Polacy zmieniają sposób finansowania świątecznych wydatków

2018-12-21 | 09:00

Boże Narodzenie to najbardziej intensywny czas zakupowy. Jak w soczewce skupiają się w tym czasie zmiany, jakie zachodzą w handlu i nawykach konsumentów. Żeby zrozumieć decyzje zakupowe Polaków w tym gorącym okresie, Santander Consumer Bank przeprowadził badania dot. świątecznych finansów. Efektem tej analizy jest raport “Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania”, który analizuje m.in. sposób, w jaki robimy świąteczne zakupy, i wskazuje czynniki, które mają na to wpływ.

Tegoroczne zakupy świąteczne są zupełnie inne, niż te robione pięć, a nawet trzy lata temu. – Handel tradycyjny nieustannie ewoluuje, podążając za trendami i oczekiwaniami klientów. Pojawiają się nowe kanały sprzedaży. Zmianom ulega również prawo, które wpływa zarówno na sposób prowdzenia biznesu, jak i na nawyki samych konsumentów

– wylicza Piotr Monkiewicz, Dyrektor Departamentu Pożyczek Gotówkowych z Santander Consumer Banku.

Wyjątkowa atmosfera Bożego Narodzenia i tradycja obdarowywania bliskich sprawiają, że Polacy chętnie w tym okresie korzystają z ofery handlowców ale i banków oraz pozostałych instytucji finansowych. To czas wzmożonego zainteresowania kredytami konsumpcyjnymi i kredytem na  zakup towarów i usług (zwanych popularnie ratami). Z danych BIK wynika, że sprzedaż kredytów finansujących sprzedaż ratalną rośnie z  roku na rok, a najbardziej zauważalne jest to w kredytach na niskie kwoty.

Według badania wykonanego na zlecenie Santander Consumer Banku Polacy dostrzegają zmiany, jakie zachodzą w handlu.

Jako czynniki, które mają w tym roku najwięszy wpływ na zakupy świąteczne, wskazują rozwój sklepów internetowych (28,5 proc.) i płatności bezgotówkowych (23,3 proc.). Z kolei ekspansja dyskontów była najczęściej wskazywana w grupie badanych o najniższych dochodach – 31,8 proc. obserwacji

- mówi Piotr Monkiewicz z Santander Consumer Banku

Rozwojowi sklepów internetowych na pewno sprzyja stres, który towarzyszy świątecznym zakupom w sklepach handlu tradycyjnego. Na czele zestawienia najbardziej stresogennych czynników Polacy wymienili tłum w sklepach (51,4 proc.) oraz korki w okolicach centrów handlowych (43,1 proc.). Ponad 20 proc. badanych jako denerwujące wskazało również duże wydatki związane z tym okresem. Może to mieć też wpływ na postrzeganie poświątecznych wyprzedaży. Prawie połowa badanych (42,8 proc.) nie interesuje się nimi wcale lub uważa, że to żadna okazja i źródło niepotrzebnych wydatków.

Tegoroczne Boże Narodzenie będzie pierwszym od czasu wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. Kilka miesięcy obowiązywania ograniczeń sprawiło, że większość badanych nie przewiduje problemów z tego powodu (zwłacza że w grudniu niedziel handlowych będzie więcej, niż zwykle). Jednak co piąta osoba deklaruje, że uregulowania wpłyną na jej świąteczne przygotowania i będzie zmuszona do dokonania zakupów dużo wcześniej lub kupi więcej produktów w sklepach online.

I tak prawie połowa badanych z wyższym wykształceniem (45 proc.) poszuka inspiracji zakupowych w internecie. Dla 30 proc. najmniej wykształconych nie będzie ważne co kupią w prezencie innym Niedziele niehandlowe najmniej utrudnień spowodują w miastach do 50 tys. mieszkańców, gdzie problemy przewiduje niecałe 11 proc. badanych, a najbardziej odczuwalne będą w miastach od 250 do 500 tys. mieszkańców – 36 proc. ankietowanych. W grupie wiekowej 30-39 lat aż ponad 40 proc. badanych deklaruje zmiany w przedświątecznych zakupach z powodu nowych ograniczeń w handlu. W najmniejszym stopniu wpłyną one na przygotowania osób najstarszych, wśród których niecałe 10 proc. przewiduje problemy z  tego powodu.

zobacz materiał video

Tagi: Piotr Monkiewicz Santander
Oceń artykuł:

Źródło: Santander

Zobacz także

Polacy zmieniają sposób finansowania świątecznych wydatków

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.