Afryka nowym kierunkiem eksportu polskich towarów?

2018-12-14 | 09:48

Afryka jest jednym z najbardziej perspektywicznych kierunków eksportowych. Niestety polskie firmy dotychczas nie umiały wykorzystać jego potencjału. KUKE ma nadzieje, że sytuacja ta wkrótce się odmieni. W 2017 roku Polska wyeksportowała raptem 2,5 miliarda dolarów do Afryki, co stanowi niewiele ponad 2 proc. całego eksportu. Ponad 50 afrykańskich krajów czeka na odkrycie i wprowadzenie tam polskich towarów czy usług na dużą skalę.

To niezmiernie ciekawy kierunek z perspektywy chociażby samej demografii. Szacuje się, że Nigeria już w 2050 roku będzie trzecim najludniejszym krajem świata i przegoni pod tym względem nawet Stany Zjednoczone. Obecnie to jedno z najmłodszych społeczeństw. W 2030 roku blisko 42 proc. obywateli tego państwa będą stanowili młodzi ludzie. Przygotowania do rozpoczęcia eksportu trzeba rozpocząć o wiele wcześniej. Dotyczy to znajomości kultury, jak i zakresu, w którym specjalizuje się KUKE – m.in. zbadania wiarygodności przyszłego kontrahenta oraz ewentualnego zabezpieczenia się przed ryzykiem nieterminowej zapłaty bądź nawet upadłości firmy.

Przy tak dużym potencjale tego kontynentu ryzyka związane z eksportem również nie są małe. W większości przypadków tamtejsze kraje to miejsca o podwyższonym ryzyku prowadzenia biznesu. Dotyczy ono względów gospodarczych, jak i politycznych. Często sytuacja nie jest zbyt stabilna, dochodzi do różnego rodzaju przewrotów czy szybkiego wzrostu inflacji. Decydując się na współpracę z Afryką, można znaleźć się w sytuacji, kiedy kulturowo nie jest się przygotowanym na ekspansję na dany teren. Chodzi także o zagrożenia polityczne, jak nagłe zmiany systemu prawnego, niemożność wypłaty środków czy przelania ich do innego kraju. Obiecujący rynek afrykański – obarczony jednak dużym ryzykiem – nie może stanowić w większości portfela danego przedsiębiorcy. Jest on jednak dobrym rozwiązaniem na długoterminową politykę eksportową firmy. Można myśleć o obecności na nim w dalekiej perspektywie, ale niekoniecznie stawiać tylko i wyłącznie na ten region. Powinien on być dodatkiem do portfela eksportowego. Polskie przedsiębiorstwa większość swoich towarów – ok. 80 proc. – kierują nadal do Unii Europejskiej. Ta sytuacja się nie zmieni, ale należy mieć nadzieję, że udział rynków afrykańskiego czy azjatyckiego w eksporcie również będzie się szybko zwiększać

– wyjaśnił Janusz Władyczak, prezes KUKE.

zobacz materiał video

Tagi: Janusz Władyczak
Oceń artykuł:

Źródło: eNewseria

Zobacz także

Afryka nowym kierunkiem eksportu polskich towarów?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.