M-commerce – zakupy dostępne od ręki

2018-07-06 | 08:00

W ciągu ostatnich lat dynamicznie zmieniają się preferencje zakupowe konsumentów. Kluczową kwestią dla sklepów staje się baczne śledzenie trendów za jakimi podążają konsumenci, a więc tego w jaki sposób i co kupujemy. W Polsce obserwujemy m.in. coraz większe znaczenie influencerów w handlu internetowym. Od obejrzenia butów jakie prezentuje influencerka do ich zakupu dzieli nas tylko kilka kliknięć myszką. Coraz częściej używamy smartfonów przechodząc bezpośrednio z Instagrama na stronę sklepu internetowego. Eksperci e-commerce spodziewają się, że wprowadzenie zupełnie nowych technologii, takich jak AR (rzeczywistość rozszerzona) i AI (sztuczna inteligencja) zrewolucjonizuje zakupy online.

Przyszłość handlu jest mobilna

Według najnowszego raportu KPMG „Polacy na zakupach – 5 filarów nowoczesnego handlu” rynek sprzedaży internetowej w 2018 roku osiągnie wartość około 45 mld złotych, zaś w 2020 roku może przekroczyć 60 mld złotych. Udział e-commerce w handlu ogółem w Polsce wynosi 5 proc. W najbliższym czasie będziemy gonić światową średnią wynoszącą 10 proc. Globalnym trendem zaznaczającym się silnie także w Polsce jest stopniowe odchodzenie klientów od zakupów przez komputery stacjonarne do finalizowania transakcji na urządzeniach mobilnych, w tym w szczególności na smartfonach. W naszych kraju najczęściej dokonywane są zakupy online przy użyciu laptopów (to urządzenie wskazało 80 proc. internautów), na drugim miejscu plasują się komputery stacjonarne (61 proc.) a na trzecim telefony (47 proc. respondentów deklarowało zakupy poprzez smartfony).[1] Jednocześnie najmłodsza grupa badanych (15-24 lata) przez Gemius Polska przyznaje, że częściej używa urządzeń mobilnych podczas procesu zakupowego. Zarazem właśnie ta grupa respondentów zamierza zwiększyć wydatki na zakupy w internecie i jednocześnie najmniej z tych osób chce w najbliższym czasie je ograniczyć. O rosnącej roli m-commerce świadczą także wzrastające z roku na rok słupki statystyk zakupów przez telefony w czasie Black Friday i Cyber Monday w Stanach Zjednoczonych. W 2016 roku w czasie Black Friday Amerykanie poprzez smartfony zamówili produkty za 1,2 miliarda dolarów. Odnotowano wtedy wzrost r/r zakupów m-commerce o 33 proc.[2] Zaś w 2017 roku po raz pierwszy w historii zamówienia złożone przez telefony stanowiły więcej niż 50 proc. wszystkich zakupów online dokonanych tego dnia.[3]

Ograniczenie handlu w niedzielę

W tym roku zostały wprowadzone w życie zmiany ustawodawcze, które mogą się okazać przełomowymi dla rozwoju handlu online w Polsce. Mowa o wprowadzonej od 1 marca ustawie o zakazie handlu w niedziele, który nie obejmuje zakupów w internecie. Rozwój e-commerce stał się dla wielu przedsiębiorstw, głównie z branży retail, sposobem na zmniejszenie strat spowodowanych tym ograniczeniem. Z drugiej strony klienci w naturalny sposób będą przenosić swoje zainteresowanie ku sklepom internetowym, otwartym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Już teraz 23 proc. respondentów zamawia przez internet produkty pierwszej potrzeby, a 37 proc. zamierza to robić.[4] Na pytanie o motywację do robienia zakupów przez internet, aż 82 proc. respondentów z Polski wskazuje dostępność przez całą dobę. Zaś najbardziej zachęcającą formą płatności pozostaje dla Polaków szybki przelew przez serwis płatności – 62 proc. internautów wybrało tę formę płatności.[5] Z kolei na pytanie jaka forma dostawy najbardziej motywuje do zakupów w sieci, aż 82 proc. rodaków wskazuje na kuriera do domu lub pracy.

Recepta na szczęśliwych klientów

Kierunki rozwoju branży e-commerce kształtowane są przez trendy z zagranicy. Specjaliści przewidują, że w przyszłości powszechne w handlu internetowym będzie m.in. sięganie po rozwiązania z zakresu rzeczywistości rozszerzonej (AR). Marki będą wykorzystywać aplikacje mobilne m.in. do wizualizacji produktów w mieszkaniach klientów. Przypuszczalnie przyczyni się to do zwiększenia sprzedaży produktów większych gabarytów, takich jak meble czy sprzęt AGD, a także zmniejszenia liczby zwrotów do sklepów. Na przykład aplikacja AR Ikea Place pozwala użytkownikom wirtualnie dopasować meble i akcesoria do wnętrza mieszkania, a następnie zamówić je przez internet. Choć może to brzmieć jak pieśń przyszłości, to jednak dostawy produktów zakupionych online przez drony tuż pod nasze drzwi, mogą być możliwe w nie aż tak odległej perspektywie. Ciekawym przykładem jest dron dostawczy, reagujący na ludzki głos oraz na gesty rąk, opatentowany przez Amazon. Zastosowanie takich latających urządzeń w dostawach pozwoli w przyszłości stworzyć flotę bezzałogowych statków powietrznych, które mogą dostarczyć paczki dla klientów w ciągu 30 minut lub mniej.[6] Obecnie Amazon intensywnie testuje drony i pracuje nad wdrożeniem nowej szybkiej opcji dostawy dla swoich klientów. Równie rewolucyjne będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w dotarciu do klientów. Millenialsi będą prawdopodobnie ostatnim pokoleniem, o którym mówimy, że ma „wspólne” zachowania zakupowe. Dzięki wykorzystaniu AI oraz analizy behawioralnej marki sprzedawcy będą w stanie prowadzić działania marketingowe praktycznie 1:1, jak niegdyś sklepikarze znający dokładnie upodobania swojego klienta. Nowoczesne technologie, które upowszechnią się w najbliższym czasie przyniosą jeszcze jedną ważną zmianę dla konsumentów i sklepów internetowych. Dzięki coraz bardziej ogólnodostępnej automatyzacji analizy obrazu w smartfonach, konsumenci będą mogli zrobić zdjęcie obiektu, a następnie wyszukać ten produkt lub podobny w internecie bez konieczności wpisywania jego nazwy. Dla konsumentów oznacza to wielkie ułatwienie w wyszukiwaniu towarów, zaś dla sklepów mniejsze uzależnienie od fraz wpisywanych w wyszukiwarki internetowe.

Dagmara Sobańska, Country Manager Poland, Sofort GmbH

[1] Gemius Polska, Raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”
[2] www.tune.com, Black Friday/Cyber Monday 2016: How mobile marketers built the biggest m-commerce weekend in history, 1.12.2016
[3] www.businessinsider.com, Amazon and UPS are betting big on drone delivery, 11.03.2018
[4] KPMG, Raport „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu”, 2018
[5] Gemius Polska, Raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, 2017
[6] The Washington Post, Amazon is issued patent for delivery drones that can react to screaming voices, flailing arms, 22.03.2018

Tagi: Dagmara Sobańska Klarna
Oceń artykuł:

Źródło: Klarna

M-commerce – zakupy dostępne od ręki

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.