Efekt ROPO oraz efekt odwróconego ROPO – możesz nie znać tych pojęć, ale wiedz, że idealnie opisują one sposób, w jaki kupujemy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Jakie produkty wolimy kupić w e-sklepie, a jakie chcemy zobaczyć na żywo przed zakupem? Czy częściej chodzimy po galeriach handlowych, czy robimy wirtualne spacery po stronach sklepów online?
Polacy coraz częściej wolą spędzić kilka godzin na przeglądaniu stron e-sklepów, forów z opiniami o produktach, blogów czy porównywarek cenowych niż spacerować po galerii handlowej przez wiele godzin lub stać w długich kolejkach do przymierzalni czy kasy. Z drugiej strony są też osoby, dla których zobaczenie na żywo czy wypróbowanie danego produktu jest niezbędnym warunkiem zakupu. Nie kupują jednak od razu, ale robią to na spokojnie, za najniższą cenę przez internet. To, jak kupujemy można z łatwością opisać za pomocą dwóch rodzajów zachowań zakupowych.
Efekt ROPO – research online, purchase offline
Efekt ROPO (inaczej webrooming) polega na szukaniu informacji o produkcie w internecie, a następnie kupowaniu go w sklepie stacjonarnym. Na tę opcję decydują się osoby, które nie chcą długo czekać na dostawę, ponosić dodatkowych kosztów przesyłki lub mają ograniczone zaufanie do płatności przez internet (aż 16% kupujących online za produkty płaci dopiero przy odbiorze). Co więcej, efekt ROPO nie ogranicza się jedynie do szukania produktów w sklepach online, ale polega również na sprawdzaniu opinii o nich na forach, blogach i porównywaniu cen w specjalnych porównywarkach cenowych.
Efekt ROPO najczęściej występuje w przypadku zakupu:
• materiałów budowlanych;
• odzieży, obuwia i innych dodatków;
• sprzętu RTV i AGD;
• produktów farmaceutycznych.
Efekt odwróconego ROPO – research offline, purchase online
Efekt odwróconego ROPO (inaczej showrooming) to zjawisko polegające na szukaniu, oglądaniu i przymierzaniu produktów w sklepie stacjonarnym, a następnie kupowaniu ich po okazyjnej cenie w internecie.
Efekt odwróconego ROPO najczęściej występuje przy zakupach:
• kosmetyków i perfum;
• odzieży, obuwia i artykułów dziecięcych;
• sprzętów RTV i AGD.
Natomiast najrzadziej efekt odwróconego ROPO obserwuje się, gdy wybieramy:
• multimedia i oprogramowania komputerowe;
• podróże, rezerwacje, ubezpieczenia;
• produkty spożywcze.
Obok zjawiska showroomingu warto wspomnieć również o trendzie na zakupy ze smartfonem w ręku. Aż 28% Polaków wykorzystuje w trakcie zakupów telefon – najczęściej do sprawdzenia opinii o produkcie, wyszukania składu, porównania ceny lub zapytania znajomych o radę. Co ciekawe, nadal 65% Polaków, będąc w sklepie stacjonarnym, woli zapytać o produkt sprzedawcę niż poszukać informacji o nim w internecie.
Jak widać efekty ROPO i odwróconego ROPO działają w równym stopniu, a wybór sposobu zakupu zależy w dużej mierze od typu kupowanego produktu. Niezmiennie jednak dostępność i rozwój sklepów internetowych, liczne opinie o produktach w sieci, a także coraz szybsze i tańsze sposoby dostawy wpłynęły na to, jak robimy zakupy.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o współczesnych zwyczajach zakupowych, sprawdź przygotowaną przez HRS infografikę „Jak kupują Polacy, czyli zachowania zakupowe w sieci i w sklepach stacjonarnych”.
Źródło: https://www.hrs.com/pl/blog/po-godzinach/zachowania-zakupowe.html