Stary paragon, dziurawa reklamówka, gnijąca natka pietruszki, lepka substancja na uchwycie – czystość wózków sklepowych nierzadko pozostawia wiele do życzenia. Zanieczyszczenia potrafią gromadzić się tam przez długi okres czasu, a najgorsze jest to, czego nie widać gołym okiem.
Problem czystości wózków można byłoby bagatelizować, gdyby nie chodzi o zdrowie i życie zarówno klientów sklepów, jak i ich pracowników. Badania wykazały, że najbardziej zanieczyszczoną częścią wózków sklepowych są uchwyty. Styczność z nimi mają każdego dnia dziesiątki, a nawet setki osób. Umieszczane w siedziskach, przodem do opiekuna dzieci, z powodu niskiego wzrostu mają często uchwyt wózka sklepowego na poziomie ust.
W Polsce powstało kilka firm, które profesjonalnie zajmują się utrzymaniem czystości w centrach handlowych, a w swojej ofercie mają również usługi mycia i dezynfekcji wózków sklepowych. Warto także przyjrzeć się kilku faktom:
Jakie zanieczyszczenia znajdują się na wózkach sklepowych?
Jakie choroby może powodować kontakt z brudnym wózkiem sklepowym?
Jak klient może się chronić przed zagrożeniami?
Jak właściciel / zarządca obiektu może zadbać o zmniejszenie zagrożenia?
Ewelina Balicka, Dyrektor Handlowy firmy Impel Market System zwraca uwagę, że wózki to wizytówka sklepów i utrzymanie ich w czystości powinno być dla sieci handlowych sprawą priorytetową:
Centra handlowe czy zarządcy obiektów handlowych chcą, aby odwiedzający chętnie robili zakupy w supermarkecie, który znajduje się w zarządzanym przez nim obiekcie. Sklep spożywczy jest kluczowy w obiekcie handlowym i przyciąga klientów, warto więc pomyśleć o komforcie klientów. Codzienna kontrola i bieżące mycie wózków zakupowych przez służby porządkowe przed otwarciem sklepu, cykliczne mycie i dezynfekcja wózków spowodują, że zakupy dla odwiedzających sklep będą przyjemne i chętniej do takiego sklepu wrócą. Należy informować klientów poprzez odpowiednie oznakowanie koszy i wózków np. „świeżo umyty wózek”
Z kolei ekspert z jednej z sieci handlowych zwraca uwagę na to, że konieczne jest doprecyzowanie przepisów, które zmuszałyby zarządców obiektów handlowych do utrzymania wózków w należytej czystości.
Dbałość o utrzymywanie w czystości koszyków oraz wózków sklepowych, z których każdego dnia korzystają setki, a nawet tysiące klientów, powinna bezwzględnie należeć do podstawowych czynności w każdym sklepie – chociażby w formie tak zwanych Dobrych Praktyk Higienicznych.
Regularne serwisowanie wózków sklepowych daje klientom komfort zakupów. Warto postawić na dostawcę usług sprzątania, który zadba regularnie o czyszczenie wózków sklepowych. Koszyk sklepowy jest nierzadko pierwszą rzeczą, z którą mają kontakt konsumenci, stanowiąc jednocześnie wizytówkę marki, dlatego powinien być oddawany do dyspozycji klientów w możliwie najlepszym stanie.