoją niepełnosprawność, są niemal zupełnie pozbawione dostępu do informacji dostępnych dla całej rzeszy zdrowych klientów.

Gesty zamiast regulaminów
Wsparcie udzielane było na dwa sposoby. Przez cały grudzień w telewizji GlusiTV.pl emitowane były filmy doradcze dotyczące najważniejszych tematów związanych z zakupami, np. rękojmia, reklamacja, znaczenie paragonu czy program lojalnościowy. Drugim źródłem informacji były odpowiedzi na zapytania przesyłane przez samych głuchych z całej Polski. Zgłaszali oni konkretne problemy i prosili o pomoc. Specjalistyczne porady udzielane były w języku migowym – również w GlusiTV.

W grupie raźniej
Do udziału w projekcie została zaproszona znakomita większość polskich centrów handlowych.

Zależało nam na nawiązaniu relacji z nimi, gdyż to właśnie tam najczęściej robi się zakupy i to tam można najczęściej spotkać niesłyszących klientów

– wyjaśnia Piotr Krupa, koordynator projektu, od ponad 20 lat działający na rzecz środowiska głuchych.

Zachęcaliśmy galerie do upubliczniania informacji o prowadzonym przez nas doradztwie. Dzięki takiej współpracy udało się nam pomóc zaskakująco wielu osobom.

Wsparcia rzeszowskiemu Centrum udzieliły m.in. Bolesławiec City Center, Centrum Handlowe Echo, Galeria Jeziorak, Galeria Nowy Świat oraz Galeria Wyszków. Co ważne, przedstawiciele tych centrów podkreślali swoje zainteresowanie kontynuacją działań. dalszego działania na rzecz wspierania osób niesłyszących.

Jesteśmy gotowi na wprowadzanie kolejnych udogodnień dla osób niesłyszących. Staramy się zauważyć potrzeby różnych grup konsumentów, w związku z czym uznaliśmy ten projekt za warty promowania, szczególnie w tak wyjątkowym czasie jak okres przedświątecznych zakupów

– wyjaśnia Paweł Łukasiuk z Galerii Wyszków.

Wnioski dla centrów handlowych
Warto, aby polskie galerie przyjrzały się dokładniej rezultatom projektu zrealizowanego przez Centrum Edukacji i Wsparcia. Najważniejsza informacja jest taka, że niesłyszących klientów nie brakuje, mimo że na co dzień może trudno zauważyć ich w butikach lub alejkach. Co więcej, są oni spragnieni podstawowych informacji. Dowodzi to tylko, jak trudno im do nich dotrzeć bez odpowiedniego wsparcia.

Wyprodukowane w ramach projektu filmy doradcze obejrzało blisko aż 16 000 osób. To wynik imponujący, zwłaszcza że projekt trwał tylko w grudniu

– tłumaczy Piotr Krupa.

Jeszcze lepszy rezultat osiągnęliśmy na Facebooku, gdzie udało się nam dotrzeć do ponad 88 000 osób niesłyszących.

Jakich informacji najczęściej poszukiwali? Interesowały ich procedury dotyczące reklamacji lub wymiany wadliwego towaru (np. przeterminowanych produktów spożywczych), zasady działania gwarancji oraz typowych kwestii finansowych, np. wyboru właściwego konta bankowego.

Małe zmiany, wielkie rezultaty
Analiza dokonana przez Centrum Edukacji i Wsparcia na potrzeby realizacji projektu wykazała, że krajowe centra handlowe nie są przystosowane do potrzeb osób głuchych.

Osoby w infopunktach nie znają podstawowych gestów języka migowego. Żadne materiały informacyjne i regulaminy nie są dostępne w języku migowym. Nie wykorzystuje się w ogóle potencjału multimedialnych infokiosków, które mogłyby zawierać krótkie filmy z udziałem osoby migającej i zapraszającej do zakupów czy informujących o loteriach czy eventach

– wylicza Piotr Krupa. W jego opinii, przyswojenie podstaw języka migowego przez personel i sprzedawców nie wymagałoby wiele czasu, a mogłoby być nie tylko pożyteczną umiejętnością, ale i ciekawą przygodą dla uczestników kursu.

Społeczności osób niesłyszących w danych miastach są na ogół w miarę zintegrowane, dlatego wieści o tym, że dana galeria handlowa wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom, szybko trafiłaby do wszystkich zainteresowanych. Centrum zyskałoby w ich oczach i z pewnością byłoby chętnie odwiedzane.

Do tej pory większość obiektów z życzliwością odnosiła się do osób niepełnosprawnych, wprowadzając oczekiwane udogodnienia. Likwidowano bariery architektoniczne, na pasaże i do sklepów wpuszczono psy-przewodniki dla osób niewidomych. Czy na podobne wsparcie mogą liczyć teraz głusi?

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: Centrum Edukacji i Wsparcia „RES-GEST”

Zobacz także

Niesłyszący klienci na zakupach

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.