100 dni do świąt: polscy konsumenci nie chcą czekać do grudnia i kupują z wyprzedzeniem

2019-09-24 | 09:00

Chociaż do świąt Bożego Narodzenia pozostały jeszcze ponad trzy miesiące, dla niektórych jest to odpowiedni moment, aby myśleć już o świątecznych upominkach dla swoich najbliższych. Z najnowszego badania Mastercard wynika, że znaczna część Polaków kupuje prezenty wcześniej, ponieważ wiąże się to m.in. z możliwością skorzystania z atrakcyjnych ofert czy rozłożenia wydatków w czasie. Coraz częściej wybieramy też prezenty niematerialne, związane z pasjami obdarowywanych. Niezależnie od charakteru upominków, chętnie kupujemy je online, dzięki czemu możemy łatwo znaleźć najlepsze oferty i uniknąć stania w kolejkach.

Polscy konsumenci nie czekają ze świątecznymi zakupami do ostatniej chwili. 6% ankietowanych w badaniu Mastercard odpowiedziało, że pierwsze prezenty kupuje już we wrześniu, kolejnych 9% zaś w październiku. Większy boom zakupowy można zaobserwować w listopadzie (35%), kiedy to w kalendarzu widnieje tzw. Czarny Piątek (Black Friday) – dzień wyjątkowych okazji cenowych. Z kolei 11% konsumentów robi zakupy na ostatnią chwilę – w weekend przed świętami lub w samą Wigilię.

Smart shopping po polsku
Istnieją dwa zasadnicze powody, dla których ankietowani zaczynają się rozglądać za prezentami z dużym wyprzedzeniem. Pierwszym z nich jest możliwość rozłożenia dużych wydatków w czasie, zaś drugim szansa na znalezienie atrakcyjnych promocji (obydwie odpowiedzi po 60% wskazań). Ponadto, według respondentów, kupując wcześniej można więcej zaoszczędzić (41%), natomiast część ankietowanych obawia się wyprzedania wszystkich zapasów (40%).

Co czwarty ankietowany w badaniu Mastercard (25%) wskazał też, że upominki niematerialne, związane z pasją osoby obdarowywanej, lepiej jest kupować z wyprzedzeniem. Istotnie, prezenty-doświadczenia coraz bardziej zyskują na popularności, a respondenci najbardziej byliby skłonni kupić vouchery do SPA (37%), bilety na wakacje (35%), na koncerty (35%), do kina (30%), do teatru (20%) czy na wydarzenia sportowe (16%). Jak wiadomo, np. bilety samolotowe najlepiej rezerwować dużo wcześniej, ponieważ wtedy ceny są znacznie korzystniejsze.

Motywem, dla którego najczęściej sięgamy po tego typu niematerialne prezenty, jest możliwość zrobienia czegoś wspólnie z naszymi bliskimi (60%), a połowa ankietowanych (50%) uznała, że takie upominki są bardziej osobiste. Dla 38% takie prezenty są wartościowe, ponieważ… mogą z nich skorzystać także sami obdarowujący.

Zakupowe polowanie w sieci
W poszukiwaniu upominków nieoceniony okazuje się internet. Jak wynika z badania Mastercard, już 7 na 10 konsumentów kupuje w ten sposób prezenty świąteczne, a e-zakupy są bardziej popularne wśród kobiet (72%) niż mężczyzn (68%). Ponad połowa ankietowanych (51%) preferuje realizować zakupy na laptopie w domu lub pracy, ale już co trzeci konsument (33%) woli je robić na smartfonie lub tablecie. Zakupy online są elementem smart shoppingu, bowiem umożliwiają łatwe porównywanie cen produktów, wyszukiwanie okazji, a dodatkowo pozwalają oszczędzać czas i płacić w najbardziej wygodny dla siebie sposób.

Kupowanie prezentów często bywa nieplanowane. 63% respondentów wskazało, że kupują spontanicznie, kiedy wypatrzą coś online lub w czasie oglądania TV. Niemal co trzeci ankietowany (30%) deklaruje, że prawdopodobnie kupi coś spontanicznie na smartfonie/tablecie. Aż 9 na 10 konsumentów wyszukuje okazji i przecen online w przerwach pomiędzy obowiązkami, zaś na sam zakup decydujemy się najczęściej w godzinach wieczornych między 18:00 a 20:00.

- Powszechny dostęp do urządzeń mobilnych i internetu sprzyja inteligentnemu kupowaniu, ponieważ technologia ułatwia znalezienie najlepszych ofert. To pozytywne zjawisko, które pokazuje, że chcemy mądrze planować nasze wydatki i nie przepłacać. Zakupy z wyprzedzeniem to też często najlepsze rozwiązanie, jeśli chcemy sprawić naszym bliskim bezcenną niespodziankę w postaci prezentu-doświadczenia, jak np. wakacyjnej wycieczki czy biletów na koncert

– mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Średnio 1,5 tys. zł na prezenty
Upominki dla najbliższych stanowią znaczącą część świątecznego budżetu. Największa grupa ankietowanych (40%) wskazała, że na prezenty wyda kwotę w przedziale 500 – 1000 zł. 24% respondentów deklaruje wydanie kwoty do 500 zł, ale już 22% konsumentów wyda kwotę w przedziale 1000 – 2500 zł. Biorąc pod uwagę wszystkie odpowiedzi, średnio wydamy na prezenty 1527 zł. Co ciekawe, bardziej rozrzutni są mężczyźni, którzy planują zrobić zakupy za średnio 1720 zł, podczas gdy kobiety „tylko” za 1352 zł.

Sam wybór prezentów często nie należy do najprostszych. Najtrudniej jest nam wybrać upominek dla męża/żony (41%), dzieci (38%), mamy (28%), taty (20%) i teściowej (11%). Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że mężczyznom łatwiej jest wybrać prezent dla dzieci niż żony, podczas gdy kobietom łatwiej jest wybrać prezent dla męża niż dzieci.

Tagi: Bartosz Ciołkowski Mastercard
Oceń artykuł:

Źródło: Mastercard

Zobacz także

100 dni do świąt: polscy konsumenci nie chcą czekać do grudnia i kupują z wyprzedzeniem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.