Dobre nastroje konsumentów w Unii Europejskiej

2017-08-15 | 11:00

Dobre nastroje europejskich konsumentów utrzymały się także w drugim kwartale 2017. Na początku roku poziom wskaźnika nastrojów konsumenckich dla 28 państw UE osiągnął najwyższą wartość od dziewięciu lat i obecnie pozostał na tym wysokim poziomie. Pod koniec czerwca wyniósł 19,1 punktu.

 

Jednocześnie po raz kolejny odnotowano duże zróżnicowanie, zarówno w odniesieniu do trzech składowych wskaźnika – oczekiwań gospodarczych, oczekiwań dochodowych i skłonności do zakupów, jak również z punktu widzenia poszczególnych krajów. Podczas gdy w Niemczech i Francji wskaźniki nastrojów osiągają szczyty, w niektórych państwach Europy Wschodniej, w tym w Polsce i Czechach, nastroje stygną.

Niemcy: oczekiwania gospodarcze na najwyższym poziomie od trzech lat

W drugim kwartale bieżącego roku oczekiwania gospodarcze konsumentów niemieckich sięgnęły najwyższego poziomu od trzech lat. Pod koniec czerwca wskaźnik osiągnął wartość 41,3 punktu. Tak wysoki poziom zanotowano ostatnio w lipcu 2014 roku, który wyniósł wtedy 45,9 punktu. Pomimo zagrożeń, takich jak możliwe restrykcje handlowe wprowadzone przez rząd Stanów Zjednoczonych czy wstępne negocjacje dotyczące Brexitu, optymizm dla gospodarki pozostał w Niemczech nienaruszony.

Za sprawą bardzo dobrych prognoz dla niemieckiego rynku pracy, w czerwcu wzrosły również oczekiwania dochodowe. W odniesieniu do wartości z marca, wartość wskaźnika zwiększyła się o 16,8 punktu, osiągając rekordowy poziom 60,2 punktu. Nie odnotowano dotychczas tak wysokiej wartości wskaźnika. Badanie Consumer Climate jest prowadzone w Niemczech od 1991 roku.

Wartość wskaźnika skłonności do zakupów utrzymała się na wysokim poziomie. Wzrosła o 2,4 punktu w porównaniu z poprzednim kwartałem oraz o 3,5 punktu wobec poziomu z roku ubiegłego, osiągając w czerwcu poziom 57,9 punktu. Jednym z głównych powodów tak dobrego wyniku jest wyjątkowo stabilna sytuacja na rynku pracy.

Francja: wzrost wskaźników po zwycięstwie Emmanuela Macrona

Zwycięstwo w wyborach prezydenckich E. Macrona przyczyniło się do wzrostu oczekiwań gospodarczych we Francji. W czerwcu wartość wskaźnika wzrosła do poziomu 49,1 punktu, najwyższego od czasów rozpoczęcia we Francji badania Consumer Climate w 1986 roku. W porównaniu z rokiem ubiegłym, wskaźnik wzrósł o 48,6 punktu, natomiast w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2017 – o 37,9 punktu. Francuscy konsumenci są zdania, iż działania nowego prezydenta przyczynią się do poprawy sytuacji gospodarczej kraju.

W związku ze zwycięstwem E. Macrona oczekiwania dochodowe konsumentów we Francji osiągnęły pod koniec czerwca poziom 2,7 punktu. To wyraźny wzrost o 15,7 punktu w porównaniu z rokiem ubiegłym oraz o 12,6 punktu w porównaniu z pierwszym kwartałem bieżącego roku.

Podobną tendencję zaobserwowano w odniesieniu do skłonności do zakupów. Pod koniec pierwszego kwartału roku wartość wskaźnika wyniosła 8,4 punktu, natomiast na koniec czerwca osiągnęła poziom 25,5 punktu – najwyższy od kwietnia 2001 roku. W porównaniu z rokiem ubiegłym oznacza to wzrost o 23,5 punktu.

Wielka Brytania: Brexit osłabia nastroje konsumenckie

Oczekiwania gospodarcze w Wielkiej Brytanii nadal odnotowują spadek. W porównaniu z rokiem ubiegłym wartość wskaźnika spadła o 14,8 punktu i utrzymała się na poziomie -20,7 punktu, wyraźnie wskazując na niepewność brytyjskich konsumentów wobec nadchodzącego Brexitu.

Jeszcze większy spadek zanotowały oczekiwania dochodowe. W porównaniu z końcem czerwca 2016 roku wartość wskaźnika spadła o 21,2 punktu, osiągając poziom -2 punktów. W odniesieniu do pierwszego kwartału bieżącego roku oznacza to spadek o 3,2 punktu.

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku wskaźnika skłonności do zakupów, który pod koniec drugiego kwartału spadł do poziomu 3,5 punktu. Była to najniższa wartość odnotowana od października 2014 roku, która wyniosła wtedy -5,7 punktu.

Włochy: utrzymuje się negatywny trend nastrojów konsumenckich

Konsumenci we Włoszech wykazują jedne z najbardziej pesymistycznych nastrojów wśród krajów Unii Europejskiej. W drugim kwartale roku oczekiwania gospodarcze we Włoszech spadły w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym o 24,2 punktu do poziomu -55,5 punktu. Była to najniższa wartość spośród wszystkich krajów UE biorących udział w badaniu.

Włoscy konsumenci negatywnie oceniają sytuację dochodową w najbliższych miesiącach. W porównaniu z końcem czerwca 2016 roku, wartość wskaźnika spadła o 10,8 punktu do poziomu -17,9 punktu. Biorąc pod uwagę wyniki za pierwszy kwartał roku oznacza to spadek o dziewięć punktów. Włoscy konsumenci są zdania, że w najbliższej przyszłości ich sytuacja dochodowa nie ulegnie poprawie.

Trend spadkowy zaobserwowano również w przypadku skłonności do zakupów w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym – wartość wskaźnika obniżyła się o 16,9 punktu. Natomiast w odniesieniu do końca pierwszego kwartału bieżącego roku wskaźnik poprawił się i jego wartość wzrosła o 5,3 punktu, osiągając poziom 3,7 punktu.

Hiszpania: pozytywny trend dla wszystkich wskaźników

W drugim kwartale 2017 roku oczekiwania gospodarcze hiszpańskich konsumentów uległy poprawie. Pod koniec czerwca wskaźnik wzrósł do poziomu 24,9 punktu. W porównaniu z poprzednim kwartałem odnotowano niewielki wzrost o 1,6 punktu, który był znacznie bardziej zauważalny w porównaniu z rokiem ubiegłym, w którym wyniósł 8,2 punktu.

Niewielka poprawa dotyczy również oczekiwań dochodowych, które wzrosły do poziomu 14,1 punktu. W porównaniu z poprzednim kwartałem oznacza to wzrost o 3,6 punktu oraz o 1,1 punktu w odniesieniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Polepszenie się rynku pracy sprawia, że konsumenci spodziewają się również poprawy sytuacji gospodarczej.

W drugim kwartale roku hiszpańscy konsumenci wykazali bardziej optymistyczne nastroje wobec skłonności do zakupów. Mimo iż wskaźnik utrzymał wartość ujemną, odnotował wzrost o 6,5 punktu w porównaniu z rokiem ubiegłym oraz o 2 punkty w odniesieniu do końca pierwszego kwartału, osiągając poziom -1,7 punktu.

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay.com Źródło: www.gfk.com

Dobre nastroje konsumentów w Unii Europejskiej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.