42% firm rodzinnych w Polsce stawia na wzrost obrotów

2018-02-01 | 08:00

Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce i Europie są w bardzo dobrej kondycji – zdecydowana większość firm, które wzięły udział w badaniu KPMG, oceniła pozytywnie swoją sytuację ekonomiczną. W ostatnim roku 41% firm w Polsce odnotowało wzrost przychodów.

Ustalając priorytety na najbliższą przyszłość, przedsiębiorcy planują skoncentrować się na wzroście obrotów (42%) i poprawie zyskowności (37%). Szczególną uwagę zwracają na odpowiednie formy zarządzania, stawiając na ujednolicone i przejrzyste zasady, pozwalające zachować równowagę pomiędzy więzami krwi a biznesem. Rosnące koszty pracy, polityczna niepewność oraz coraz większa konkurencja na rynku, to główne problemy z jakimi borykają się na co dzień firmy rodzinne. Co trzecia badana firma planuje zwiększyć zatrudnienie.

Optymizm polskich rodzinnych przedsiębiorców rośnie

Aż 62% polskich oraz 71% europejskich firm rodzinnych ocenia, że sytuacja ich przedsiębiorstw w najbliższej przyszłości będzie dobra lub bardzo dobra. W porównaniu do zeszłego roku optymizm rodzinnych przedsiębiorców w Polsce wzrósł o 6 p.p. (z 56%). Jedynie 6% ankietowanych z Polski spodziewa się, że kondycja ich firmy będzie zła lub bardzo zła w najbliższej przyszłości. Optymistyczne nastroje mogą być rezultatem dobrych wyników – w ostatnim roku 41% przebadanych firm w Polsce odnotowało wzrost przychodów, a tyle samo utrzymało je na stałym poziomie (wśród europejskich firm odsetek ten wyniósł odpowiednio 57% i 27%). Jedynie 18% odnotowało spadek przychodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy (w Europie 13%). Optymizm badanych firm rodzinnych co do przyszłości przekłada się także na ich plany związane z zatrudnieniem. Choć 59% ankietowanych zamierza utrzymać jego obecny poziom, to blisko co trzeci badany planuje zwiększyć liczbę pracowników w firmie.

- Do wzrostu poziomu obrotów przyczynił się między innymi ogólny stan gospodarki. Blisko co trzeci ankietowany przedsiębiorca w Europie wskazał na rosnący popyt na rynku jako jeden z kluczowych czynników sukcesu. W przypadku polskich firm rodzinnych największy wpływ na dobrą sytuację miały efektywne procesy wewnętrzne, które wskazało 25% badanych, skuteczne techniki sprzedaży i dbałość o klienta (22%) oraz inteligentny marketing (21%). Duże znaczenie miały też wdrożone optymalizacje i wzmocnienia kadrowe – 19% polskich firm rodzinnych uzyskało większe obroty dzięki wprowadzeniu nowych produktów oraz usług, a 13% – zatrudniając nowych pracowników

– mówi Andrzej Bernatek, partner w KPMG w Polsce.

Brak wykwalifikowanej kadry największym wyzwaniem

Rosnące koszty pracy, polityczna niepewność, a także coraz większa konkurencja na rynku to główne problemy, z jakimi borykają się polskie firmy rodzinne. Aż 60% respondentów w Polsce wskazało rosnące koszty pracy jako jedno z głównych wyzwań związanych z prowadzeniem biznesu. W Europie blisko co trzeci przedsiębiorca (32%) obawia się, że czynnik ten wpłynie na jego biznes. Firmy rodzinne postulują uproszczenie przepisów podatkowych (36% badanych w Polsce wskazało taką odpowiedź), obniżenie podatków (33%), a także zmniejszenie kosztów pracy (31%). Spadająca stopa bezrobocia powoduje, że firmy mają coraz większe trudności z przyciąganiem wykwalifikowanych pracowników. Brak odpowiedniej kadry jest obecnie jednym z największych wyzwań, z jakim muszą zmagać się firmy rodzinne (29% respondentów w Polsce udzieliło takiej odpowiedzi). W Europie natomiast problem ten jest bardziej dotkliwy, aż 43% badanych nie może znaleźć pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Konieczne staje się skuteczne wyróżnienie firmy na rynku pracy, aby pozyskiwać nowych, utalentowanych pracowników.

- Jeszcze do niedawna koszty pracy w Polsce należały do jednych z niższych w Europie, jednak od kilku lat ich wysokość ulega zmianie. Przedstawiciele firm rodzinnych w Polsce istotnie odczuwają zwiększające się koszty zatrudnienia – dla ponad połowy badanych stanowią one duże utrudnienie w prowadzeniu biznesu. Istotnym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców jest także otoczenie prawne oraz poziom jego skomplikowania. Ankietowane firmy rodzinne w Polsce – zapytane o czynniki, które przyczyniłyby się do lepszej sytuacji ich biznesów – wskazują między innymi na bardziej elastyczne regulacje dotyczące rynku pracy (18%)

– mówi Piotr Żurowski, partner w KPMG w Polsce.

Najważniejszym celem firm rodzinnych jest wzrost obrotów przedsiębiorstwa

Mając za sobą udany rok, firmy rodzinne szukają procesów, procedur i strategii, które zwiększą efektywność ich działania. Szczególną uwagę zwracają na odpowiednie formy zarządzania, które pozwalają zachować balans pomiędzy więzami krwi a biznesem. W 51% badanych firm w Polsce wprowadzony został oficjalny zarząd, a w 30% rada rodzinna będąca ogniwem łączącym struktury na najwyższym szczeblu i rozwiązującym problemy na linii firma–rodzina. Najważniejszym priorytetem dla firm rodzinnych w Polsce (42% badanych) jest wzrost obrotów. Przedsiębiorstwa, nawet te o ugruntowanej pozycji, jako jeden z najważniejszych celów wymieniają również wzrost zyskowności (37%), gdyż to ona determinuje ich możliwości dalszego rozwoju i tym samym osiągnięcie sukcesu w przyszłości. Blisko jedna trzecia respondentów uważa, że istotna jest również dywersyfikacja portfolio produktowego poprzez wypuszczenie na rynek nowych produktów i usług.

- Firmy rodzinne zwykle chętniej niż inni właściciele firm inwestują w innowacje z myślą o wartości, jaką przyniosą w przyszłości. Ich decyzje biznesowe są skoncentrowane na zachowaniu majątku firmy i maksymalizacji korzyści dla członków rodziny przez pokolenia, natomiast firmy nieoparte na więzach rodzinnych są często bardziej ograniczone w potrzebie uzasadnienia podejmowania ryzyka – mówi Andrzej Bernatek, partner w KPMG w Polsce.

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: KPMG

42% firm rodzinnych w Polsce stawia na wzrost obrotów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.