Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe we wrześniu 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża handlowa, której wydatki we wrześniu wyniosły 35 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża farmaceutyczna (25 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (12 proc.), za nią finanse (12 proc.) i telekomunikacja (12 proc.).
We wrześniu wydatki branży handlowej wyniosły ponad 396 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta jest zbliżona do wydatków branży farmaceutycznej – nieco ponad 330 mln zł. Sumy te istotnie przekraczają budżety pozostałych branż.
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe wydatki w przeanalizowanych branżach nadal pochłaniane są przez reklamy telewizyjne (średnio 40 proc.), natomiast najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie. Branża telekomunikacyjna we wrześniu na reklamę w prasie wydała jednie nieco ponad 764 tys.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który we wrześniu przeznaczył ponad 67 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Biedronka, Media Expert, Euro RTV AGD oraz Media Markt.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz dyskontów (29 proc.) i sklepów w elektroniką (19 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, w zestawieniu na wysokim miejscu znalazła się sprzedaż internetowa (11 proc.), a za nią sklepy meblowe (9 proc.) oraz sieci budowlane (8 proc.).
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
We wrześniu na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Santander Bank Polska, który przeznaczył ponad 29 mln zł na rebrandingową kampanię w mediach. Kolejne pozycje zajmują mBank, Provident, SKOK oraz Millennium Bank.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
We wrześniu na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał ponad 38 mln zł i wyprzedził Orange, T-Mobile, Play oraz Cyfrowy Polsat.