Centra handlowe w lokalnej gospodarce

2022-01-26 | 18:38

Centra handlowe na stałe wpisane są w krajobraz dużych, a od niedawna także mniejszych miast. Ich działalność ma duży wpływ nie tylko na kształtowanie się lokalnych gospodarek, ale także przestrzeni społecznej. Znaczenia nabierają podmiejskie centra outletowe, które szczególnie w czasie pandemii wykazują tendencję wzrostową i odporność na kryzysy finansowe.

Przestrzeń nie tylko na zakupy

Od lat centra handlowe stanowią ważne ośrodki życia społecznego miast i mieszkańców regionu. To do tych miejsc coraz częściej klienci przyjeżdżają nie tylko na zakupy, ale też po to, by w galeriach w przyjemnej atmosferze spotkać się ze znajomymi, zrelaksować się czy zjeść lunch. Sprawiło to, że centra handlowe już dawno stały się istotną konkurencją dla społecznego życia śródmieść. Kreują popyt na przyjemność i tym samym napędzają wzrost gospodarczy.

– Nasze obiekty Designer Outlet położone są z dala od centrów miast, jednak nie stanowi to przeszkody dla klientów, by właśnie tu spędzali czas. Na zakupy często przyjeżdżają całymi rodzinami, gościmy grupy znajomych, którzy szczególnie w weekendy wybierają wyjazd do outletu, by połączyć przyjemne z pożytecznym, wspólne zakupy i kawiarnia czy obiad. Rosnący z roku na rok ruch nie pozostaje bez znaczenia dla miasta, które inwestuje w komunikację i infrastrukturę drogową

– wyjaśnia Ireneusz Homa Centre Manager Designer Outlet Gdańsk.

Zatrudnienie

Rynek centrów handlowych tworzą nie tylko wynajmujący oraz najemcy – sklepy czy punkty usługowe. To także dziesiątki podmiotów koncentrujących się wokół obiektów handlowych, które zajmują się wielopłaszczyznową bieżącą ich obsługą. Są to np. konserwatorzy zieleni i serwisy techniczne, firmy sprzątające, ochroniarskie, prowadzące księgowość, związane z zarządzaniem nieruchomościami.
W dalszej kolejności są firmy wspierające realizację imprez, wydarzeń i innych działań marketingowych. Wszystkie te dodatkowe usługi z reguły wykonują podmioty lokalne, a do powierzonych zadań zatrudniają dziesiątki pracowników – zwykle mieszkańców regionu.

Według danych ICSC (Innovating Commerce Serving Communities – globalnej firmy doradczej na rynku retail) zebranych w ostatnich latach, centra handlowe generują ponad 10% miejsc pracy w sektorze obejmującym handel i usługi tj. transport i gospodarkę magazynową; zakwaterowanie i gastronomię; informację i komunikację. To poważny udział w budowaniu rynku pracy, który napędza wzrost gospodarczy w Polsce. Tuż przed wybuchem pandemii, firma doradcza PwC przeprowadziła analizę polskiego rynku retail, którego udział w PKB wyniósł aż 15,5%.  Z szacunków PwC wynika, że w centrach handlowych pracuje ok 400 tys. osób (w tym sprzedawcy, ochrona, obsługa techniczna, sprzątająca oraz pracownicy agencji marketingu).

– Należy pamiętać też o prowadzonych w obiektach remontach, rozbudowach, modernizacjach, które znacząco poszerzają spektrum zatrudnienia. Takie prace zakończono niedawno w Designer Outlet Warszawa, gdzie przez ponad rok dodatkowo zatrudnienie znalazło ok. 140 osób. Obecnie Designer Outlet Sosnowiec także współpracuje z kilkoma firmami podwykonawczymi przy prowadzonej tam inwestycji

– zaznacza Dariusz Obołończyk Centre Manager Designer Outlet Sosnowiec.

Nie bez znaczenia jest fakt, że w bezpośrednim sąsiedztwie centrów handlowych, które przyciągają klientów nie tylko z najbliższej dzielnicy, czy miasta, ale też kupujących z całego regionu, jak ma to miejsce szczególnie w przypadku centrów outletowych, konstytuują się lokalne mniejsze biznesy. Korzystają one z ruchu napędzanego przez obiekty handlowe. Wokół centrów rośnie też infrastruktura mieszkaniowa, czego dobrym przykładem jest Designer Outlet Gdańsk. W sąsiedztwie parku handlowego na Szadółkach powstają nowe osiedla, których mieszkańcy doceniają bliskość miejsc zakupowych.

Stały i znaczący podmiot zasilający lokalny budżet

Główną jednak korzyścią z posiadania centrum handlowego na danym terenie, jaką odczuwają regiony jest istotny udział we wpływach podatkowych do budżetów samorządowych. Są to opłaty generowane bezpośrednio przez same centra i prowadzoną przez nie działalność. Podatek odprowadzany przez te podmioty jak podaje PwC (za 2019 r.) to koło 2,4 mld pln rocznego wpływu do budżetów państwa i samorządów od właścicieli centrów handlowych i najemców z tytułu CIT, podatku od nieruchomości oraz opłaty za użytkowanie wieczyste. Ale i tu nie można zapominać o podatkach opłacanych przez związane z centrami firmy współpracujące.

Samorządy szczególnie w trudnym czasie pandemii zyskują na silnym partnerze jakim są centra handlowe. Stabilność wpływów opłat jest dla wielu z nich ważnym filarem lokalnego budżetu. Dlatego, jak pokazują przykłady centrów Designer Outlet dobra współpraca ma kluczowe znaczenie dla wzajemnego rozwoju.  

– Przeprowadzona niedawno rozbudowa Designer Outlet Warszawa sprawiła, że centrum zyskało nowych najemców, zwiększony traffic i obroty, a samorząd zwiększone wpływy do budżetu. To sytuacja, w której wszyscy są zadowoleni. Podobnie rzecz wygląda w Designer Outlet Sosnowiec, gdzie przy długoletniej udanej współpracy z lokalnymi władzami sprawnie przeprowadzona została inwestycja modernizacji terenów wokół centrum, które teraz pomieści większą liczbę pojazdów a tym samym klientów

- podkreśla Katarzyna Ciemińska Centre Manager Designer Outlet Warszawa.

Tagi: Dariusz Obołończyk Designer Outlet Gdańsk Designer Outlet Sosnowiec Designer Outlet Warszawa Ireneusz Homa Katarzyna Ciemińska
Oceń artykuł:

Źródło: Designer Outlet

Centra handlowe w lokalnej gospodarce

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.