Sprzedawco, na to klient nie pójdzie

2018-11-15 | 11:38

Już za chwilę Czarny Piątek - sklepy przygotowują się do rozpoczęcia maratonu zakupów świątecznych i wyprzedaży. Handlowcy zastanawiają się co zrobić, żeby skutecznie przyciągnąć kupujących. Jak wynika z badania wykonanego na potrzeby raportu Santander Consumer Bank “Polaków portfel własny – kochamy okazje”, w roku 2017 z promocji przygotowanych na Black Friday skorzystało 18 proc. Polaków, natomiast w tym roku planuje to zrobić już co czwarty. Bank sprawdził, na co podczas tegorocznych wyprzedaży liczą Polacy i jakie działania marketingowe mają największe szanse przekonać ich do zakupów.

Jakie działania promocyjne są najbardziej skuteczne?

Polacy są zgodni, że działania promocyjne, które mają największy wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe to te maksymalizujące korzyści.

Drugi produkt za grosz to zdecydowanie ulubiona promocja Polaków (44 proc.). Bardzo entuzjastycznie podchodzimy również do zniżek, które otrzymujemy na produkty w sklepie, w trakcie dokonywania zakupów. Z kolei  w sprzedaży przez Internet  docenianym przez klientów jest oferta bezpłatnej dostawy. W naszym badaniu jako atrakcyjną wskazał ją co czwarty konsument

- mówi Arkadiusz Panek, Dyrektor Departamentu Kart Kredytowych Santander Consumer Banku.  

Jednocześnie zdecydowanie mniej istotne dla klientów są promocje, oferowane w ramach programów lojalnościowych (16 proc.), jak i zniżki za posługiwanie się wybraną metodę płatności (jedyne 14 proc. badanych.)

Czy jesteśmy sceptycznie nastawieni do promocji?

Okazuje się, że polscy konsumenci nie dają się łatwo przekonać promocyjnym komunikatom i są racjonalistami. Entusjastów okazji jest stosunkowo niewielu. Ze stwierdzeniem “uwielbiam promocje - praktycznie nie kupuję niczego, co nie jest w promocji” zgadza się jedyne niecałe 9 proc. Polaków.

– Nasze badanie pokazuje, że Polak na zakupach stara się być asertywny i nie ulegać impulsom. Prawie jedna trzecia badanych przez nas konsumentów deklaruje, że podczas zakupów zaopatruje się w ramach promocji wyłącznie w te produkty, które i tak wcześniej zaplanowali kupić – dodaje Arkadiusz Panek z Santander Consumer Banku.

Kto może liczyć na żniwa w Czarny Piątek?  

Podczas tegorocznego Black Friday na prawdziwe tłumy powinny się przygotować sklepy odzieżowe oraz obuwnicze. Ta kategoria produktów była najczęściej wskazywana przez respondentów, którzy planują tego dnia zakupy (71 proc.). Osób czekających niecierpliwie na promocje na pozostałe kategorie produktów jest już zdecydowanie mniej.

Obniżkami na laptopy i komputery PC zaintersuje się co trzeci konsument, na sprzęt RTV ok. 26 proc. Nieco wiecej niż co piąty będzie chciał zostać właścicielem nowego sprzętu AGD (22 proc.).  Podobna grupa stawia na kosmetyki i perfumy. W tej kategorii zdecydowanie dominują panie – 24 proc. wskazań w porównaniu do 6 proc. mężczyzn.

Nie jest zaskoczeniem, że najmłodsi (18-29 lat) będą polować na treści cyfrowe. Co czwarty dwudziestolatek liczy na obniżenie cen gier, subskrypcji i programów (26 proc.). To równiez kategoria preferowana przez mężczyzn. Z kolei na obniżki cen książek w największym stopniu czekają najstarsi badani (66 proc. sześćdziesięciolatków).

Ta ostatnia niedziela

Ograniczenie handlu w niektóre niedziele dla większości konsumentów nie miało zbyt dużego znaczenia. Część Polaków częściej robi zakupy w dni robocze (33 proc.) lub soboty (34 proc.). Co czwartego częściej spotkamy w małym osiedlowym sklepie. Dla wyboru takiej czy innej strategii nie ma znaczenia miejsce zamieszkania czy dochód konsumenta. Sądząc po wynikach badania Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA, na braku możliwości pójścia na zakupy 7 dni w  tygodniu nie zyskuje e-commerce. Tylko 6 proc. konsumentów zadeklarowała, że częściej zaczęli korzystać z możliwości robienia zakupów przez internet.

W odpowiedzi na wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę sklepy stacjonarne oraz internetowe uruchomiły szereg ofert specjalnych i promocji dla klientów. Co spodobało się klientom najbardziej? Im większe miasto, tym częściej badani doceniają wydłużony czas pracy sklepów w inne dni tygodnia (19 proc. mieszkaców wsi, w porównaniu do 30 proc. mieszkańców metropolii). Natomiast niezależnie od miejsca zamieszkania konsumenci są zgodni co do atrakcyjności dodatkowych, specjalnych promocji w sklepach w soboty lub inne dni tygodnia (32 proc.)

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA, w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 9 - 11 października 2018 r. W badaniu udział wzięły osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000.

Tagi: Black Friday Santander
Oceń artykuł:

Źródło: Santander

Sprzedawco, na to klient nie pójdzie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.