Dobre praktyki sieci sklepów ALDI w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”

2019-04-01 | 11:00

Raport jest największym w kraju przeglądem działań CSR i został ogłoszony po raz 17. przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Coraz więcej firm wdraża i realizuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Potwierdza to najnowsza edycja publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która zarówno pod względem liczby zgłoszonych praktyk, jak i liczby firm jest rekordowa i odnotowała wzrost na poziomie 30 procent. W gronie firm społecznie odpowiedzialnych znajduje się także sieć ALDI, której działania w 12 obszarach zostały docenione i zaprezentowane na łamach raportu.

Sieć ALDI jako międzynarodowe przedsiębiorstwo handlu detalicznego jest świadoma wpływu swojej działalności na otaczające środowisko i społeczeństwo. Odpowiedzialność i zrównoważony rozwój są stałym elementem codziennej działalności ALDI. Dlatego naturalne jest zaangażowanie w istotne dla sieci obszary działania: wzrost gospodarczy i godną pracę, odpowiedzialną konsumpcję i produkcję, czy działania w dziedzinie klimatu, w ramach których przeprowadzono przebudowę wszystkich sklepów zgodnie z konceptem ANiko, zwiększając tym samym zadowolenie klientów i pracowników. 

Jako dojrzały przedsiębiorca o ugruntowanej pozycji na rynku światowym, sieć ALDI jest  w pełni świadoma odpowiedzialności za prowadzenie swojego biznesu. Oznacza to dla nas przejmowanie odpowiedzialności na wielu płaszczyznach równocześnie - za  produkty, wpływ naszej działalności na społeczeństwo i środowisko, za pracowników, kontrahentów i dostawców. Stawiamy na długotrwałe, sprawiedliwe i niezawodne relacje handlowe z dostawcami, którzy podzielają nasze rozumienie jakości i odpowiedzialności. To dla nas wartość nadrzędna, którą kierujemy się na co dzień na każdym etapie funkcjonowania firmy. Cieszymy się, że te działania zyskały uznanie i trafiły do prestiżowego Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Umacnia nas to w dalszym, konsekwentnym realizowaniu wyznaczonych celów

- mówi Hubert Iwanowski, Zastępca Dyrektora Zakupów ds. Jakości i CR ALDI Polska. 

Jednym z istotnych elementów działalności ALDI w zakresie CSR jest edukacja klientów z zakresu zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialnej konsumpcji i zakupów poprzez propagowanie treści związanych ze zrównoważonym rybołówstwem, certyfikatem MSC czy znakiem Fairtrade. Z dbałością prowadzona jest przejrzysta polityka związana z dobrostanem zwierząt, a także międzynarodowa polityka zakupowa oleju palmowego i drewna, której celem jest przeciwdziałanie nielegalnemu wycinaniu lasów, ochrona lasów zagrożonych, szczególnie lasów tropikalnych.
 
Sieć podnosi także świadomość społecznej odpowiedzialności biznesu wśród swoich pracowników. Co miesiąc Dział CR (Corporate Responsibility) przygotowuje i udostępnia wszystkim pracownikom Newsletter, w którym informuje o bieżących projektach, wdrożeniach z zakresu zrównoważonego rozwoju, a także wyjaśnia i edukuje pracowników. Jako członek Business Social Compliance Initiative (BSCI), ALDI angażuje się w tworzenie odpowiednich i bezpiecznych warunków pracy. ALDI wierzy też, że trwały sukces przedsiębiorstwa jest możliwy tylko wtedy, gdy respektowane i chronione są prawa człowieka. W związku z tym sieć opublikowała deklarację zasad dotyczącą przestrzegania praw człowieka, w której zdefiniowała własne stanowisko, zakres obowiązywania, standardy i wytyczne, a także opisała procesy ich wdrażania. 

Równie ważna dla Grupy Przedsiębiorstw ALDI Nord jest polityka klimatyczna, która zakłada obniżenie emisji gazów cieplarnianych do 2021 r. o 40 procent względem roku 2015. Co roku Grupa publikuje też własny Raport Zrównoważonego Rozwoju, który przedstawia jej działania w tym obszarze. 

Zwiększone zanieczyszczenie środowiska spowodowane substancjami chemicznymi stosowanymi w procesach produkcyjnych w przemyśle tekstylnym i obuwniczym skłoniły ALDI, by poprzez dobrowolne zobowiązanie, wspierał cele kampanii Detox, która została zainicjowana przez organizację ekologiczną Greenpeace. Razem z Greenpeace opracowano obszerny katalog kryteriów, w którym zdefiniowano wysokie wymagania ekologiczne w obszarze produkcji tekstyliów i obuwia. Celem tych działań jest, by do 2020 roku zrezygnować z określonych chemikaliów przy produkcji tekstyliów i obuwia marki własnej. 

Z natury odpowiedzialni to z kolei nazwa praktyk ALDI, w ramach których sieć systematycznie rozszerza ofertę produktów pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Umożliwiają to liczne polityki zakupowe, jak np. międzynarodowa polityka zakupowa kakao, międzynarodowa polityka zakupowa kawy, międzynarodowa polityka zakupowa herbaty, a doskonałym zobrazowaniem tych działań jest sprzedaż marek własnych - GutBio i FAIR, których produkcja opiera się o naturalne składniki. 

Ogłoszenie “Raportu Odpowiedzialnego Biznesu w Polsce” to doskonały pretekst do tego, by przypomnieć i wyeksponować wszystkie dobre praktyki stosowane przez ALDI i innych przedsiębiorców, pokazać ich skalę, a także wymienić się doświadczeniami i zainspirować do dalszych działań

– mówi Justyna Radwańska, CR Junior Project Manager w ALDI. 

Po raz kolejny trzonem tegorocznej edycji raportu jest zaproponowany w normie ISO 26000 podział na 7 obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu - zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej, praktyki z zakresu pracy, środowisko, zagadnienia konsumenckie, ład organizacyjny, prawa człowieka, uczciwe  praktyki operacyjne. Sieć ALDI została dostrzeżona za działania w 12 obszarach, a opis praktyk stosowanych przez ALDI znajduje się w tegorocznym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. 

Tagi: ALDI Hubert Iwanowski Justyna Radwańska
Oceń artykuł:

Źródło: ALDI

Dobre praktyki sieci sklepów ALDI w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.