Nie bez znaczenia są również inne pojawiające się światowe trendy. Rewolucją, która coraz mocniej wpływa na wszystkie gałęzie przemysłu, będą z pewnością technologie związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i technologii teleinformatycznych. Powoli trend ten będzie wykraczać poza korzystanie z dedykowanych aplikacji mobilnych (co wprowadził m.in. Starbucks). Możemy więc spodziewać się np. inteligentnych opakowań komunikujących się z klientem. Z kolei we wzornictwie popularność będzie zdobywać maksymalnie uproszczony i klarowny design. Rewolucja dociera również do typowych produktów spożywczych, które będą oferowane w nowej, nietypowej formule (np. pojawiła się już kawa do żucia). Wszystko po to, aby dogonić żyjących w coraz szybszym tempie klientów.
Opakowanie stanowi integralną część rynkowego produktu. W szczególności dotyczy to żywności. Wraz ze zmianami demograficznymi, choć nie tylko, zmienia się styl życia i model konsumpcji. Wzrasta aktywność zawodowa kobiet, wydłuża się czas poświęcony pracy. Coraz więcej czasu przebywamy poza domem. Żyjemy coraz szybciej. Coraz częściej „konsumujemy” poza domem. A nawet w domu chcemy jak najmniej czasu poświęcić na przygotowanie posiłku. Chętniej korzystamy z żywności w małych porcjach. Aby dotrzymać kroku tym zmianom, odpowiednio muszą dostosowywać się opakowania, jako integralna część produktu do spożycia. Małe opakowania. Opakowania umożliwiające przygotowanie produktu do spożycia w opakowaniu (podgrzewanie). Żywność, która ma odpowiadać wymienionym wyżej zmianom, nosi nazwę „wygodnej” (convinience food). Wygodne do spożycia. Tę „wygodność” do spożycia muszą zapewniać także opakowania. One również powinny być „convinience”. I w coraz większym stopniu spełniają to kryterium.
Wg danych Polskiej Izby Opakowań, opakowania żywności i napojów stanowią ok. 63% całego rynku opakowań. W roku 2016 wartość tego rynku wyniosła ok. 24,6 mld zł. W tym opakowań convinience ok. 1,2 mld zł (ok. 5%). Wg prognoz Izby, w 2020 roku opakowania wygodnej żywności stanowić będą ok. 8-10 proc. rynku opakowań żywności o wartości ok. 2,9 - 3,1 mld zł
komentuje, Wacław Wasiak, Dyrektor Polskiej Izby Opakowań