Inquiry wraz z YouGov prezentują wyniki BrandIndex – badania opinii Polaków o markach

2019-06-14 | 09:00

Agencja badań rynku Inquiry ogłosiła pierwsze wyniki YouGov BrandIndex – polskiej edycji globalnego badania kondycji i wizerunku marek z różnych sektorów handlu detalicznego. Z danych wynika, że do sieci sklepów cieszących się największą popularnością wśród Polaków należą: Biedronka, Lidl, Rossmann, Decathlon, Castorama, Pepco, IKEA oraz CCC. BrandIndex odzwierciedla nastroje konsumenckie w reakcji na kampanie reklamowe i inne doniesienia w mediach oraz wydarzenia sezonowe. Pokazuje, jak przekładają się one na zakupy, poziom satysfakcji i ogólną opinię o markach. 

Według danych BrandIndex, 75% dorosłych Polaków robi zakupy w Biedronce. Jednak to Lidl, w którym kupuje już 59% rodaków, jest najchętniej polecanym sklepem spożywczym (wskaźnik rekomendacji wynosi 49% ogółem, a wśród klientów sieci – 70%). Na rynku drogerii bezkonkurencyjny pod względem popularności jest Rossmann. W tej sieci kupuje 57% respondentów, a wskaźnik rekomendacji wynosi 54% ogółem i 73% wśród klientów. Warto przy tym zauważyć, że sieć Hebe, choć ustępuje Rossmannowi pod względem liczby klientów, w ciągu ostatnich 2 miesięcy znacząco poprawiła wizerunek, a wskaźnik rekomendacji wśród jej klientów jest w ostatnich dniach równie wysoki, co dla Rossmanna.

Z kolei wśród sklepów sportowych prym wiodą Decathlon (w tej sieci kupuje 16% dorosłych Polaków) i 4F (11%). Najchętniej odwiedzanym miejscem zakupu w kategorii DIY jest Castorama (25%), a wśród sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz – IKEA (37%). Na rynku mody najsilniejsze są Pepco (zakupy robi tu 30% respondentów), H&M (22%) i Reserved (15%). 

Do ulubionych marek obuwniczych Polaków należą CCC (28% badanych kupuje w tej sieci) i Deichmann (15%). Jednak w ocenie respondentów obydwie ustępują innym markom pod względem jakości – wyższe wyniki mają m.in. Wojas i Ryłko (wskaźnik jakości dla obu tych marek wynosi 25%). Podium zajmują znane brandy międzynarodowe: Adidas (wskaźnik jakości na poziomie 47%), Nike (40%) oraz Puma (36%).

O YouGov BrandIndex

YouGov BrandIndex to jedyne syndykatowe badanie kondycji marek dostępne na całym świecie. Jest realizowane od 10 lat, według tej samej metodologii dla wszystkich krajów, na panelu badawczym liczącym ponad 6 mln respondentów z 43 państw (w tym USA, kraje Europy Zachodniej, Rosji, Azji i Bliskiego Wschodu). W 2019 roku – dzięki współpracy nawiązanej przez YouGov z Inquiry – do tego grona dołączyła również Polska. 

Obecnie YouGov BrandIndex obejmuje w Polsce 60 marek podzielonych na 6 sektorów – sieci spożywcze, DIY, moda, obuwie, sport, drogerie. Już wkrótce zostanie rozszerzony o branżę gastronomiczną oraz marki sklepów z elektroniką i artykułami dla dzieci. YouGov BrandIndex monitoruje marki pod kątem 15 wskaźników z zakresu komunikacji, wizerunku i relacji. Wywiady są realizowane codziennie na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.

Badanie odzwierciedla wpływ realizowanych kampanii marketingowych czy zmian w ofercie na postrzeganie i wizerunek marek. Na bieżąco pokazuje, o jakich markach rozmawiają Polacy, a także jak szybko zmieniają się ich nastroje i preferencje zakupowe. Dane YouGov BrandIndex umożliwiają również szybką reakcję na sytuacje kryzysowe.

YouGov BrandIndex to zaawansowane narzędzie do monitorowania pozycji marek i optymalizowania działań marketingowych. Pozwala na bieżąco śledzić rynek i nastroje konsumenckie. A te podlegają dziś bardzo dużej dynamice. Marki, które chcą być w czołówce, muszą mieć to stale na uwadze. Budowanie silnego brandu, cieszącego się zaufaniem i popularnością wśród klientów, w obliczu transformacji technologicznej, wymaga dziś od strategów czy marketerów znacznie więcej niż tylko umiejętności analitycznych. Muszą oni umieć spojrzeć z perspektywy kupującego, być wrażliwi na jego emocje, elastycznie reagować na jego potrzeby, otwarcie i na bieżąco się komunikować, słuchać, umiejętnie przewidywać oczekiwania i wyprzedzać je. Dialog na linii klient-marka jest obecnie znacznie trudniejszy i bardziej wymagający, ale - skutecznie prowadzony - wzmacnia lojalność i relację z konsumentem, przynosząc znacznie trwalsze efekty

– mówi Agnieszka Górnicka, prezes zarządu w Inquiry.

Jeszcze w tym roku YouGov BrandIndex zostanie poszerzony o kolejne sektory: FMCG, banki, ubezpieczenia, telekomunikację, media i inne branże.

Tagi: YouGov BrandIndex Agnieszka Górnicka
Oceń artykuł:

Źródło: ITBC

Inquiry wraz z YouGov prezentują wyniki BrandIndex – badania opinii Polaków o markach

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.