ASM Sales Force Agency: Koszyk najtańszych produktów spożywczych podrożał o 9% w ciągu roku

2021-04-21 | 12:00

Inflacja, która według GUS przekroczyła w marcu 3% oraz systematycznie rosnące ceny żywności w sklepach internetowych to czynniki, które wpłynęły na wzrost cen grupy najtańszych produktów. Wartość koszyka w kanale e-grocery wzrosła w skali roku o 7,5%, co oznacza, że Polacy coraz częściej kupują żywność przez Internet. Z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency wynika też, że sieci handlowe działające w Polsce prowadzą bardzo aktywną politykę cenową. Średnia cena koszyka zakupowego spadła bowiem w marcu 2021 o 2% wobec 2020 r. 

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że inflacja po 2,4% w lutym, w marcu podskoczyła do 3,2%. Zdaniem ekonomistów z największych polskich banków nie był to jednorazowy wzrost.  Inflacja na podobnym poziomie utrzyma się w kolejnych miesiącach, także za sprawą coraz droższej żywności. Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że najbardziej w skali roku wzrosły ceny żywności w sklepach internetowych. W marcu za ten sam zestaw produktów w kanale e-grocery trzeba było zapłacić o 18,98 zł więcej, co oznacza wzrost o 7,53%. Ceny wzrosły także w sieciach Tesco, Selgros oraz E.Leclerc. Ogółem na 11 sklepów analizowanych w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® w 7 ceny były niższe niż przed rokiem a w 4 wyższe. Najtańszy koszyk zakupowy w marcu 2021 odnotowano w sieci Auchan, która wróciła na pozycję lidera po tym, gdy w lutym wyprzedził go Lidl. 

Ceny żywności w Polsce utrzymują się na wysokim poziomie. Z naszych analiz widać to bardzo dokładnie, zarówno w ujęciu miesięcznym – marzec do lutego jak i rocznym – I kwartał tego roku do I kwartału 2020. Takie wyniki, to odzwierciedlenie tego, co dzieje się ze wskaźnikiem inflacji w Polsce, który według ekonomistów utrzyma się w kolejnych miesiącach w okolicach 3%. Pocieszającym jest fakt, że w marcu obserwowaliśmy niewielkie, ale jednak spadki średniej wartości koszyka zakupowego. Jego wartość całościowo była niższa o 0,8%. Świadczy to o tym, że sieci handlowe skupiają się na prowadzeniu aktywnej polityki cenowej oraz walce o uwagę i portfele klientów

– komentuje wyniki najnowszego raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. 

Z analizy poszczególnych grup produktów z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® dowiadujemy się, że w największym stopniu w skali roku podrożały napoje, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Po raz kolejny najbardziej wzrosły ceny napojów. W marcu ten wzrost wyniósł 7,63% wobec 2020 r. Napoje drożały także w lutym i styczniu. Zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency wpływ na ten wzrost miało wprowadzenie podatku cukrowego. Największe spadki cen zanotowano w przypadku produktów sypkich, mięsa, wędlin i ryb, chemii domowej oraz kosmetyków i mrożonek (od 6 do 8%). Taniejące o 8% mięso to efekt niższego popytu na ten surowiec, powodowany z jednej strony kłopotami hodowców i producentów wywołanymi przez pandemię (zamknięte restauracje i hotele, brak eventów) ale także coraz silniejszym wśród Polaków trendem ograniczania ilości mięsa w diecie. 

W ujęciu miesięcznym w większości sieci objętych badaniem (6 z 11), ceny w marcu br. były wyższe niż w lutym. W największym stopniu urosły w sklepach Lidl (5,03%) oraz E.Leclerc (3,94%). Najtańsze zakupy przez kilka ostatnich miesięcy można było zrobić w sklepach Auchan. Jedynie w lutym na prowadzenie wysunął się Lidl. W marcu ponownie to Auchan objął prowadzenie, natomiast Lidl zajął piątą lokatę. 

Koszyk zakupowy złożony z najtańszych produktów kosztował w marcu 178,66 zł (więcej o 3,30 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,08 zł (więcej o 0,70 zł niż w lutym). W ujęciu rocznym najtańszy koszyk podrożał o 9,17%, natomiast zestaw najdroższych produktów był w marcu br. tańszy o 2,97% niż przed rokiem. 

W marcu 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym, w którym wartość koszyka zakupowego wyniosła 227,03 zł. Zakupy w kanale hybrydowym (ta sama sieć posiadająca sklepy tradycyjne oraz internetowe) były droższe o 3,34 zł. Najdroższy w marcu 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie na zakupy trzeba było wydać o 19% więcej niż w najtańszym kanale tradycyjnym. 

Ciekawe obserwacje przynosi porównanie cen w I kwartale 2021 r. wobec 2020 r. Na 11 analizowanych sieci handlowych oraz kanału sprzedaży online w aż 8 ceny koszyka w I kwartale 2021 były niższe niż przed rokiem. W największym stopniu ceny spadły w sieciach Lidl (6,92%), Makro (6,58%), Auchan (2,40%) oraz E.Leclerc (1,70%). Wzrost cen zaobserwowano z kolei w 2 sieciach handlowych (Tesco i Selgros) oraz w kanale e-grocery. Największy wzrost cen nastąpił w tym ostatnim – o 5,50%.

Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że różnice pomiędzy cenami niektórych produktów w poszczególnych sieciach handlowych przekraczają 100%. Na przykład szampon Loreal Elseve różne rodzaje 400 ml można było kupić w Lidlu za 9,99 zł, a w E.Leclerc kosztował 21,99 zł, czyli o 120% więcej. Z kolei płyn do płukania ust Listerine 500 ml w Auchan kosztował 9,99 zł, a w Makro 20,16 zł – różnica wyniosła 102%. 

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce. 

Tagi: ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński
Oceń artykuł:

Źródło: ASM Sales Force Agency

ASM Sales Force Agency: Koszyk najtańszych produktów spożywczych podrożał o 9% w ciągu roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.