Trzy niehandlowe niedziele w miesiącu, rosnąca siła e-commerce, zmieniające się trendy zakupowe – to wyzwania z którymi muszą zmierzyć się centra handlowe. Czy w obliczu tak dynamicznych zmian można zwiększać footfall i wyniki finansowe?
Od początku roku tradycyjny handel mierzy się z kolejnym wyzwaniem. Zamiast dwóch handlowych i dwóch niehandlowych niedziel, teraz obiekty handlowe mogą normalnie funkcjonować tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. Za rok to ograniczenie będzie jeszcze bardziej rygorystyczne. To nie koniec wyzwań stojących przed retailem. Konsumenci coraz częściej korzystają z modelu odwróconego ROPO oraz decydują się na zakupy online. W związku z tymi zmianami zarządcy obiektów handlowych muszą zweryfikować strategie biznesowe i marketingowe i stworzyć model działań, który pozwoli im z sukcesem funkcjonować na rynku.
Zagrożenie przekuć w sukces
Posnania jako nowoczesna przestrzeń została zaprojektowana tak, by odpowiadać na potrzeby konsumentów dzisiaj i w przyszłości. Swoim klientom oferuje nie tylko najszerszą w Poznaniu i regionie ofertę handlową, ale przede wszystkim bogaty wachlarz usług, przestrzeń do spędzania czasu wolnego i realizowania różnych potrzeb oraz nieszablonowe eventy realizowane również w dni bez handlu.
– Współcześni konsumenci są bardzo świadomą grupą. Jako Posnania działamy na konkurencyjnym rynku przenikających się ofert onlinowych i offlinowych. Przez naszych klientów jesteśmy postrzegani jako miejsce robienia zakupów oraz spędzania wolnego czasu, co tylko zwiększa liczbę kategorii, w których walczymy o uwagę konsumentów. Dzięki obranej przez nas strategii biznesowej udało nam się w zeszłym roku odnotować dziewiętnastoprocentowy wzrost obrotów oraz półtoraprocentowy wzrost frekwencji licząc z niedzielami, gdzie dla całej branży wskaźnik ten wyniósł minus 4,3% oraz siedmioprocentowy wzrost frekwencji w dniach od poniedziałku do soboty. Jest to bardzo dobry wynik, zwłaszcza w kontekście wyzwań przed którymi stoi cała branża
– mówi Marek Ćwiek, dyrektor Posnanii.
Tak dobre rezultaty udało się osiągnąć przede wszystkim dzięki skutecznej strategii marketingowej i nowatorskim działaniom bazującym na najnowszych rozwiązaniach technologicznych. - Sposób komunikacji marketingowej zmienia się bardzo dynamicznie. Funkcjonujemy na rynku, gdzie wyczerpują się sprawdzone formaty działań. W podejmowanych działaniach nie chodzi tylko o wykorzystywanie nowych narzędzi komunikacji, ale także o zmianę sposobu opowiadania historii – mówi Agnieszka Juszkis, dyrektorka marketingu Posnanii. W ostatnich dwunastu miesiącach Posnania zrealizowała szereg niestandardowych akcji, które spotkały się z dużym zainteresowaniem mieszkańców Poznania i regionu. Kluczem do sukcesu jest selektywny dobór partnerów i bycie autentycznym. Zamienienie jednego poziomu parkingu w kryty Skate Park, którego brakuje w Poznaniu, współpraca z Drużyną Szpiku przy CSR-owej akcji Posnania Shopping Cardio Challenge to przykłady działań opartych na silnej idei, cieszących się dużym zainteresowanie i frekwencją.
– Każdy z naszych klientów może sam wybrać sposób i poziom zaangażowania w organizowane przez nas działania i to jest recepta na sukces. Jako nowoczesny obiekt wykorzystujemy w komunikacji marketingowej przede wszystkim online i narzędzia digitalowe, w tym całe spektrum social mediów, gdzie jesteśmy niezwykle skuteczni
– komentuje Agnieszka Juszkis, dyrektorka marketingu Posnanii.
Jednym z ubiegłorocznych sukcesów Posnanii była także jesienna loteria, w której można było wygrać nowego Mercedesa Klasy A. Zainteresowanie klientów przerosło wszelkie oczekiwania. Spektakularne efekty akcji skłoniły Posnanię i markę MB Motors Poznań – partnera akcji, do kontynuacji współpracy. Wskutek prowadzonych rozmów dealer Mercedesa otworzył w Posnanii swój pierwszy concept store.
Omnichanell w trendzie
To co wyróżnia Posnanię, to umiejętne łączenie zakupów online i offline. – W Posnanii opracowaliśmy usługi dedykowane dla klientów kupujących omnichannelowo, np. Collect&Try, która pozwala na zamówienie zakupów online do Posnanii, przemierzenie ubrań w specjalnej strefie Posnania Premium Lounge, a jeśli produkt nie spełnia oczekiwań odesłanie go przez personel Posnanii – mówi Marek Ćwiek. – W handlu internetowym nie upatrujemy konkurencji, a raczej partnera do współpracy. Dzięki temu w naszym obiekcie swoje butiki otworzyły dwie silne marki e-commerce: e-obuwie i Notino – komentuje Ćwiek.
Wyniki Posnanii za ostatni rok, w tym także rosnące zaufanie klientów pozwalają stwierdzić, że tradycyjny handel jednak się nie kończy. Na rynku przetrwają takie obiekty, które pozwolą realizować pasje, będą odpowiednimi miejscami na spotkanie z rodziną czy przyjaciółmi, a także przedstawią ciekawą ofertę rozrywkową i kulturalną. – Posnania jest sztandarowym przykładem filozofii „Iconic Places”, która odzwierciedla nowoczesne podejście Apsys do projektowania i tworzenia ponadczasowej oferty, wyznaczającej trendy dla branży retail. Jestem przekonany, że w kolejnych miesiącach dalej będziemy przyciągać klientów do naszego obiektu – podsumowuje Ćwiek.