Co łączy RETAIL z e-commerce? Punty styku obu kanałów

2024-05-02 | 08:00

W dzisiejszym, szybko zmieniającym się środowisku handlu detalicznego coraz częściej zacierana jest granica pomiędzy zakupami offline, a tymi w sklepie internetowym. Klienci chcą przede wszystkim robić zakupy łatwo i szybko, niezależenie od kanału w którym kupują, a ich integracja zapewnia kupującym elastyczność oraz zachowanie ciągłości doświadczenia zakupowego. 


 

Firmy chcąc wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom coraz częściej i głębiej łączą te dwa światy otwierając nowe możliwości zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców. Łączenie kanałów online i offline stało się na tyle naturalne, że wiele osób przestało zastanawiać się nad tym w jaki sposób dokonując zakupów, stawiając przede wszystkim na wygodę. 

Na pierwszym miejscu należy zwrócić uwagę na zjawisko ROPO (Research Online, Purchase Offline), czyli model, w którym klienci przed dokonaniem zakupu stacjonarnego szukają informacji w internecie, na przykład w mediach społecznościowych, e-sklepach czy na YouTube. Dzięki temu, idąc do sklepu, już wiedzą, co chcą kupić, ponieważ internet dostarcza bardziej szczegółowych informacji niż doradca w sklepie, co głównie dotyczy sprzętu AGD i elektroniki. Podobnie działa odwrócone ROPO, gdzie klienci najpierw zapoznają się z produktami w sklepie stacjonarnym, a następnie zamawiają je online, co najczęściej dotyczy obuwia czy perfum.

Warto zauważyć, że aplikacje mobilne w znaczącym stopniu połączyły świat online z offline, oferując programy lojalnościowe i kody rabatowe, ułatwiają klientom dostęp do informacji o produktach i promocjach oraz umożliwiają zbieranie punktów do wymiany na zniżki czy produkty promocyjne. Są obecne w wielu branżach, często oferując dodatkowe udogodnienia jak elektroniczne przechowywanie paragonów, co jest przydatne przy ewentualnych reklamacjach. Aplikacje te stały się na tyle powszechne, że fraza „Proszę zeskanować aplikację mobilną” jest często słyszana w sklepach. Umożliwiają one również sklepom personalizację oferty na podstawie informacji o preferencjach zakupowych klientów, co przyczynia się do budowania lojalności i sprawia, że zakupy w innych sieciach, bez korzystania z programu lojalnościowego, wydają się mniej atrakcyjne.

Następnie warto zwrócić uwagę na opcję „click and collect” oraz możliwość dokonywania zwrotów w sklepie stacjonarnym dla towarów zakupionych online. W pierwszym przypadku, klienci mogą cieszyć się wygodą zakupów w internecie, jednocześnie unikając kosztów dostawy i skracając czas oczekiwania na przesyłkę. Jest to również doskonała okazja do bezpośredniego kontaktu z marką i jej produktami, co daje sklepowi możliwość zaproponowania i sprzedaży dodatkowych produktów. W przypadku konieczności zwrotu, na przykład z powodu niepasującego rozmiaru, klient ma możliwość bezpośredniego przymierzenia i zakupu nowego produktu w odpowiednim rozmiarze, co dodatkowo zachęca do dalszych zakupów danej marki.

Kolejne aspekty, które łączą kanały offline i online, to na przykład płatności odroczone wprowadzane przy zakupach stacjonarnych oraz możliwość wysyłania paczek e-commerce bezpośrednio z salonów sprzedaży, co ułatwia dostawę produktów w dniu zakupu, tzw. same day delivery. Integracja kanałów sprzedaży przynosi korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. Dla klientów oznacza to większą elastyczność i wygodę zakupów, a dla sklepów – możliwość lepszego zrozumienia i zaspokojenia potrzeb swoich klientów. To w dłuższej perspektywie przekłada się na budowanie lojalności i zwiększenie sprzedaży. W erze omnichannel, kluczem do sukcesu jest nieustanne poszukiwanie nowych punktów styku i integracja doświadczeń zakupowych, by sprostać rosnącym oczekiwaniom kupujących.

Zaplanuj na majówkę sesję zdjęciową w plenerze! To idealny czas na realizację zdjęć w mieście, lesie lub nad jeziorem! Wykorzystaj majowy weekend, by stworzyć wspomnienia, które będą cieszyć oko przez wiele lat.

Tagi: Arvato Services E-commerce / Omnichanel Ecommerce
Oceń artykuł:

Fot: Arvato Źródło: Arvato

Co łączy RETAIL z e-commerce? Punty styku obu kanałów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.