Szukamy online – kupujemy offline? A może odwrotnie?

2017-10-05 | 08:05

Efekt ROPO oraz efekt odwróconego ROPO – możesz nie znać tych pojęć, ale wiedz, że idealnie opisują one sposób, w jaki kupujemy zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Jakie produkty wolimy kupić w e-sklepie, a jakie chcemy zobaczyć na żywo przed zakupem? Czy częściej chodzimy po galeriach handlowych, czy robimy wirtualne spacery po stronach sklepów online?

Polacy coraz częściej wolą spędzić kilka godzin na przeglądaniu stron e-sklepów, forów z opiniami o produktach, blogów czy porównywarek cenowych niż spacerować po galerii handlowej  przez wiele godzin lub stać w długich kolejkach do przymierzalni czy kasy. Z drugiej strony są też osoby, dla których zobaczenie na żywo czy wypróbowanie danego produktu jest niezbędnym warunkiem zakupu. Nie kupują jednak od razu, ale robią to na spokojnie, za najniższą cenę przez internet. To, jak kupujemy można z łatwością opisać za pomocą dwóch rodzajów zachowań zakupowych.

Efekt ROPO – research online, purchase offline

Efekt ROPO (inaczej webrooming) polega na szukaniu informacji o produkcie w internecie, a następnie kupowaniu go w sklepie stacjonarnym. Na tę opcję decydują się osoby, które nie chcą długo czekać na dostawę, ponosić dodatkowych kosztów przesyłki lub mają ograniczone zaufanie do płatności przez internet (aż 16% kupujących online za produkty płaci dopiero przy odbiorze). Co więcej, efekt ROPO nie ogranicza się jedynie do szukania produktów w sklepach online, ale polega również na sprawdzaniu opinii o nich na forach, blogach i porównywaniu cen w specjalnych porównywarkach cenowych.

Efekt ROPO najczęściej występuje w przypadku zakupu:
•    materiałów budowlanych;
•    odzieży, obuwia i innych dodatków;
•    sprzętu RTV i AGD;
•    produktów farmaceutycznych.

Efekt odwróconego ROPO – research offline, purchase online

Efekt odwróconego ROPO (inaczej showrooming) to zjawisko polegające na szukaniu, oglądaniu i przymierzaniu produktów w sklepie stacjonarnym, a następnie kupowaniu ich po okazyjnej cenie w internecie.

Efekt odwróconego ROPO najczęściej występuje przy zakupach:
•    kosmetyków i perfum;
•    odzieży, obuwia i artykułów dziecięcych;
•    sprzętów RTV i AGD.

Natomiast najrzadziej efekt odwróconego ROPO obserwuje się, gdy wybieramy:
•    multimedia i oprogramowania komputerowe;
•    podróże, rezerwacje, ubezpieczenia;
•    produkty spożywcze.

Obok zjawiska showroomingu warto wspomnieć również o trendzie na zakupy ze smartfonem w ręku. Aż 28% Polaków wykorzystuje w trakcie zakupów telefon – najczęściej do sprawdzenia opinii o produkcie, wyszukania składu, porównania ceny lub zapytania znajomych o radę. Co ciekawe, nadal 65% Polaków, będąc w sklepie stacjonarnym, woli zapytać o produkt sprzedawcę niż poszukać informacji o nim w internecie.

Jak widać efekty ROPO i odwróconego ROPO działają w równym stopniu, a wybór sposobu zakupu zależy w dużej mierze od typu kupowanego produktu. Niezmiennie jednak dostępność i rozwój sklepów internetowych, liczne opinie o produktach w sieci,  a także coraz szybsze i tańsze sposoby dostawy wpłynęły na to, jak robimy zakupy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o współczesnych zwyczajach zakupowych, sprawdź przygotowaną przez HRS infografikę „Jak kupują Polacy, czyli zachowania zakupowe w sieci i w sklepach stacjonarnych”.

Źródło: https://www.hrs.com/pl/blog/po-godzinach/zachowania-zakupowe.html

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: HRS

Szukamy online – kupujemy offline? A może odwrotnie?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.