Nowe technologie zacierają granice między życiem prywatnym a zawodowym Polaków

2018-06-22 | 08:00

Rozwój technologiczny znacząco wpływa na pracę Polaków, zgodnie z trendem tzw. work-life integration przyczyniając się do postępującego zacierania się różnic między życiem a pracą. Co czwartemu aktywnemu zawodowo Polakowi przeszkadza, że nowe technologie mają wpływ na przenikanie się jego sfery zawodowej i osobistej. Co ciekawe, prawie połowa Polaków jest jednak z tego faktu zadowolona, jak wynika z najnowszego raportu Gumtree.pl „Aktywni + Praca w życiu, życie w pracy”, przygotowanego w ramach V edycji programu Start do Kariery.

W jaki sposób nowoczesne technologie wpływają na czas spędzany w pracy i poza nią? 35% badanych uważa, że to właśnie dzięki rozwojowi technologicznemu, mają więcej czasu na życie prywatne po pracy. Jednakże niewiele mniej, bo 29% twierdzi, że z tego samego powodu… jest odwrotnie i mają  tego czasu mniej.

– Chociaż wpływ technologii na zjawisko work-life integration jest niewątpliwy, Polacy nie oceniają go jednoznacznie, w sposób pozytywny bądź negatywny. Z jednej strony wiemy, że dzięki dostępowi do nowych technologii możemy szybko i bez uszczerbku dla naszych zadań zawodowych, na przykład za pomocą komunikatorów, załatwić sprawę prywatną czy skontaktować się z członkiem rodziny w czasie pracy. Z drugiej strony, nie dziwią nas zadania służbowe wykonywane w czasie prywatnym, na przykład za pomocą smartfona, telefony od pracodawcy, współpracowników czy odpisywanie na maile służbowe

– zauważa Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl i autor raportu.

Prywatne konta używane do celów służbowych częściej, niż na odwrót

Badanie Gumtree.pl wskazało na pewien interesujący trend. Polacy częściej używają prywatnych kont, profili i urządzeń do spraw służbowych, niż odwrotnie. Okazuje się, że podczas gdy prywatnego telefonu komórkowego używa do celów zawodowych 39% badanych, telefon służbowy wykorzystywany jest w sprawach prywatnych już tylko przez 17% respondentów.

Jeszcze większy rozdźwięk dotyczy skrzynki mailowej – 69% aktywnych zawodowo Polaków korzysta z osobistej poczty e-mail do załatwiania spraw służbowych, ale ze służbowej do prywatnych – tylko 6%. Drugim najczęstszym medium społecznościowym, którego Polacy używają do celów zawodowych, jest Facebook oraz Messenger.

Co jednak interesujące, mimo że Polacy wykorzystują prywatne konta w mediach społecznościowych do załatwiania spraw służbowych, aż połowa badanych twierdzi jednocześnie, że nie powinny one być używane do takich celów.

Szef wśród znajomych w mediach społecznościowych?

Mimo że zarówno pracodawcy, jak i pracownicy zgodnie zauważają, że dobre relacje nie tylko na gruncie zawodowym są bardzo istotne, tylko co czwarty polski pracownik nie ma nic przeciwko temu, by pracodawca lub bezpośredni przełożony miał dostęp do informacji zawartych na ich prywatnych profilach w mediach społecznościowych (26%).
Dlaczego tylko jedna czwarta aktywnych zawodowo Polaków chce utrzymywać kontakt z przełożonymi na przykład na Facebooku? Jak wynika z raportu Gumtree, według 43% pracodawców, wiedza o życiu prywatnym pracownika, między innymi o jego problemach osobistych, ma wpływ na decyzje zawodowe w obszarze zarządzania zespołem.

– Znaczenie zjawiska work-life integration wzrasta także ze względu na zauważalne zmiany w relacji między pracodawcą a pracownikiem. Obecnie obu stronom zależy, aby skracać dystans i pozostawać w dobrych relacjach również poza pracą – zauważa Alina Michałek, ekspert HR, HRlink. – Może to jednak powodować, że zarówno pracodawca, jak i pracownik, na przykład poprzez media społecznościowe, zyska informacje o życiu prywatnym drugiej strony, które mogą

Jak wskazuje raport Gumtree, 52% pracodawców oczekuje także od pracowników stałej dostępności i możliwości kontaktu niezależnie od kanału komunikacji.

– Przenikanie się życia prywatnego i zawodowego wpływa także na zróżnicowanie kanałów, jakimi komunikują się obecnie pracodawcy i pracownicy – zauważa Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl i autor raportu. - Ponad połowa pracodawców używa dziś prywatnych kanałów do komunikacji z pracownikami. Ważne jest jednak, aby technologie służyły sprawniejszej komunikacji i lepszej atmosferze w pracy, nie natomiast pogarszały relacje w pracy.

Tagi: Gumtree
Oceń artykuł:

Źródło: Gumtree

Zobacz także

Nowe technologie zacierają granice między życiem prywatnym a zawodowym Polaków

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.