Dino Polska po 2018 roku: wzrost sprzedaży o 31%, wysoki LFL +11,6%

2019-03-18 | 11:00

Dino Polska S.A., polska sieć marketów spożywczych, będąca jedną z najszybciej rosnących sieci na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce, odnotowała w 2018 roku dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży (+30,8%r/r do 5,8 mld zł), w tym bardzo dobry poziom sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LfL, +11,6% r/r). Grupa notuje także dalszy wzrost rentowności. Wynik EBITDA wzrósł o 34,8%, a marża EBITDA zwiększyła się o 0,3 punktu procentowego do poziomu 9,3%.

Grupa Dino Polska zainwestowała w 2018 roku 634 mln zł, głównie w dalszy rozwój sieci sklepów i w nowe centrum dystrybucyjne. W 2019 r. Dino Polska planuje przeznaczyć na inwestycje 850 mln zł, podobnie jak rok wcześniej głównie na ekspansję sieci marketów Dino i centra dystrybucyjne.

Istotny wzrost skali działania Grupy – ponad 30-proc. dynamika wzrostu sprzedaży trzeci rok z rzędu – to efekt dalszego dynamicznego rozwoju sieci sklepów i dwucyfrowego wzrostu przychodów na bazie LfL (like-for-like). W 2018 r. sieć Dino odnotowała wzrost liczby zakupów, przy równoczesnym, znaczącym wzroście wartości przeciętnego paragonu.

Tempo rozwoju zawdzięczamy naszym klientom – tym, którzy regularnie robią zakupy w Dino, jak i nowym, na których zaufanie cały czas pracujemy. Dla nich konsekwentnie otwieramy nowe markety – za chwilę tysięczny – bo wiemy, że zakupy spożywcze wolą realizować w pobliżu domu. W odpowiedzi na ich potrzeby oferta w sklepach Dino oparta jest w dużej mierze na produktach świeżych – powiedział Szymon Piduch, Prezes Zarządu Dino Polska.

Dino Polska otworzyła w 2018 roku rekordową liczbę sklepów – 202 wobec 147 otwarć rok wcześniej (+37% r/r), co oznacza, że na koniec grudnia 2018 roku posiadała 977 marketów. Celem jest dalsze zwiększanie liczby nowych otwarć.

Chcielibyśmy utrzymać szybkie tempo rozwoju naszej spółki w kolejnych latach. Otoczenie rynkowe, sprzyjające polskiemu rynkowi handlu artykułami spożywczymi, w połączeniu z naszym sprawdzonym formatem sklepów dają duże możliwości dalszej ekspansji. Zagęszczamy liczbę marketów, stopniowo także zwiększamy zasięg na nowych obszarach, co pozwala nam w zrównoważony i efektywny finansowo sposób przekształcać się w sieć ogólnopolską. Wraz ze wzrostem skali działania chcemy pracować nad utrzymaniem wysokiego poziomu sprzedaży LfL

– powiedział Szymon Piduch, Prezes Zarządu Dino Polska.

Ekspansję sieci wspiera czwarte centrum dystrybucyjne, otwarte w zeszłym roku w Rzeszotarach na Dolnym Śląsku. Intensywnemu rozwojowi towarzyszyć będzie dalsze zwiększanie zatrudnienia. Tylko w 2018 r. Grupa Dino stworzyła 3,4 tys. nowych miejsc pracy i na koniec roku zatrudniała już 16,5 tys. pracowników.

W 2019 roku stawiamy sobie za cel otwarcie większej liczby sklepów Dino niż rok wcześniej, do czego jesteśmy dobrze przygotowani. W odpowiedzi na potrzeby klientów, będziemy dalej regularnie aktualizować ofertę asortymentową naszych sklepów, opierając ją głównie na markowych i świeżych produktach. Sprzyjająca koniunktura i rosnące wydatki Polaków dodatkowo napędzają sektor handlu artkułami spożywczymi. Nasz kraj jest w pierwszej dziesiątce państw europejskich pod względem tempa rozwoju handlu artykułami spożywczymi

– dodaje Szymon Piduch.

Dino Polska, zgodnie z przyjętą strategią, przekroczy liczbę 1 200 sklepów w 2020 roku i zamierza kontynuować dynamiczną ekspansję w kolejnych latach. Grupa szacuje, że łączna wartość inwestycji, które zrealizuje w 2019 roku wyniesie 850 mln zł. Gros nakładów inwestycyjnych przeznaczone zostanie na rozbudowę sieci sklepów i zaplecza logistycznego.

Otoczenie rynkowe

Rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi regularnie rośnie, mimo wprowadzonego w marcu 2018 r. zakazu handlu w niedzielę. Handel spożywczy wspierany jest przez dobrą sytuację makroekonomiczną: szybko rosnące PKB (5,1% w 2018 r.), wzrost płac, rekordowo niskie bezrobocie (5,8% na koniec 2018 roku). W samym IV kwartale PKB Polski wynosiło +4,9% r/r wobec +1,2% r/r w strefie euro. Rok 2018 charakteryzował się inflacją cen żywności na poziomie 2,6%.

Prognozy NBP zakładają wzrost PKB w 2019 roku na poziomie +4,0%, w 2020 r. +3,7%, a w 2021 r. na poziomie +3,5%. Zapowiadane przez rząd propozycje fiskalne, w tym rozszerzenie programu 500+ mogą być dodatkowym bodźcem wspierającym sektor handlu artkułami spożywczymi.

Sektor handlu detalicznego artykułami spożywczymi notuje około  4-proc. wzrosty rocznie. Dino Polska rośnie szybciej niż rynek i nadal widzimy duże możliwości rozwoju sieci naszych marketów

– podsumowuje Szymon Piduch.

Więcej informacji o Dino Polska S.A.:

Dino to polska sieć średniej wielkości supermarketów spożywczych zlokalizowanych w pobliżu miejsc zamieszkania klientów będąca jedną z najszybciej rosnących sieci na całym rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce. Sieć Dino obejmuje 977 sklepów (dane na 31.12.2018 r.), zlokalizowanych głównie w zachodniej części Polski.

Model biznesowy Grupy Dino łączy zalety formatu średniopowierzchniowych supermarketów w lokalizacjach dogodnych dla klientów z umiejętnością szybkiego otwierania nowych sklepów oraz atrakcyjnym asortymentem, na który składają się przede wszystkim markowe i świeże produkty w konkurencyjnych cenach.

Sklepy Dino oferują klientom ok. 5 tys. pozycji asortymentowych (tzw. SKU), w tym w większości produkty pod znanymi markami oraz produkty świeże. Grupa Dino oferuje kluczowe produkty w cenach podobnych jak w największych sieciach handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce. Każdy sklep Dino posiada stoisko mięsne z obsługą, a wysokiej jakości mięsa i wędliny dostarczane są przez zakład mięsny Agro-Rydzyna.

Sieć logistyczna Grupy Dino oparta jest na czterech centrach dystrybucyjnych: w Krotoszynie, Jastrowiu, Piotrkowie Trybunalskim i Rzeszotarach. Jej zasięg geograficzny umożliwia dostawy świeżych produktów do wszystkich sklepów sieci Dino we wszystkie dni w tygodniu. Na koniec 2018 roku Grupa Dino zatrudniała 16,5 tys. osób. Od kwietnia 2017 roku Spółka jest notowana na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Dino Polska S.A. jest spółką z dominującym polskim kapitałem.

Tagi: Podsumowania i wyniki finansowe Szymon Piduch Dino Polska
Oceń artykuł:

Źródło: Dino

Dino Polska po 2018 roku: wzrost sprzedaży o 31%, wysoki LFL +11,6%

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.