Bain & Company: Centra handlowe czekają duże zmiany

2020-05-19 | 11:00

Po dwóch tygodniach od otwarcia centra handlowe w większości wciąż świecą pustkami. Nadal zamknięte są kina, duża część punktów usługowych, a restauracje sprzedają posiłki tylko na wynos. Od poniedziałku rząd zapowiada wprawdzie otwarcie salonów fryzjerskich i kosmetycznych oraz lokali gastronomicznych, ale będzie to możliwe na specjalnych zasadach i przy zachowaniu podwyższonego reżimu sanitarnego. Eksperci Bain & Company przewidują, że obostrzenia związane z wymogami bezpieczeństwa, zmiana preferencji klientów oraz obawa przed kolejnymi falami pandemii negatywnie odbiją się na działalności centrów handlowych zarówno w krótkim, jak i długim horyzoncie czasowym.

Kryzys spowodowany przez COVID-19 i restrykcje z nim związane znacznie zakłóciły działalność centrów handlowych, które w obecnej formie stają się mniej atrakcyjne dla kupujących. Wchodząc do galerii handlowej, musimy liczyć się z ograniczeniami związanymi z zapewnieniem bezpieczeństwa klientom i pracownikom. Obowiązkowe maseczki, rękawiczki, dezynfekcja rąk, czy limity osób wewnątrz sklepów oraz w przestrzeni wspólnej, wiążące się z potencjalnie długim oczekiwaniem w kolejkach, obniżają komfort wizyty. Nie bez znaczenia są również utrzymujące się obawy zdrowotne

– komentuje Patryk Rudnicki, menedżer w Bain & Company.

Odpowiadając na potrzeby klientów i zaostrzone regulacje, centra handlowe muszą zapewnić możliwie najwyższe standardy sanitarne. Na rynku dostępne są już aplikacje informujące o zagęszczeniu klientów w sklepach i długościach kolejek w czasie rzeczywistym. Coraz częściej w sklepach pojawiają się kamery termowizyjne, a punkty do dezynfekcji rąk stają się nowym standardem. Mimo to, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Kantar na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług, 8 na 9 badanych osób nie odwiedziło w pierwszym tygodniu otwarcia żadnej galerii handlowej. Ponad dwie trzecie badanych ma obawy i zastrzeżenia. Prawie połowa osób boi się zakażenia koronawirusem, a jedną trzecią klientów zniechęcają wymogi sanitarne. 

Utrzymujące się restrykcje i zwiększona wrażliwość na długofalowe ograniczenia dotyczą także części gastronomicznej i rozrywkowej. – Zgodnie z raportami branżowymi, przestrzeń zajmowana przez gastronomię może obejmować ponad 20% całkowitej powierzchni centrum handlowego. Ograniczony do tej pory dostęp do food-courtów, brak możliwości skorzystania z ofert restauracji na miejscu, zamknięte kina i miejsca rozrywki dla dzieci, to kolejne elementy w znacznym stopniu obniżające atrakcyjność wizyty w centrach handlowych – dodaje Patryk Rudnicki. Trzeci etap odmrażania gospodarki ma umożliwić korzystanie na miejscu z oferty lokali gastronomicznych i wizyty w wybranych punktach usługowych, ale rząd zapowiada wprowadzenie specjalnych zasad i utrzymanie podwyższonego reżimu sanitarnego. – Czas spędzany przez klientów w centrach handlowych skraca się także dlatego, że odwiedzający przychodzą z zamiarem szybkiego i sprawnego kupienia konkretnych produktów i marek, unikając czasochłonnego porównywania ofert. Coraz częściej zakupy poprzedzają „researchem” w kanale online. Oczekujemy, że trend ten będzie wzmacniał najbardziej rozpoznawalnych graczy – dodaje Patryk Rudnicki.

Mniejsze zainteresowanie klientów wizytami w centrach handlowych, będące skutkiem kryzysu wywołanego COVID-19, nakłada się na wcześniej zauważalny trend przenoszenia sprzedaży do kanału online. Dla najemców przestrzeni centrów handlowych to impuls do renegocjacji umów i wprowadzania zmian w operacjach.  –  LPP zdecydowało o wypowiedzeniu umów obejmujących około 30% powierzchni zajmowanych przez marki Grupy w centrach handlowych, zmuszając operatorów do negocjacji – podaje przykład Patryk Rudnicki. – W przyszłości przewidujemy, że wielu detalistów będzie podejmowało tego typu decyzje. Negocjacje mogą obejmować zarówno obniżkę cen najmu, ale również zmianę systemu płatności czy specjalne klauzule na wypadek zdarzeń losowych i pandemii. 

Innym widocznym trendem jest optymalizacja przestrzeni sklepowej. – Zauważamy zwrot marek w stronę cyfryzacji i innowacji technologicznych. Coraz bardziej powszechne stają się rozwiązania click & collect, kasy samoobsługowe, czy – to trend widoczny szczególnie na rynkach zagranicznych – model sklepów typu „showroom” z ograniczoną liczbą wystawionych towarów i wirtualnymi przymierzalniami – dodaje Patryk Rudnicki. 

Eksperci Bain & Company przewidują, że mimo powrotu klientów do sklepów, obecność marek w kanale online będzie nabierała coraz większego znaczenia. Inicjatywy takie jak sklepy pop-up w formie online z możliwym odbiorem towaru na miejscu, czy spersonalizowane wizyty umawiane przez internet, niebawem zaczną pojawiać się na polskim rynku.

Potencjalnie zmiany mogą dotyczyć również rodzaju najemców wynajmujących przestrzeń w galeriach handlowych. Nie wykluczamy, że zmniejszy się liczba sklepów z elektroniką, którą coraz chętniej kupujemy online. Ze względu na obostrzenia związane z podróżowaniem i kryzys branży turystycznej swoją obecność najprawdopodobniej ograniczą biura podróży. A część marek modowych istotnie zmniejszy powierzchnie sklepów. W Stanach Zjednoczonych obserwujemy nowy trend adaptowania zwalnianych przestrzeni na biura czy lokale usługowe

– przewiduje Patryk Rudnicki.

Tagi: Koronawirus Bain & Company Patryk Rudnicki
Oceń artykuł:

Źródło: Bain & Company

Zobacz także

Bain & Company: Centra handlowe czekają duże zmiany

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.