ALDI Nord stawia na redukcję gazów cieplarnianych i publikuje raport zrównoważonego rozwoju

2022-08-01 | 20:51

Około 17 840 ton emisji CO2e zaoszczędzonych w 2021 roku przez Grupę ALDI Nord dzięki systematycznej rozbudowie systemów fotowoltaicznych, redukcja emisji gazów cieplarnianych o 48,3% w porównaniu z rokiem 2015, wykorzystanie ok. 72% energii elektrycznej wytworzonej przez energię słoneczną, wzrost zużycia energii źródeł odnawialnychz około 392 000 kWh w 2020 roku do około 904 000 kWh w 2021 roku – tak ALDI Nord podsumowuje swoje działania w raporcie zrównoważonego rozwoju. Grupa aktualnie w centrum zainteresowania stawia przede wszystkim cele związane z redukcją gazów cieplarnianych i deklaruje, między innymi, że najpóźniej do 2030 r. wszystkie kraje będą korzystały w 100% z energii odnawialnej.

Grupa przedsiębiorstw ALDI Nord od lat realizuje systematyczną strategię klimatyczną i własny program zrównoważonego rozwoju. Dzięki corocznej publikacji raportu sieć transparentnie komunikuje o postępach w głównych obszarach programu CR, do którego należą:odpowiedzialność w ramach łańcucha dostaw, oszczędzanie zasobów, polityka klimatyczna i zaangażowanie społeczne. Poprzedni cel klimatyczny Grupy, wyznaczał 40% redukcję emisji gazów cieplarnianych do końca 2021 roku. Został on osiągnięty ponad miarę i sieć może pochwalić się zredukowaniem emisji aż o 48,3% w porównaniu do roku 2015. Do jego osiągnięcia przyczyniły się działania efektywnościowe w sklepach, logistyce i centrach dystrybucyjnych. Kluczowym aspektem w tym wypadku było także przejście na zieloną energię elektryczną w Belgii, Niemczech, Hiszpanii i Holandii.

Dane z opublikowanego raportu wskazują także na to, że ALDI Nord osiągnęło 89% wzrost powierzchni fotowoltaicznej na dachach sklepów i centrów dystrybucyjnych w stosunku do 2020 roku. Tego typu inicjatywy sprawiają, że aktualnie ALDI Nord wykorzystuje 72% prądu wytworzonego przez energię słoneczną, a pozostałą część przekierowuje do sieci energetycznej.

- Chcemy umożliwić wszystkim klientom robienie zakupów bezpiecznie i odpowiedzialnie, dlatego nasz model biznesowyopiera się na zasadach zrównoważonego rozwoju - działamy efektywnie i umożliwiamy odpowiedzialną konsumpcję.Koncentrujemy się na efektywnym wykorzystaniu zasobów i to jest istotą naszego modelu biznesowego. Poprzez odpowiedzialne podejście do zasobów możemy bezpośrednio wpływać na koszty naszej działalności oraz przyczyniać się do ochrony klimatu i środowiska

– mówi Katarzyna Bawoł, Kierownik ds. Jakości i Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa ALDI Polska.

Grupa wyznaczyła sobie również nowe cele, zobowiązując się do redukcji emisji gazów cieplarnianych na poziomie 55% do 2030 roku, w stosunku do roku 2020 ideklaruje, że najpóźniej do 2030 r. wszystkie kraje będą korzystały w 100% z energii odnawialnej. Jest to najbardziej ambitny cel, jaki wyznaczyło sobie ALDI Nord, zarazem zgodny z postanowieniami Paryskiego Porozumienia Klimatycznego. Przedsiębiorstwa z Grupy podjęły również decyzję, że do 2024 roku 75% dostawców będzie również czynnie realizować politykę ograniczającą emisję gazów cieplarnianych w ramach dostarczanych produktów i usług. Realizacja wyżej opisanych celów opiera się na czterech filarach: skutecznym zmniejszeniu zużycia energii, przestawieniu dostaw energii na źródła odnawialne, pracy nad ograniczeniem emisji powstających w łańcuchu dostaw oraz analizie emisji CO2e dla produktów z asortymentów sieci. Przykładem działań realizujących te cele jest między innymi wdrażaniekompleksowych systemów zarządzania danymi energetycznymi we wszystkich sklepach i centrach dystrybucyjnych, które pomagają monitorować i zmniejszać zużycie energii, zastępowanie czynników chłodniczych alternatywami bardziej przyjaznymi dla klimatu (istniejące zamrażarki są przestawiane na naturalny czynnik chłodniczy propan, który ma bardzo niski potencjał globalnego ocieplenia).

Ponieważ za znaczną część energii elektrycznej zużywanej przez centra dystrybucyjne odpowiada oświetlenie, w centrach dystrybucyjnych ALDI w Niemczech, Belgii i Danii do oświetlenia wnętrz stosowane są wyłącznie lampy LED.Konwersja na LED planowana jest lub wdrażana również w centrach dystrybucyjnych we Francji, Holandii, Polsce i Hiszpanii. Od momentu przejścia na oświetlenie LED, Grupa ALDI Nord była w stanie zaoszczędzić do 3 000 ton emisji CO2 rocznie.Obniżając poziomy temperatury w centrach dystrybucyjnych do 16-17°C oraz realizując środki izolacyjne dla komór chłodniczych, fasad i dachów, ALDI przyczynia się do wydajnego i zoptymalizowanego zużycia energii.

ALDI wnosi również pozytywny wkład w rozwój bardziej zrównoważonych opakowań i tworzenie funkcjonalnej gospodarki obiegu zamkniętego. Zgodnie z przyjętymi międzynarodowymi celami, do 2025 roku 40% owoców i warzyw w każdym kraju z Grupy ALDI Nord ma być sprzedawanych bez opakowań. Przypomnijmy, że Polska jest pierwszym krajem, który osiągnął ten cel już dziś, oferując klientom aż 60% niepakowanych warzyw i owoców. Dla tych produktów, które wymagają opakowania, używane są opakowania przyjazne dla środowiska. To jednak nie wszystkie zmiany wprowadzone przez ALDI w Polsce.  W ostatnich miesiącach w sieci pojawił się nowy model papierowych toreb zakupowych  – w 100% nadających się do recyklingu, wykonanych z niebielonego chlorem papieru FSC pokrytego wodorozcieńczalną farbą ekologiczną, wprowadzone zostały także do obrotu specjalne woreczki wielokrotnego użytku, wykorzystywane dla owoców i warzyw.Dyskonter konsekwentnie umacnia politykę zrównoważonego rozwoju.

Warto wspomnieć, że ALDI Polska jest siecią handlową, która od lat regularnie oferuje polskim konsumentom produkty z bawełny z certyfikatem Fairtrade. W samym 2021 roku w sklepach ALDI w Polsce sprzedało się 9 425 kg takiej bawełny, co stanowi wzrost o 91%.Dyskonter w Polsce prowadzi również intensywne działania na rzecz niemarnowania żywności, między innymi poprzez ubiegłoroczną współpracę z Sylwią Majcher, a także w zakresie wsparcia Organizacji Pożytku Publicznego i przekazywania żywności o krótkim terminie przydatności. Jak wynika z raportu 96% sklepów ALDI w Polsce współpracuje z organizacjami o statusie OPP.

Raport zrównoważonego rozwoju ALDI Nordoparty został na danych za okres obrotowy 2021, zebranych z poszczególnych dyskontów sieci, w tym ze sklepów z Polski. Jest on zgodny ze standardami raportowania GRI Sustainability Reporting Standards (Global Reporting Initiative) i jest dostępny w języku angielskim na stronieALDI Nord – Sustainability Report 2021.

 

Tagi: ALDI CSR Działania pro-ekologiczne Katarzyna Bawoł
Oceń artykuł:

Źródło: Aldi

ALDI Nord stawia na redukcję gazów cieplarnianych i publikuje raport zrównoważonego rozwoju

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.