Colliers International publikuje raport, w którym podsumowuje rynek nieruchomości komercyjnych w roku 2016 r. Wnioski? Liczą się największe aglomeracje i miasta poniżej 100 tys. m kw.
Rok 2016 upłynął pod znakiem oczekiwania na otwarcie centrum handlowego w poznaniu przy ulicy Pleszewskiej o powierzchni 100 tys. m kw. powierzchni najmu (GLA). Natomiast w kolejnym będziemy świadkami otwarć aż trzech obiektów o powierzchni powyżej 60 tys. m kw. GLA. Będą to galerie handlowe w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku.
Deweloperzy koncentrują się obecnie na dwóch segmentach rynku – największych aglomeracjach i miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Podobna proporcja w ilości inwestycji spodziewana jest także w roku przyszłym.
Fakt, że na rynku handlowym notujemy spowolnienie w inwestycjach, nie oznacza, że nic interesującego się na nim nie dzieje
– mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w firmie Colliers International.
Zarówno w roku 2016 jak i 2017 aż 15% rocznej podaży powierzchni pochodzić będzie z rozbudów i modernizacji starszych obiektów, co potwierdza stabilność tego trendu w Polsce. W połowie br. oddano do użytku gdańską galerię handlową, zlokalizowaną przy ulicy Schuberta, a w roku przyszłym największa zmiana zajdzie w szczecińskim centrum handlowym przy Alei Wyzwolenia, które zostanie rozbudowane o 17 tys. m kw. GLA.
Biorąc pod uwagę powierzchnię, udział tradycyjnych centrów handlowych w rocznej podaży jest nadal dominujący, ale obserwujemy wzrost ilości parków handlowych, które zarówno w roku bieżącym jak i przyszłym stanowić będą 1/3 wszystkich inwestycji. Co ciekawe, przyszły rok przyniesie dalszy rozwój centrów outletowych w Polsce, zarówno przez rozbudowy, jak i nowe obiekty.
Na rynku dokonują się także spektakularne transakcje sprzedaży sieci handlowych – sieć z art. dla dzieci Smyk została kupiona przez fundusz Bridgepoint, Penta Investment jest w procesie przejęcia 100% udziałów w EMPiK Media & Fashion, a sieć sklepów spożywczych Żabka została wystawiona na sprzedaż przez dotychczasowego właściciela Mid Europa Partners za 1 mld EUR. Przejęcia notowane są także w sektorze e-commerce – sieć CCC dokonała zakupu firmy e-obuwie, a Allegro zostało sprzedane grupie funduszy private equity.
Zmniejsza się ilość debiutów na polskim rynku (15-20 rocznie, wobec 35-40 przed rokiem 2014); w 2016 w Polsce pojawiły się między innymi takie sieci, jak: Forever 21, &Other Stories i Uterqüe. Podobnie jak w latach poprzednich, kilka sieci handlowych podjęło decyzję o wyjściu z polskiego rynku, często z powodu globalnych problemów operacyjnych, tak jak w przypadku M&S czy delikatesów Alma. Wiele sieci obecnych na naszym rynku podejmuje działania mające na celu poprawienie standardu obsługi poprzez modernizację salonów lub wprowadzenie nowych usług – IKEA otworzyła swój pierwszy punkt odbioru towarów w centrum Turawa k. Opola, a Carrefour rozpoczął sprzedaż żywności przez internet oraz wprowadził system click&collect w swoich 86 sklepach.
Zarówno sektor spożywczy, jak i gastronomiczny, były bardzo aktywne w mijającym roku – Green Cafe Nero rozpoczęło ekspansję poza Warszawą, rozwój przyśpieszyły Costa Coffee i Grupa Amrest, na rynku pojawiły się też nowe sieci (np. Second Cup) i nowe koncepty handlowe (np. Nowakowski Gorąco Polecam).
W mijającym roku rynek handlowy był stymulowany wieloma czynnikami zmieniającymi zachowania konsumentów, takimi jak, z jednej strony program rodzina 500+, wyższa płaca minimalna, bezpłatne leki dla seniorów, a z drugiej rozwój e-commerce, nowych technologii i wzrost samoświadomości w zakresie zdrowego trybu życia. Rok 2017 z kolei może przynieść wiele zmian wynikających z nowych przepisów prawno-podatkowych, w tym ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej i ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę.