Blisko 195 tys. bogatych i bardzo bogatych Polaków napędza rynek dóbr luksusowych

2018-12-05 | 09:14

W 2017 roku już blisko 195 tys. Polaków zarabiało miesięcznie powyżej 20 tys. zł brutto, z czego miesięczne dochody powyżej 50 tys. zł osiągało 50 tys. osób. Największa liczba bardzo bogatych Polaków zamieszkuje województwa mazowieckie, wielkopolskie i śląskie. Do blisko 62 tys. zwiększyła się liczba Polaków należących do kategorii HNWI, czyli posiadających majątek netto powyżej 1 mln dolarów. Wraz ze wzrostem bogactwa Polaków, stale rozwija się też rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2018 roku wzrośnie o blisko 14% r/r i osiągnie poziom prawie 24 mld złotych. Najszybciej rozwijającymi się segmentami rynku dóbr luksusowych są biżuteria i zegarki, samochody luksusowe i premium oraz alkohole – wynika z najnowszej edycji raportu KPMG w Polsce pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”.

W 2017 roku liczba dobrze zarabiających Polaków wzrosła o 157 tysięcy (15% r/r). W ubiegłym roku było blisko 1,2 mln dobrze zarabiających osób, czyli uzyskujących miesięczny dochód powyżej 7,1 tys. zł brutto. Jak wynika z dziewiątej edycji raportu KPMG na temat rynku dóbr luksusowych w Polsce, w 2018 roku szacunkowe, łączne dochody brutto już ponad 1,3 mln dobrze zarabiających Polaków wyniosą 284 mld zł.

Szczególnie istotnymi klientami dla producentów i dystrybutorów dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie oraz bardzo bogate, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. W 2017 roku w Polsce mieszkało ponad 194 tys. bogatych osób zarabiających łącznie ponad 125 mld zł z czego 50 tys. bardzo bogatych z łącznymi dochodami na poziomie ponad 72 mld zł.

Rozwój gospodarczy i rosnące pensje przekładają się na dynamiczny wzrost liczby dobrze zarabiających Polaków. Szacujemy, że w 2018 roku liczba takich osób zwiększy się do 1,3 mln osób. Dodatkowo w ciągu najbliższych 4 lat takich osób będzie już 1,6 mln, a ich łączny dochód wyniesie ponad 381 mld zł. Wzrost zaobserwowaliśmy również w przypadku Polaków posiadających majątek netto powyżej 1  mln dolarów. W 2018 roku w Polsce było 61,6 tys. takich osób – o 4,6 tysięcy więcej niż w 2017 roku. W związku z wprowadzeniem nowego podatku dla zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł, warto wspomnieć, że w 2017 roku w Polsce takie dochody uzyskiwało ponad 23 tys. osób. Zdecydowana większość podatników w tej grupie, bo aż 21,3 tys. stanowili przedsiębiorcy lub samozatrudnieni, którzy płacą 19% podatek liniowy

– mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Ponad 60 tys. Polaków posiada majątek powyżej 1 mln dolarów

Kategoria HNWI (ang. high net worth individuals) oznacza grupę najbogatszych osób, posiadających majątek netto przekraczający 1 mln dolarów. W 2018 roku liczba Polaków zaliczających się do kategorii HNWI wzrosła o 4,6 tys. osób i wynosi obecnie blisko 62 tys. Największy odsetek HNWI w Polsce (88%) stanowią osoby z majątkiem do 5 mln dolarów. Aktywa o wartości powyżej 50 mln dolarów posiada 359 osób z czego zaledwie 17 Polaków może pochwalić się majątkiem o wartości większej niż 500 mln dolarów.

Na tle innych europejskich krajów Polska charakteryzuje się niewielką liczbą obywateli należących do  kategorii HNWI – zaledwie 0,16% populacji Polski posiada majątek netto powyżej 1 mln dolarów. Przykładowo w Wielkiej Brytanii i Niemczech jest ponad 2 mln HNWI, a we Włoszech blisko 1,4 mln co wyraźnie świadczy o tym, że w Polsce wyższa klasa średnia, niemal zupełnie unicestwiona przez rozbiory, wojny i gospodarkę centralnie sterowaną dopiero się tworzy – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Całkowita wartość majątku zgromadzonego przez Polaków na koniec II kwartału 2018 roku wyniosła 1 990 mld zł. Największą część aktywów gospodarstw domowych w Polsce stanowią niezmiennie depozyty (782 mld zł) oraz inwestycje (513 mld zł). Warto zaznaczyć, że w ciągu roku, o 10,4% wzrosły oszczędności Polaków trzymane w gotówce, których wartość na koniec II kwartału 2018 roku osiągnęła 190 mld zł.

Mazowsze skupia największą liczbę najbogatszych Polaków    

Biorąc pod uwagę, że Warszawa stanowi biznesowe centrum kraju, a PKB per capita na Mazowszu ważone parytetem siły nabywczej od kilku lat przekracza 100% średniej unijnej, nie powinno dziwić, że region ten zamieszkuje największa liczba bogatych oraz bardzo bogatych Polaków. W 2017 roku Mazowsze zamieszkiwało blisko 56 tys. osób zarabiających powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie. Z  kolei dochody powyżej 50 tys. zł uzyskiwało ponad 12 tys. mieszkańców województwa mazowieckiego, a powyżej 1 mln zł zarobiło blisko 6 tys. podatników.

Drugie miejsce pod względem liczby bardzo bogatych Polaków zajmuje województwo wielkopolskie – w zeszłym roku ponad 50 tys. zł brutto miesięcznie zarabiało 5,5 tys. osób. Na trzecim miejscu znalazło się województwo śląskie, zamieszkiwane przez 5,3 tys. bardzo bogatych Polaków.

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce rośnie nieprzerwanie od lat

Według szacunków KPMG wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce po raz kolejny wzrośnie i wyniesie blisko 24 mld zł w 2018 roku. Prognozy na kolejne lata są również optymistyczne – zgodnie z szacunkami KPMG do 2023 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość przekraczającą 39 mld zł.

Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w 2018 roku szacowana jest na 23,9 mld zł, a więc o 13,8% więcej niż w zeszłym roku. Spodziewamy się, że rosnący trend na rynku dóbr luksusowych utrzyma się w kolejnych latach. Głównymi czynnikami wzrostu będzie rosnąca zamożność społeczeństwa, zwiększająca się liczba osób zamożnych oraz zmiany w stylu życia, skutkujące większą popularnością produktów premium i luksusowych, których posiadanie pozwala osobom zamożnym realizować marzenia i cieszyć się życiem

– mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.

Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce niezmiennie od lat pozostają samochody marek premium oraz luksusowe, które stanowiły 13,5% rejestracji wszystkich samochodów osobowych w trzech kwartałach br. Wartość tego segmentu w tym roku szacowana jest na kwotę 15,5 mld zł. Prognozowana w całym 2018 roku liczba rejestracji nowych aut marek premium wyniesie 76,3 tys. sztuk, a marek luksusowych 251 sztuk, wobec 189 luksusowych samochodów zarejestrowanych w 2017 roku. Segment samochodów luksusowych i premium  zanotował największy wzrost wynoszący 17% r/r.

Coraz popularniejsza luksusowa biżuteria i zegarki

Drugim największym segmentem rynku dóbr luksusowych jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów. Jego wartość szacowana jest na prawie 2,9 mld zł, co oznacza wzrost o 7,2% w stosunku do 2017 roku. Luksusowa odzież i akcesoria, stanowi zaledwie 7% całego rynku odzieży w Polsce – czyli 3-krotnie mniej niż luksusowa odzież we Włoszech lub Francji. Według prognoz średnioroczny wzrost tej kategorii w latach 2018-2023 wyniesie 7,2%, a szacowana wartość rynku w Polsce w 2023 roku przekroczy 4  mld zł.

Pomimo dość wysokiego wzrostu na poziomie 9,7% r/r i wartości blisko 1,2 mld zł w 2018 roku, segment luksusowych alkoholi stanowi niewielką część (niecałe 2%) całego rynku alkoholi, którego wartość szacowana jest na 62,5 mld złotych.

Na uwagę zasługuje rynek luksusowej biżuterii i zegarków, który jest drugim po rynku samochodów premium i luksusowych pod względem dynamiki wzrostu. Zgodnie z szacunkami, wartość rynku luksusowej biżuterii i zegarków wzrośnie o 10,2% r/r, osiągając poziom 723 mln zł w 2018 roku. Do 2023 roku wartość tego sektora wg szacunków wyniesie 1,2 mld zł i będzie wyższa o 70% w porównaniu z 2018 rokiem. Rynek luksusowej biżuterii i zegarków to w 2/3 biżuteria, z czego niemal 70% to biżuteria damska. 80% luksusowych zegarków stanowią zegarki męskie

– mówi Tomasz Wiśniewski, partner w  KPMG w Polsce.

Rynek luksusowych kosmetyków i perfum podobnie, jak segment luksusowej biżuterii i zegarków, stanowi dość niewielki segment rynku dóbr luksusowych, ale odznacza się coraz większą dynamiką wzrostu. Według szacunków wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum wyniesie w 2018 roku 650 mln zł. Największy udział w tej kategorii mają perfumy, które stanowią prawie 60% całego rynku luksusowych kosmetyków i perfum. W najbliższym czasie wartość tej kategorii będzie nadal rosnąć. Średnioroczne tempo wzrostu w latach 2018–2023 wyniesie 6,2%, a rynek osiągnie szacowaną wartość 877 mln zł w 2023 roku. Pomimo coraz większego popytu na te produkty polski rynek, w porównaniu z największymi europejskimi krajami, jest wciąż niewielki. Przykładowo wartość segmentu we Francji jest około 17 razy większa – co wskazuje na potencjał rozwoju segmentu luksusowych kosmetyków i perfum w Polsce.

Tagi: KPMG Andrzej Marczak Tomasz Wiśniewski
Oceń artykuł:

Źródło: KPMG

Zobacz także

Blisko 195 tys. bogatych i bardzo bogatych Polaków napędza rynek dóbr luksusowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.