Kultura i zwyczaje Polaków szansą dla polskich sieci handlowych

2018-07-09 | 13:33

Dla 47 proc. Polaków rodzina to jedna z najważniejszych wartości. Jak wynika z raportu przygotowanego na zlecenie TCC Retail Marketing, przekłada się to na zwyczaje zakupowe polskich konsumentów oraz ich oczekiwania wobec sieci spożywczych. Według specjalistów od budowania lojalności klientów wobec marki, znajomość trendów i wartości wynikających z tradycji i kultury stanowi podstawę udanej kampanii lojalnościowej.

Według raportu Basic Motives for Loyalty Marketing in Poland sporządzonego na zlecenie TCC Retail Marketing, lojalność polskich konsumentów należy rozumieć poprzez kształtujące społeczeństwo tradycje i czynniki kulturowe.

- Postanowiliśmy sprawdzić, co leży u podstaw zachowań zakupowych Polaków i w tym celu zaprosiliśmy badanych na pogłębiony, dwugodzinny wywiad. Wyniki pokazały nam, że Polacy to świadomi konsumenci, którzy w swoich wyborach kierują się przede wszystkim dobrem swojej rodziny

- mówi Bartłomiej Górzny z TCC Retail Marketing.

Jak wynika z raportu, jedną z najważniejszych dla Polaków wartości jest rodzina, a za główną formę budowania więzi uznajemy gotowanie dla innych i obdarowywanie drobnymi upominkami. Widać to na przykładzie przygotowywania posiłków dla najbliższych, które ma ogromne znaczenie w naszej kulturze. Natomiast chcąc wyrazić na co dzień nasze uznanie, wybieramy zazwyczaj nie drogie prezenty, ale te z którymi wiążą się konkretne emocje. Dlatego w podzięce dla nauczyciela kupujemy bukiet kwiatów i czekoladki, a za pomoc w przeprowadzce dziękujemy butelką ulubionego alkoholu.

Te same przyzwyczajenia i tradycje przekładają się więc na oczekiwania Polaków wobec sieci handlowej. Klienci chcą czuć się docenieni i nagrodzeni, co jest podstawą budowania długotrwałej  lojalności. Co ciekawe, to małe, ale znaczące podarunki, jak doniczka, świeże jabłko, czy "zdrowe słodycze" stają się ważniejsze niż materialna wartość upominku. Żeby był on trafny, powinien odzwierciedlać to, co dla konsumentów jest istotne i czy wiąże się to z wartościami wyrażanymi przez klienta, jak i markę.

- W naszej kulturze silnie osadzone jest obdarowywanie innych i co dla nas, Polaków charakterystyczne, nie chodzi tutaj o drogie upominki, ale o te, które mają znaczenie emocjonalne. Jeśli tak ważne dla nas jest dobre przyjęcie gości, także klient sklepu powinien poczuć się ugoszczony. W jaki sposób? Może otrzymać np. drobny prezent, który odpowiada jego wartościom czy potrzebom. Jeśli klienci są dumni ze swoich polskich produktów, jak owoce i warzywa, to miłym gestem ze strony sklepu spożywczego będzie podarowanie regionalnego wyrobu

- mówi Bartłomiej Górzny.

Role społeczne
Ważnym czynnikiem determinującym zakupowe preferencje Polaków są również przypisane im role społeczne. Przynależność do nich determinuje, czy szczególnie oczekujemy uznania i wynagrodzenia naszej lojalności. Według raportu, taką rolę przypisujemy np. polskim mamom, które mimo przytłaczającej liczby obowiązków, starają się pozostać uśmiechnięte. Matczyne poświęcenie jest wpisane w naszą kulturę tak samo jak uznanie dla ich wysiłków. Polskie mamy chcą zatem, aby ich trud był doceniany także w życiu codziennym.  

- Nasze społeczeństwo opiera się o bardzo konkretny model rodziny: to właśnie matka, która dba o domowe ognisko, chce aby jej wysiłki zostały zauważone i docenione. Jeśli sieć sklepów będzie chciała stworzyć program lojalnościowy, zdecydowanie musi wziąć pod uwagę preferencje i zdanie tej grupy. Pamiętajmy, że to głównie kobiety odpowiadają za zakupy dla całej rodziny – dodaje Górzny.

Jednak role w społeczeństwie zaczynają się przekształcać i dzisiaj coraz częściej mężczyźni angażują się w gotowanie i robienie zakupów. Jak wskazuje raport, ma to związek z głównym celem tych zadań, czyli zapewnienia podstawowej potrzeby rodzinie – jedzenia. I tak panowie coraz częściej gotują i rozmawiają na ten temat z kobietami oraz z innymi mężczyznami. Natomiast w przygotowywaniu posiłków znajdują wyzwanie, niezależnie od społecznego szczebla, na którym się znajdują.

- Rola mężczyzn w rodzinie zmienia się i rozwija. Panowie coraz chętniej przejmują część obowiązków domowych od swoich partnerek, także kwestie zakupów spożywczych. Zatem program lojalnościowy, mający na celu przyciągnąć uwagę i zachęcić do siebie mężczyzn, mężów i ojców, musi oferować rekompensatę odpowiadającą ich oczekiwaniom – mówi Bartłomiej Górzny.

Radość z zakupów
Z badania wynika, że polscy konsumenci lubią zakupy spożywcze. Ich motywacja jest różnorodna – wielu z nich ma przede wszystkim satysfakcję z bycia łowcami i zbieraczami. Ponadto ze względu na silną kulturę rodzinnych posiłków, zakupy są ważne, ponieważ stanowią pierwszy etap przygotowań. Badani przyznali jednak, że ich radość z zakupów często maskują pod pretekstem wypełniania obowiązku dla rodziny. Jak się okazuje, konsumenci stawiają się w roli odpowiedzialnych przywódców rodziny, którzy poszukują okazji i zdobywają wartościowe produkty dla swoich bliskich, unikając przy tym wrażenia samolubnej przyjemności z zakupów.

- Polacy to świadomi konsumenci, czyli osoby, które mają świadomość możliwości swojego portfela. Korzystając z promocji polski konsument kupuje produkty wysokiej jakości w dobrych cenach. Tym samym zaspokaja swoją potrzebę kontroli wydatków, którą zaburzają w życiu codziennym np. niespodziewane koszty naprawy samochodu – tłumaczy Bartłomiej Górzny.

Informacje pochodzą z raportu Basic Motives for Loyalty Marketing in Poland, przeprowadzonego na zlecenie TCC Retail Marketing przez Rheingold Institute. 

Tagi: TCC Retail Marketing Bartłomiej Górzny
Oceń artykuł:

Źródło: TCC Retail Marketing

Zobacz także

Kultura i zwyczaje Polaków szansą dla polskich sieci handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.