CBRE: Do końca roku przybędzie 200 tys. mkw. powierzchni handlowej. Większość to małe obiekty

2021-07-27 | 09:00

Po pandemicznych zawirowaniach odwiedzalność obiektów handlowych rośnie, a inwestorzy chętnie realizują nowe projekty. W pierwszej połowie 2021 r. przybyło 110 tys. mkw. przestrzeni. Pojawiło się też kilka nowych marek sklepów. Obecnie w budowie jest 250 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 200 tys. mkw. ma zostać oddanych do użytku jeszcze w tym roku. Większość z nich to obiekty małego formatu – wynika z najnowszego raportu CBRE. Jeśli plan na ten rok uda się zrealizować, w 2021 r. przybędzie o ponad jedną piątą więcej nowej powierzchni handlowej niż rok wcześniej. 

Polacy coraz chętniej wracają do stacjonarnych zakupów. W pierwszych czterech tygodniach po ponownym otwarciu centrów handlowych w maju liczba klientów była wyższa o 39% w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku. Dodatkowo, podobnie jak rok temu, powrót działalności dużych sklepów stacjonarnych obniżył udział sprzedaży internetowej. Widzimy także, że odbudowuje się sprzedaż detaliczna. Jej poziom osiąga nawet wyższe wyniki niż przed pandemią. To pozytywny sygnał dla sektora handlowego, który napędza decyzje o nowych inwestycjach

– mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Obecnie w Polsce jest ponad 12 mln mkw. powierzchni handlowej. W pierwszej połowie 2021 r. przybyło 110 tys. mkw. takiej przestrzeni, na którą składało się 12 nowych obiektów i 3 rozbudowy. Są to małe obiekty, przede wszystkim parki handlowe. Projekty, które są aktualnie w realizacji też mają taki charakter. W budowie znajduje się 250 tys. mkw. nowej powierzchni pod handel, z czego 200 tys. mkw. ma być ukończone jeszcze w tym roku. Wśród nowych budynków nie ma żadnego dużego centrum handlowego. Inwestycji w toku jest na tyle dużo, że całkowita podaż w 2021 r. może być o 22% wyższa w porównaniu rok do roku i o 7% wyższa niż w 2019 r. 

Czynsze stabilne, ale mogą spadać 
Eksperci CBRE przewidują, że liczba pustych lokali w galeriach mogła się zwiększyć w okresie pandemii, co z kolei może powodować presję na obniżkę czynszów, szczególnie w obiektach handlowych będących w gorszej kondycji. Dodatkowo, w czasie negocjacji najemcy zaczynają podnosić kwestie krótszych umów najmu i uzależnienia opłat od wysokości obrotów. Czynsze umowne w najlepszych centrach zakupowych pozostają stabilne. 

Debiuty nowych marek
W pierwszej połowie br. w naszym kraju zadebiutowało kilka nowych marek. Włoska sieć DentalPro otworzyła swoją pierwszą klinikę w łódzkiej Manufakturze. Szwedzka Duxiana i niemiecka Rolf Benz zaprezentowały się z artykułami wnętrzarskimi, a włoska Camicissima i turecka Yargici z modowymi. Na rynku pojawiła się także należąca do CCC polska marka HalfPrice, która ma już ponad 20 lokalizacji. Swój pierwszy firmowy sklep w warszawskim Westfield Arkadia otworzyło dobrze znane Lego. W kolejnych miesiącach debiut na polskim rynku zapowiedziała niemiecka sieć drogerii DM-DrogerieMarkt. Widać też ekspansję sieci handlowych w sektorze spożywczym i gastronomicznym oraz dyskontów wielobranżowych.  

Tagi: CBRE Magdalena Frątczak
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: CBRE

Zobacz także

CBRE: Do końca roku przybędzie 200 tys. mkw. powierzchni handlowej. Większość to małe obiekty

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.