Polska liderem rozwoju vendingu w Unii Europejskiej. Na rynek wchodzą nowe rozwiązania

2019-05-28 | 09:00

Rynek vendingowy w Polsce z roku na rok notuje coraz lepsze wyniki. W 2019 roku jego wartość szacuje się na około 900 milionów złotych – podaje Polskie Stowarzyszenie Vendingu. 

W automatach kupujemy już nie tylko artykuły spożywcze. Przedsiębiorcy z branż specjalistycznych coraz śmielej wprowadzają na ten rynek nowoczesne technologie i nowe kategorie produktów. 

Rynek vendingowy w Polsce wciąż jest stosunkowo młody. Jego rozwój rozpoczął się wraz z transformacją ustrojową w latach 90., kiedy przed przedsiębiorcami otworzyły się nowe perspektywy biznesowe. W tamtym czasie polski rynek automatów sprzedających stanowił peryferia  w stosunku do krajów Zachodniej Europy. Sytuacja mocno się jednak zmieniła. 

W  2019 roku nie ma innego państwa w Unii, w którym rynek maszyn sprzedających rozwijałby się tak dobrze jak u nas. Mamy największą stopę wzrostu, która rok do roku utrzymuje się na poziomie kilku procent. Obecnie wartość polskiego rynku vendingu szacujemy na ok. 900 milionów złotych, a perspektywy są jeszcze lepsze, ponieważ wciąż jest dużo obszarów do zagospodarowania

– mówi Aleksander Wąsik, prezes Polskiego Stowarzyszenia Vendingu. 

Polska samoobsługowa

Polski vending wciąż pokazuje coraz to nowsze rozwiązania i produkty, które ułatwiają życie  konsumentom. Z badania Deloitte „Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2019” wynika, że ponad połowa Polaków (51 proc.) woli robić zakupy bez konsultowania się ze sprzedawcą, a prawie tyle samo (49 proc.) twierdzi, że dzięki użyciu urządzenia elektronicznego podczas zakupów łatwiej było im go dokonać. Właśnie z myślą o takich klientach powstają samoobsługowe maszyny, między innymi ta stworzona przez krakowską firmę Szkla.com. Potentat sprzedaży soczewek wiodący prym w sprzedaży internetowej, który prowadzi równolegle własne salony optyczne, postawił także na Soczewkomaty – maszyny, w których przez 24 godziny na dobę można kupić soczewki kontaktowe, ale też płyny i akcesoria do pielęgnacji. Zakup odbywa się na wygodnym, 43-calowym ekranie, a płatności dokonać można za pomocą karty płatniczej. Soczewkomaty łączą możliwość zakupów od ręki z nowoczesnymi technologiami, na przykład aplikacją na telefon komórkowy.

Dziś świat zakupów cyfrowych i tradycyjnych wzajemnie się przenikają, dlatego postawiliśmy na wielokanałowość sprzedaży, czyli omnichannel commerce. Soczewki w naszej firmie można kupić w trzech kanałach: internecie, salonach optycznych i specjalnie zaprojektowanych przez nas  maszynach vendingowych. Uważam, że coraz więcej branż i przedsiębiorców będzie próbowało przenieść część swojej sprzedaży do vendingu.

– tłumaczy Karol Wilczko, dyrektor zarządzający Szkla.com. 

Perspektywy polskiego vendingu

Vending to przestrzeń do wykazania się dla producentów poszukujących innowacyjnych rozwiązań. Zależnie od potrzeb firm i sprzedawanych przez nie towarów, zmieniają się poszczególne elementy maszyn. Pojawiają się  dotykowe ekrany nowej generacji,  podajniki czy metody magazynowania. 

Nasze maszyny są w stanie spersonalizować proces zakupowy, chociażby poprzez udzielanie rabatów, czym wykraczamy poza dobrze już znane klientom standardy vendingu. Wykorzystujemy także jeden centralny mechanizm połączony z inteligentnym ramieniem, dzięki czemu z półki automatu pobierany jest konkretny produkt

- tłumaczy Karol Wilczko.

W Polsce pojawia się coraz więcej rozwiązań vendingowych. Przykładem są chociażby butelkomaty. Maszyny mają zachęcać do recyclingu oferując w zamian za zużyte butelki, różnego rodzaju benefity w postaci pieniędzy lub punktów, które można wymieniać na bilety do kina lub zniżki na zakupy czy kawę. Pierwsza taka maszyna dostępna jest od kwietnia w Krakowie. Przed wakacjami podobne urządzenia mają pojawić się również w Warszawie.

Automaty to alternatywa nie tylko dla ich potencjalnych użytkowników, ale również dla wielu przedsiębiorców. Vending bowiem w dłuższej perspektywie jest tańszy i łatwiejszy w utrzymaniu. Nie dotyczą go kwestie związane z zarządzaniem personelem. Odchodzą również zmartwienia dotyczące dużej części regulacji prawnych, chociażby handlu w niedzielę. Kwestie zatrudnienia odpowiednich pracowników, koszty ich pracy oraz wynajem lokalu generują kolejne wysokie koszty. Maszyny vendingowe w dłuższej perspektywie znacznie je redukują. Może być to argument decydujący o tym, że polscy przedsiębiorcy będą decydować się na przeniesienie części sprzedaży właśnie do automatów. 

Tagi: Karol Wilczko Aleksander Wąsik
Oceń artykuł:

Źródło: Clear.com

Polska liderem rozwoju vendingu w Unii Europejskiej. Na rynek wchodzą nowe rozwiązania

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.