Czy Polska może odgrywać znaczącą rolę jako producent tzw. superfoods?

2018-05-14 | 09:34

Pomimo szybkiego wzrostu, rynek superfoods stanowi wciąż ułamek procenta globalnego rynku zdrowej żywności. Z raportu dotyczącego produkcji ekologicznej z 2017 r. wynika, że wiodącym rynkiem ekologicznej żywności jest USA z wartością na poziomie prawie 36 mld euro, na dalszej pozycji znalazły się Niemcy z rynkiem o wartości 8,6 mld euro, Francja z wartością 5,5 mld euro oraz Chiny z rynkiem na poziomie 4,7 mld euro. Zdaniem ekspertów DNB Bank Polska, również Polska może zacząć liczyć się na tym rynku.

Globalna wartość segmentu superfoods wyniosła około 145 mld dolarów w 2017 r., a tempo wzrostu to 14 – 15 proc. rocznie. Wg danych firmy Technavio, wartość globalnego rynku superfoods w 2021 r. przekroczy 256 mld dolarów.

Nie ma jednoznacznej definicji dla „superfoods”. Terminem tym określa się na ogół żywność bogatą w składniki odżywcze, których właściwości uważane są za szczególnie korzystne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Nie istnieje także zamknięta lista produktów spełniających kryteria superfoods. W Polsce coraz więcej producentów decyduje się na rozwój linii, w których powstają nietypowe koncepty z dodatkiem takich składników, jak: jagody goji, acai czy glony wakame.

– Nie należy zapominać także o polskich superfoods, jak: orzechy, czosnek, brokuł lub różnego rodzaju kasze, co sprawia, że również polskie firmy mogą odgrywać coraz ważniejszą rolę na tym rynku, tym bardziej, że coraz więcej sieci handlowych jest zainteresowanych dystrybucją ich produktów

– mówi Bogna Zasadzka, Ekspert ds. rynku spożywczego w DNB Bank Polska S.A.

Najbardziej innowacyjnym rynkiem superfoods, według najnowszych badań Mintel's Global New Products Database (GNPD) z lipca 2017 są Niemcy, które uzyskały pozycję lidera przed Australią i Wielką Brytanią. W latach 2013 – 2016, w Niemczech liczba premier żywności  z oznaczeniami „superżywność", „superowoc", „superzboże", „superwarzywo" czy „supernasiona" wzrosła łącznie aż o 433 proc. Z rynkowych danych wynika, że w ciągu trzech lat globalny rynek w tym segmencie może wzrosnąć do niemal 256 mld dolarów.

Obecne trendy na rynkach światowych wskazują, że coraz ważniejsze znaczenie dla konsumentów mają czynniki prozdrowotne, które sprzyjają temu, aby rynek produktów superfoods wzrastał dynamicznie. Wzrost popytu w ramach segmentu superfoods odbywa się przede wszystkim poprzez większą świadomość konsumentów, ich edukację oraz swoiste poczucie „inwestycji w przyszłość”, czyli dbałości o to, aby to co konsumujemy teraz wpłynęło pozytywnie na nasze przyszłe zdrowie. Producenci – z uwagi na zmieniające się oczekiwania – są zmuszeni do tworzenia konceptów prozdrowotnych. Dlatego nawet w branży słodyczy czy przekąsek widać już pewne zmiany polegające na tym, że produkty uzupełnia się o zdrowe składniki czy też zmienia się proces jego wytwarzania.

– O sukcesie superfoods będzie stanowić nie tylko jego naturalność i bogate składniki odżywcze, ale także fakt, że produkty superfoods są i będą w zasięgu ręki. Dodatkowym czynnikiem sukcesu będzie nie tylko umiejętność bycia innowacyjnym, ale także umiejętność budowania odpowiedniej komunikacji z odbiorcami przy promocji produktu. Należy też wziąć pod uwagę, że Polacy jako konsumenci coraz częściej stawiają na jakość, dlatego cena nie stanowi ostatecznego kryterium wyboru. Zatem produkty zdrowe, które z założenia są droższe, będę się znajdować w koszyku zakupowym coraz częściej

– mówi Bogna Zasadzka.

Superfoods nie jest jedynie modą, która przeminie, a raczej pewnym trendem, który będzie ewaluował i stwarzał nowe możliwości w zakresie prowadzania prozdrowotnego trybu życia, ze świadomym wpływaniem na nasze samopoczucie – podsumowuje.

Tagi: DNB Bank Polska Bogna Zasadzka
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: DNB

Zobacz także

Czy Polska może odgrywać znaczącą rolę jako producent tzw. superfoods?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.