Rosną amerykańskie inwestycje w Polsce

2018-04-24 | 08:00

Rozkwita współpraca gospodarcza Polski ze Stanami Zjednoczonymi. Rok 2017 był rekordowy dla wymiany handlowej, która sięgnęła 12,7 mld dol. Wartość amerykańskich inwestycji w Polsce szacuje się już na blisko 42 mld dol. Rośnie nie tylko liczba zagranicznych inwestycji, lecz także ich jakość. Coraz częściej opierają się o najnowsze technologie i to w Polsce znajdują swoje pierwsze zastosowanie. Także polskie firmy coraz śmielej działają za oceanem. W Stanach Zjednoczonych znajduje się ponad 70 firm polskich lub z polskim kapitałem, a całkowita wartość inwestycji przekracza 2 mld dol.

– Polska stała się bardzo atrakcyjnym rynkiem dla wielu partnerów zagranicznych i inwestorów. Nie tylko rosną inwestycje zagraniczne w Polsce, ale to, co nas bardzo cieszy, zdecydowanie rośnie ich jakość. To inwestorzy z najwyższej półki na świecie, inwestycje opierają się na najnowszych technologiach, które często mają tu jedne z pierwszych swoich zastosowań na świecie, na tego typu inwestorach nam zależy. To, co nas również bardzo cieszy, że rośnie bardzo silnie współpraca gospodarcza ze Stanami Zjednoczonymi

– podkreśla Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.

Raport Colliers International ocenia, że Polska stoi na czele Europy Środkowo-Wschodniej pod względem transakcji inwestycyjnych, wyprzedzając Czechy i Węgry. Rosnące inwestycje potwierdzają dane Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Na koniec 2017 roku PAIH obsługiwała 175 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 5,65 mld euro (wzrost o 30 proc. rdr.).

Na koniec 2017 roku portfel projektów pomyślnie zakończonych przy pomocy PAIH był wart ponad 2 mld euro (wzrost o 300 mln w skali roku).

– Nasz kraj jest niezwykle interesującym rynkiem dla inwestorów międzynarodowych. To jedna z największych gospodarek w Europie, prawie 40 mln konsumentów i naród niezwykle przedsiębiorczy. Fala przedsiębiorstw, która powstała na przełomie lat 80. i 90., dziś tworzy 70 proc. polskiego PKB. Co więcej, młode pokolenie nie chce pracować w korporacjach, chce zakładać swoje biznesy. Jesteśmy w drugiej fali przedsiębiorczości w naszym kraju. Stąd zainteresowanie Polską – tłumaczy Krzysztof Krawczyk, partner funduszu CVC Capital Partners.

Największa liczba projektów inwestycyjnych pochodziła ze Stanów Zjednoczonych (57) i Niemiec (14). Pod względem nakładów inwestycyjnych przodują Chiny (1,26 mld euro – niemal dwukrotny wzrost) i USA (1,14 mld euro). USA jest liderem także pod względem liczby pomyślnie zrealizowanych przy pomocy PAIH (14).

– Amerykańska Izba Handlowa ocenia amerykańskie inwestycje w Polsce łącznie na około 42 mld dol. zainwestowanych od 1990 roku. Jeżeli chodzi o polskie inwestycje w USA to jest dosyć nowe zjawisko, pierwsze pojawiły się zaraz po zakończeniu komunizmu, ale teraz tempo tych inwestycji rośnie – mówi John Armstrong, radca ekonomiczny ambasadora USA.

Polskich inwestycji w USA jest jeszcze stosunkowo mało, ale ich liczba ciągle rośnie. Obecnie w Stanach Zjednoczonych działa ponad 70 polskich firm lub z polskich kapitałem. Całkowita wartość inwestycji przekracza 2 mld dol.

Amerykanie inwestują w Polsce przede wszystkim w sektor motoryzacyjny, farmaceutyczny i komputerowy. Duża część inwestycji trafia również na rynek finansowy i ubezpieczeniowy oraz w hurtową i detaliczną działalność handlową.

– Stany Zjednoczone są od lat jednym z trzech kluczowych partnerów Polski, co istotniejsze ta pozycja nie zmienia się od wielu lat. To partner, który jest zainteresowany angażowaniem się w Polsce. Moim zdaniem wynika to m.in. z podobieństw kulturowych, Polska jest mini-Ameryką. Polak chce i potrafi, jesteśmy niezwykle przedsiębiorczym narodem, podobnie jak Amerykanie – przekonuje Krzysztof Krawczyk.

Badania EY „Atrakcyjność inwestycyjna Polski” wskazuje, że zagraniczni inwestorzy cenią nie tylko niskie koszty pracy. Doceniane są przede wszystkim kompetencje lokalnej siły roboczej oraz potencjał wzrostu produktywności.

– Polscy pracownicy są bardzo wykwalifikowani, położenie geograficzne jest dobre, samorządy i rząd centralny są otwarte na dialog, jest przejrzystość jeśli chodzi o przepisy. Te wszystkie rzeczy składają się na to, że Polska jest bardzo dobrym rynkiem dla amerykańskich inwestorów. Jest jeszcze inny czynnik – firmy rozmawiają miedzy sobą, te, które odniosły sukces, potem stają się reklamą dla innych inwestycji – tłumaczy John Armstrong.

Potencjał wzajemnych inwestycji jest znacznie większy. Sprzyjają temu bardzo dobre stosunki na poziomie administracji rządowej. Inwestycje są też związane z zapewnieniem większego bezpieczeństwa Polsce, w tym bezpieczeństwa energetycznego. Ruszyły już pierwsze dostawy amerykańskiego gazu LNG do terminala w Świnoujściu.

– Przykładem współpracy w zakresie bezpieczeństwa jest umowa pomiędzy naszymi rządami dotycząca wykorzystania systemu obrony przeciwrakietowej Patriot. To najnowocześniejszy system, który będzie miał pierwsze zastosowanie w USA i w Polsce, będziemy mieli dostęp do najnowszych technologii na świecie – podkreśla Jerzy Kwieciński.

Rośnie również nasza wymiana handlowa. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że obroty handlowe Polski ze Stanami w 2017 roku osiągnęły 12,7 mld dol., co oznacza 22-proc. wzrost w ciągu roku (10,5 mld dol. w 2016 roku). Eksport z Polski do USA wyniósł 6,1 mld dol. (wzrost o 28 proc.), import z USA – 6,6 mld dol. (wzrost o 16 proc.).

– Ten trend jest w tym roku kontynuowany, bo po pierwszych dwóch miesiącach 2018 roku mamy 20-proc. wzrost w naszym eksporcie. Więcej eksportujemy, niż importujemy, czyli mamy dodatni bilans handlowy. To oznacza, że Polacy zaczynają zdobywać amerykański rynek. Wymiana handlowa jest bardzo silnie zdywersyfikowana, nie jest tak, że jeden sektor czy firma dominują tę wymianę. Będzie nam zależało, żeby w najbliższych latach ta wymiana handlowa rosła

– zapowiada Jerzy Kwieciński.

zobacz materiał video

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: Newseria

Zobacz także

Rosną amerykańskie inwestycje w Polsce

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.