ARC Rynek i Opinia: Rośnie chęć zaszczepienia się na COVID-19, ale młodzi ciągle sceptyczni

2021-01-22 | 13:00

O 13% wzrósł odsetek Polaków, którzy zamierzają się zaszczepić na COVID-19. Co trzeci Polak przyznaje, że nie zamierzał i nie zamierza się szczepić na COVID-19 – takie deklaracje słychać najczęściej od kobiet (41%) i ludzi młodych (44%) – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Obecnie 45% badanych deklaruje, że chce się zaszczepić na COVID-19, zaś 16% Polaków cały czas nie wie, co ma myśleć na temat szczepionki. Wśród największych oponentów szczepień niezmiennie najwięcej jest kobiet i ludzi młodych – nawet do 34-tego roku życia. Co więcej, pojawiają się przypadki, chociaż nieliczne (obecnie 3%), że osoby dotychczas przekonane do szczepienia wycofują się ze swoich deklaracji i nie zamierzają się szczepić. 

Patrząc na grupy wiekowe w najmniejszym stopniu zainteresowane szczepieniami są nadal osoby najmłodsze. Aż 44% osób z grupy wiekowej 18-24 lata nie chce się zaszczepić i 42% z grupy 25-34 lat. One też najrzadziej przyznają, że zmienili w ostatnim czasie zdanie w tym temacie. Najbardziej zdecydowaną na szczepienia grupą są osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej, czyli 45-65 lat.

Czy afera szczepionkowa wpłynęła na większe zainteresowanie szczepieniami?
Wygląda na to, że tak. 91% Polaków słyszało o aferze szczepionkowej z udziałem celebrytów. 16% Polaków mówi wprost, że afera wpłynęła na ich chęć zaszczepienia lub wzmocniła ich przekonanie, że warto się szczepić. Jedna czwarta badanych uważa, że skoro szczepionka była tak pożądana przez celebrytów to oznacza, że jest bezpieczna. Jeżeli chodzi o ocenę całej sytuacji to Polacy są podzieleni niemal na pół – jedni uważają, że należy wobec celebrytów wyciągnąć jakieś konsekwencje, inni, że nie lub nie mają zdania na ten temat. 

Widać znaczący wzrost chęci zaszczepienia na COVID-19 wśród Polaków. Może on być pochodną kilku czynników. Pierwszy z nich to trwający już proces szczepień. Kiedy szczepionki nie było w kraju i jeszcze nikt nie był zaszczepiony, obaw mogło być więcej. Teraz, kiedy pierwsze osoby się zaszczepiły i nie ma doniesień o uszczerbkach na zdrowiu, zaufanie może być większe. Kolejnym czynnikiem wpływającym na zainteresowanie szczepieniami była afera szczepionkowa z udziałem celebrytów. Miała ona ogromy zasięg – 91% badanych o niej słyszało, budziła emocje oraz przemyślenia, że skoro znanym ludziom tak bardzo zależy na szczepieniach, tym bardziej warto się zaszczepić. Inne czynniki, które mogą wpływać na zmianę nastawienia to start kampanii zachęcającej do szczepień oraz wprowadzenie i również przedłużenie ograniczeń w zakresie korzystania z handlu, gastronomii, usług hotelarskich czy obiektów sportowych jak również zdalnej nauki. Takie przedłużanie obostrzeń może powodować przemyślenia, że szczepienia to jedyne wyjście z tej sytuacji i szansa na powrót do normalności

– komentuje dr nauk społecznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. 

Tagi: Koronawirus Adam Czarnecki
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: ARC Rynek i Opinia

Zobacz także

ARC Rynek i Opinia: Rośnie chęć zaszczepienia się na COVID-19, ale młodzi ciągle sceptyczni

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.