Polskie sklepy ponoszą ogromne straty przez kradzieże – czy pomoże polisa?

2019-08-30 | 09:00

Przedsiębiorcy w Polsce mają coraz większą świadomość występowania ryzyk związanych z prowadzeniem firmy – na wypadek niektórych zabezpieczają się za pomocą odpowiednich polis. Często jednak skupiają się jedynie na ubezpieczeniu mienia od skutków nieprzewidywanych zdarzeń losowych, takich jak pożar, przepięcie czy zalanie. Odpowiednia ochrona firmy powinna być natomiast dobrana do charakteru prowadzonego biznesu. Przykładem branży wymagającej szczególnych zabezpieczeń jest np. handel.

Jak uchronić się przed skutkami kradzieży?

Z raportu „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie: wykraczając poza straty” wynika, że co roku polskie sklepy odnotowują straty w towarach na ok. 1,1 mld euro. Według deklaracji respondentów z Polski, najczęstszymi przyczynami strat są kradzieże sklepowe, rabunki i kradzieże z włamaniem. Uszkodzone zamki, wybite szyby, czy zniszczone drzwi to mocno kosztowne straty będące skutkami włamania i dewastacji lokalu, nie mówiąc już o stratach wynikających z kradzieży samego towaru zapewniającego dochód takiemu przedsiębiorcy. Utrata komputera, kas fiskalnych czy innych urządzeń służących do działalności firmy to również straty rzędu kilku, a nawet kilkunastu tysięcy zł. Właściciel sklepu może i powinien zabezpieczyć się na wypadek tego typu zdarzeń za pomocą odpowiedniej polisy. 


Jeżeli w sklepie dostęp do towaru mają bezpośrednio klienci, warto pomyśleć o rozszerzeniu polisy o tzw. kradzież zwykłą – popularnie nazywaną sklepową, gdzie dochodzi do kradzieży bez użycia groźby pozbawienia życia czy też nie ma śladów włamania. Niektóre towarzystwa oferują również pokrycie kosztów stałych działalności (jak czynsze czy rachunki za media) – biorąc je na siebie, w momencie gdy firma nie może przez jakiś czas funkcjonować. Bardzo popularne są tzw. ubezpieczenia allriskowe, zapewniające ochronę od skutków nieprzewidywanych zdarzeń, czyli otwartego katalogu ryzyk. Wiąże się to oczywiście z wyższą składką, ale i szerszym zakresem

– mówi Karolina Trzeciakiewicz z ANG Spółdzielni. 

 Ubezpieczenie sklepu – na co zwrócić uwagę?

Dobrze skonstruowana polisa opiera się na prawidłowym oszacowaniu wartość mienia firmowego, jaki jest w posiadaniu firmy i jaki może zostać zniszczony bądź skradziony. Na jego wartość składają się środki obrotowe i towary, którymi sklep handluje, wyposażenie biurowe i urządzenia do pracy – zwłaszcza elektronika, a także możliwe uszkodzenia w stałych elementach, takich jak szyby, zamki, drzwi. 

Inwentaryzacja i wycena mienia firmowego jest ważna, ponieważ wpływa na wysokość sum ubezpieczenia, składki, a później na wysokość wypłaconego odszkodowania. Nie warto zaniżać wartości mienia firmowego, w takim przypadku wypłacone odszkodowanie będzie niższe. Zawyżanie także nie przyniesie żadnych korzyści – towarzystwo nie wypłaci większej wartości niż wartość i ilość posiadanego na stanie majątku firmy. Mając do czynienia z kradzieżą z włamaniem do sklepu czy też firmy, niezwykle ważną kwestią – warunkującą wypłatę odszkodowania – jest spełnienie wymogów zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w sklepie, firmie czy lokalu. Warto sprawdzić w warunkach ogólnych ubezpieczenia, jakie są minimalne wymogi przeciwkradzieżowe w danym towarzystwie, tak aby polisa zadziałała prawidłowo, gdy dojdzie do wskazanych zdarzeń

– dodaje Karolina Trzeciakiewicz.  

Zawsze należy także pamiętać o zapoznaniu się z wyłączeniami znajdującymi się w ogólnych warunkach ubezpieczenia i sprawdzić, kiedy polisa może nie zadziałać lub czy będzie obejmowała szkody wyrządzone np. przez własnych pracowników.   

*Raport„Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie: wykraczając poza straty”

Tagi: Karolina Trzeciakiewicz
Oceń artykuł:

Źródło: Brandscope

Zobacz także

Polskie sklepy ponoszą ogromne straty przez kradzieże – czy pomoże polisa?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.