Biznes przechodzi cyfrową transformację. Połączenie technologii z ludzką kreatywnością umożliwi stworzenie nowych usług i produktów

2017-04-21 | 08:30

Chmura, internet rzeczy, cyberbezpieczeństwo, ale przede wszystkim sztuczna inteligencja – to cztery filary cyfrowej transformacji w biznesie. Połączenie innowacyjnych technologii z ludzką kreatywnością da przedsiębiorstwom całe spektrum możliwości. Przede wszystkim umożliwi rozwój, pozyskanie informacji o klientach, wypracowanie nowych modeli biznesowych oraz stworzenie całkiem nowych produktów i usług. Cyfrowa transformacja wymaga jednak współdziałania i zaangażowania wielu stron.

– Cyfrowe współtworzenie to proces, w którym właściciel firmy łączy siły z cyfrowymi ekspertami i wspólnie dokonują transformacji lub wręcz rewolucji. Potrzebna jest do tego duża wiedza o biznesie, organizacji i jej procedurach oraz technologiach takich jak sztuczna inteligencja, internet rzeczy, cyberbezpieczeństwo i chmura. Tylko stworzenie zespołu złożonego z ludzi, którzy mają wiedzę na temat wspomnianych obszarów, może zaowocować nowymi ideami. Na tym polega cyfrowe współtworzenie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Juan Maria Porcar, Wiceprezes Fujitsu, zarządzający regionem Europy Wschodniej, Rosji, CIS i Afryki.

Tworzenie wartości biznesowej dzięki połączeniu ludzkiej kreatywności i technologii cyfrowych było motywem przewodnim tegorocznej konferencji Fujitsu World Tour 2017 „Human Centric Innovation: Digital Co-Creation”. To jedno z największych na świecie wydarzeń poświęconych zastosowaniu IT w biznesie. Roadshow odbywa się na sześciu kontynentach, gromadząc co roku około 14 tys. gości.

Polska edycja, zakończona we wtorek w Warszawie, przyciągnęła do stolicy blisko 900 ekspertów z Polski  innych krajów europejskich. Dyskutowali o nowoczesnych technologiach i cyfrowej transformacji. Juan Maria Porcar, odpowiedzialny w Fujitsu za Europę Wschodnią, Rosję, CIS i Afrykę, wymienia cztery główne filary tego procesu.

– Nikt już nie ma wątpliwości, jak ważną rolę będzie odgrywała chmura i internet rzeczy. Bezdyskusyjne jest też znaczenie cyberbezpieczeństwa. Ale najbardziej interesującą i najważniejszą technologią jest sztuczna inteligencja (AI), która rozgościła się już wśród nas na dobre. Jest użyteczna dla organizacji, w opiece zdrowotnej, handlu, w administracji rządowej i poprawia efektywność biznesu

– ocenia Juan Porcar.

Te prognozy mają potwierdzenie w statystykach. Z raportu „Sztuczna inteligencja w biznesie” MarketingLink wynika, że do 2020 roku 75 proc. przedsiębiorstw będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję w biznesie. Już teraz korzystają z niej globalni giganci, tacy jak Facebook i Google. Wdrożenie zaawansowanych algorytmów opartych o AI ma przynieść w USA 60 mld dol. oszczędności do 2020 roku.

Rosnącą rolę sztucznej inteligencji prognozuje też Ericsson ConsumerLab w tegorocznym raporcie „10 Hot Consumer Trends for 2017”, z którego wynika, że AI będzie pomocna w pracy i w życiu codziennym dla 35 proc. konsumentów, a wykorzystanie jej w biznesie przyniesie pracodawcom znaczne oszczędności.

Zauważalnym trendem jest też rosnąca wartość rynku i technologii bazujących na internecie rzeczy. PwC podaje, że baza zainstalowanych urządzeń zdolnych do połączenia z internetem przekroczyła 14 mld na początku 2015 roku. Za cztery lata ta liczba sięgnie już 50 mld urządzeń. Z kolei globalna firma badawcza IDC szacuje, że w 2020 roku rynek IoT będzie wart w sumie 1,5 bln dol. W Polsce wartość inwestycji w tę technologię sięgnie do tego czasu 5,4 mld dol. Internet rzeczy ma na polskim rynku szczególnie duży potencjał rozwoju, ponieważ – jak szacuje Urząd Komunikacji Elektronicznej – na razie tylko około 3 proc. polskich przedsiębiorstw wykorzystuje technologie oparte o IoT.

Szybko rośnie również wykorzystanie w biznesie rozwiązań chmurowych, które są wymieniane jako jeden z motorów cyfrowej rewolucji. Coraz więcej firm decyduje się przenieść część swoich zasobów do chmury, a według przeprowadzonych nieco ponad rok temu badań Intela, w Polsce z rozwiązań cloudowych korzysta 34 proc. dużych przedsiębiorstw. Firma doradcza IDC prognozuje, że do 2020 roku wydatki firm na rozwiązania oparte na chmurze wyniosą w skali globalnej ponad 500 mld dol., czyli trzykrotnie więcej niż obecnie.

zobacz materiał video

Oceń artykuł:

Źródło: AI Newseria

Biznes przechodzi cyfrową transformację. Połączenie technologii z ludzką kreatywnością umożliwi stworzenie nowych usług i produktów

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.