Black Friday – coroczne międzynarodowe święto wyprzedaży zyskuje popularność wśród polskich konsumentów. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, zdecydowana większość z nas wie, na czym polega akcja (78%), orientujemy się też, kiedy się odbywa (57%), jednak tylko 29% z nas kiedykolwiek korzystało z oferowanych z tej okazji rabatów.
Black Friday jest dla większości ankietowanych okazją do kupna prezentów na mikołajki i Boże Narodzenie (65%). Ponad połowa z nich (55%) deklaruje, że czeka specjalnie na ten dzień, aby kupić świąteczne upominki dla bliskich. Co czwarty badany oszczędza wcześniej, by zrobić w tym czasie większe zakupy. Połowa ankietowanych przyznaje też, że korzysta z akcji Black Friday przypadkowo, jeżeli zauważy, że interesujący produkt jest w obniżonej cenie, a 14% badanych specjalnie czeka na tę akcję, chcąc korzystnie kupić upatrzony artykuł. Na pierwszym miejscu wśród artykułów najchętniej kupowanych do tej pory podczas Black Friday znalazły się odzież i buty (66%). W dalszej kolejności konsumenci wybierali tego dnia elektronikę (35%), kosmetyki (29%) oraz artykuły RTV/ AGD (20%).
Wydarzenie obchodzone jest na całym świecie zawsze w ostatni piątek listopada – w tym roku będzie to 24 listopada. Choć tegoroczny Black Friday już za pasem, jedynie 18% ankietowanych zaplanowało zakupy na ten dzień. Osoby, które wezmą udział w tegorocznym Black Friday, najczęściej planują kupić odzież i buty (64%), elektronikę (37%) oraz kosmetyki (36%). Łowcy okazji będą również polować na artykuły RTV/AGD (24%), książki i płyty (24%), wyposażenie domu (20%), gry i zabawki (19%), biżuterię (18%) oraz artykuły dla dzieci (16%). 37% zapytanych przez PAYBACK planuje przeznaczyć na piątkowe zakupy średnio 101-300 zł, 23% ma zamiar wydać 301-500 zł, a 18% ankietowanych więcej niż 500 zł.
Zakupy online czy w sklepie stacjonarnym?
W czasie Black Friday 15% badanych robi zakupy wyłącznie w sklepach stacjonarnych, 12% wyłącznie online, natomiast co trzeci uczestnik badania korzysta z obu tych możliwości. Do składania zamówień online ponad połowa ankietowanych korzysta z laptopa (53%). W dalszej kolejności wymieniane są komputer stacjonarny (27%), a dopiero później urządzenia mobilne takie jak smartfon (15%) czy tablet (5%).
Cyber Monday dla kupujących w sieci
Niewielu Polaków zna za to Cyber Monday, odpowiednik Black Friday w sklepach internetowych. Tylko co czwarty badany wie, na czym polega święto rabatów w e-commerce przypadające na pierwszy po czarnym piątku poniedziałek. Większość ankietowanych nie orientuje się też, kiedy odbywa się Cyber Monday (82%). Wśród nielicznej grupy osób, które robiły zakupy przy okazji Cyber Monday (5%), najczęściej do internetowego koszyka trafiała elektronika (56%), odzież i buty (33%), gry i zabawki (25%) oraz książki i płyty (20%). Jak będzie wyglądała tegoroczna internetowa wyprzedaż? Ze specjalnych rabatów oferowanych przez sklepy internetowe ma zamiar skorzystać 4% badanych, blisko 80% nie zdecydowało jeszcze czy weźmie udział w akcji, a 18% nie planuje robić tego dnia zakupów w sieci.
Sposoby Polaków na tańsze zakupy
Black Friday i Cyber Monday to prawdziwa gratka dla łowców okazji. Międzynarodowe święto wyprzedaży kusi obniżkami rzędu nawet kilkudziesięciu procent, co pozwala zaoszczędzić pokaźną sumę. Kupowanie podczas takich akcji jak Black Friday, jako sposób na sprytne zakupy wskazało 58% uczestników badania PAYBACK. Z drugiej strony, tylko 15% ankietowanych uważa Black Friday za chwyt marketingowy, niemający nic wspólnego z oszczędnością. Polacy mają też inne sprawdzone metody na tańsze zakupy, najczęściej korzystają w tym celu z programów lojalnościowych (72%) oraz portali i aplikacji z kuponami rabatowymi (71%). Dużą popularnością cieszą się też porównywarki cenowe (67%), cykliczne wyprzedaże (55%), a także przeglądanie gazetek promocyjnych (52%). Ponadto 39% ankietowanych jest zdania, że sposobem na tanie zakupy może być rozsądek przy kupowaniu rzeczy z promocji. Co trzeci uczestnik badania podaje jako przykład robienie listy przed zakupami w sklepach stacjonarnych. Fani zakupów w Internecie dodatkowo wykorzystują coroczny Dzień Darmowej Dostawy. Przy tej okazji robi zakupy 16% ankietowanych, z czego niemal połowa (45%) odkłada je specjalnie na ten dzień, aby nie ponosić kosztów przesyłki.