Sieci handlowe a małe niezależne sklepy

2018-09-14 | 14:38

Polacy cenią małe niesieciowe sklepy osiedlowe za sprawną i miłą obsługę, smaczne pieczywo oraz jako miejsca, w których można zrobić zakupy „po drodze”. Z kolei sieci handlowe wyróżniają się, zdaniem Polaków, innymi cechami: Biedronka oferuje najlepsze ceny i najbardziej atrakcyjne promocje, na duże zakupy spożywczo-przemysłowe najlepiej jest wybrać się do Auchan, a Tesco i Kaufland wyróżniają się szerokim wyborem produktów i kategorii. Siecią, która ma zdecydowanie najwięcej promotorów wśród klientów jest Lidl – wynika z Monitora sieci handlowych ARC Rynek i Opinia.

W Polsce funkcjonuje wiele sieci handlowych w różny sposób postrzeganych przez klientów. Są sieci kojarzone ze smacznym pieczywem czy doskonałą ofertą świeżych owoców i warzyw, jak również takie, gdzie doceniana jest nowoczesność rozwiązań czy intuicyjne rozmieszczenie produktów w sklepie. W niektórych kategoriach na pierwsze miejsce wysuwają się małe osiedlowe, niesieciowe placówki.

- Polski rynek handlu detalicznego jest bardzo konkurencyjny – przecięty shopper zna 16 różnych marek sieci handlowych, a w przeciągu ostatnich 30 dni skorzystał z aż 5 różnych sieci. Nic dziwnego, że sieci walczą o konsumenta nie tylko dopieszczając go różnymi promocjami, ale też dbając o wyrazisty, wyróżnialny na tle konkurentów wizerunek. W naszym badaniu skupiliśmy się właśnie na poznaniu kupujących – jakich kupujących można spotkać w jakich sieciach oraz jaki jest wizerunek używanych sieci. Poznanie klientów różnych sieci pozwoliło poznać ich zwyczaje zakupowe, jak współkorzystają z różnych sklepów, często realizując w nich różne misje zakupowe np. robią regularne, codzienne zakupy w Biedronce, ale szukają nowości i „ciekawostek” w Lidlu. Badając wizerunek nie zapomnieliśmy też o takich aspektach jak: nowoczesność, postrzeganie jako atrakcyjnego cenowo, o szerokim asortymencie dla kilku różnych kategorii, o intuicyjnym układzie, czy oferowaniu dobrego pieczywa i posiadaniu miłej obsługi. Tymi ostatnimi, nadal często pożądanymi cechami, bardzo silnie walczą małe, osiedlowe sklepy spożywcze nie zrzeszone w żadnej sieci. Poznanie opinii konsumentów i zestawienie ich z opiniami na temat sieci konkurencyjnych może być bardzo inspirujące w tworzeniu strategii komunikacji i strategii biznesowej sieci

– komentuje Filip Owczarek, badacz z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) wśród mieszkańców miejscowości  powyżej 5 tysięcy mieszkańców, próba N=2554. Wywiady przeprowadzono z osobami wieku 18+, odpowiedzialnymi za decyzje zakupowe oraz wybór marki sklepu, w którym dokonywane są zakupy spożywczo-przemysłowe. Termin realizacji badania: lipiec 2018.

Tagi: ARC Rynek i Opinia Filip Owczarek
Oceń artykuł:

Źródło: ARC Rynek i Opinia

Zobacz także

Sieci handlowe a małe niezależne sklepy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.