Colliers International podsumowuje rok 2016

2016-12-07 | 11:00

Colliers International publikuje raport, w którym podsumowuje rynek nieruchomości komercyjnych w roku 2016 r. Wnioski? Liczą się największe aglomeracje i miasta poniżej 100 tys. m kw.

Rok 2016 upłynął pod znakiem oczekiwania na otwarcie centrum handlowego w poznaniu przy ulicy Pleszewskiej o powierzchni 100 tys. m kw. powierzchni najmu (GLA). Natomiast w kolejnym będziemy świadkami otwarć aż trzech obiektów o powierzchni powyżej 60 tys. m kw. GLA. Będą to galerie handlowe w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku.

Deweloperzy koncentrują się obecnie na dwóch segmentach rynku – największych aglomeracjach i miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Podobna proporcja w ilości inwestycji spodziewana jest także w roku przyszłym.

Fakt, że na rynku handlowym notujemy spowolnienie w inwestycjach, nie oznacza, że nic interesującego się na nim nie dzieje

mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w firmie Colliers International.

Zarówno w roku 2016 jak i 2017 aż 15% rocznej podaży powierzchni pochodzić będzie z rozbudów i modernizacji starszych obiektów, co potwierdza stabilność tego trendu w Polsce. W połowie br. oddano do użytku gdańską galerię handlową, zlokalizowaną przy ulicy Schuberta, a w roku przyszłym największa zmiana zajdzie w szczecińskim centrum handlowym przy Alei Wyzwolenia, które zostanie rozbudowane o 17 tys. m kw. GLA.

Biorąc pod uwagę powierzchnię, udział tradycyjnych centrów handlowych w rocznej podaży jest nadal dominujący, ale obserwujemy wzrost ilości parków handlowych, które zarówno w roku bieżącym jak i przyszłym stanowić będą 1/3 wszystkich inwestycji. Co ciekawe, przyszły rok przyniesie dalszy rozwój centrów outletowych w Polsce, zarówno przez rozbudowy, jak i nowe obiekty.

Na rynku dokonują się także spektakularne transakcje sprzedaży sieci handlowych – sieć z art. dla dzieci Smyk została kupiona przez fundusz Bridgepoint, Penta Investment jest w procesie przejęcia 100% udziałów w EMPiK Media & Fashion, a sieć sklepów spożywczych Żabka została wystawiona na sprzedaż przez dotychczasowego właściciela Mid Europa Partners za 1 mld EUR. Przejęcia notowane są także w sektorze e-commerce – sieć CCC dokonała zakupu firmy e-obuwie, a Allegro zostało sprzedane grupie funduszy private equity.

Zmniejsza się ilość debiutów na polskim rynku (15-20 rocznie, wobec 35-40 przed rokiem 2014); w 2016 w Polsce pojawiły się między innymi takie sieci, jak: Forever 21, &Other Stories i Uterqüe. Podobnie jak w latach poprzednich, kilka sieci handlowych podjęło decyzję o wyjściu z polskiego rynku, często z powodu globalnych problemów operacyjnych, tak jak w przypadku M&S czy delikatesów Alma. Wiele sieci obecnych na naszym rynku podejmuje działania mające na celu poprawienie standardu obsługi poprzez modernizację salonów lub wprowadzenie nowych usług – IKEA otworzyła swój pierwszy punkt odbioru towarów w centrum Turawa k. Opola, a Carrefour rozpoczął sprzedaż żywności przez internet oraz wprowadził system click&collect w swoich 86 sklepach.

Zarówno sektor spożywczy, jak i gastronomiczny, były bardzo aktywne w mijającym roku – Green Cafe Nero rozpoczęło ekspansję poza Warszawą, rozwój przyśpieszyły Costa Coffee i Grupa Amrest, na rynku pojawiły się też nowe sieci (np. Second Cup) i nowe koncepty handlowe (np. Nowakowski Gorąco Polecam).

W mijającym roku rynek handlowy był stymulowany wieloma czynnikami zmieniającymi zachowania konsumentów, takimi jak, z jednej strony program rodzina 500+, wyższa płaca minimalna, bezpłatne leki dla seniorów, a z drugiej rozwój e-commerce, nowych technologii i wzrost samoświadomości w zakresie zdrowego trybu życia. Rok 2017 z kolei może przynieść wiele zmian wynikających z nowych przepisów prawno-podatkowych, w tym ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej i ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę.

Oceń artykuł:

Źródło: Colliers International

Colliers International podsumowuje rok 2016

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.