Empik: W pandemii życie literackie rozkwitło online

2021-03-16 | 12:00

Ponad 21 mln sprzedanych egzemplarzy, blisko 4 miliony odsłuchanych audiobooków i podcastów – dane Empiku pokazują, że w pandemii Polacy bardzo chętnie spędzali czas z książką. Jednocześnie wzrosło znaczenie internetu w sprzedaży książek – w ciągu minionych 12 miesięcy liczba egzemplarzy zakupionych online zwiększyła się aż o 68% (a w ostatnim kwartale 2020 r. aż o 100%). Z kolei przeniesienie życia literackiego do sfery online zaowocowało dynamicznym rozwojem wydarzeń – w wirtualnych spotkaniach literackich wzięło udział 5 mln odbiorców.

Zwrot w czytelnictwie?
Za nami rok pandemii. We wszystkich obszarach trwają podsumowania, pojawiają się także pierwsze dane dotyczące rynku książki. Wyniki badania ankietowego IMAS International pokazują, że w okresie pandemii co trzeci Polak deklaruje częstsze sięganie po książkę, a więcej czytają zwłaszcza dzieci. Potwierdzają to dane sprzedażowe Empiku za okres od marca 2020 do końca lutego 2021.

Wynika z nich, że Polacy w poszukiwaniu wartościowych form spędzania czasu w domu chętnie sięgali po ofertę książkową dostępną online. Liczba egzemplarzy sprzedanych za pośrednictwem platformy Empik.com w ciągu dwunastu pandemicznych miesięcy była aż o 68% wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej, a w IV kwartale 2020 wzrost był ponad dwukrotny. Łączna sprzedaż książek we wszystkich kanałach Empiku osiągnęła aż 21,3 mln egzemplarzy. Do najpopularniejszych kategorii należą: książki dla dzieci w wieku 3-5 lat, powieści kryminalne i thrillery, literatura obyczajowa oraz literatura faktu/reportaż. Co ciekawe w kontekście analizowanego okresu, dużym zainteresowaniem cieszyły się też książki z kategorii rozwoju osobistego.

O dynamicznym rozwoju rynku książki w internecie świadczy nie tylko liczba sprzedanych egzemplarzy, ale też wyraźny przyrost grona kupujących: w kanale online co drugi klient był nowym użytkownikiem. Łącznie w czasie 12 miesięcy pandemii po książki w Empiku sięgnęło prawie 3,5 miliona osób

- mówi Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.

Nadzieję na wzrost czytelnictwa w dłuższej perspektywie daje zwłaszcza duża popularność literatury dla najmłodszych. Książki dla dzieci do 12 lat stanowiły aż 25% egzemplarzy zakupionych w ubiegłym roku na Empik.com.

Sukces literackich wydarzeń online
Wobec braku tradycyjnych wydarzeń kulturalnych w czasie pandemii wiele instytucji i firm postanowiło zapewnić odbiorcom łatwy dostęp do kultury w nowym modelu, czyli online. Życie literackie także przeniosło się do internetu, m. in. za sprawą Empiku, który na swoim koncie ma organizację aż 167 spotkań i wydarzeń książkowych w przestrzeni wirtualnej.

Były to nie tylko spotkania autorskie towarzyszące premierom wydawniczym, ale też wydarzenia w ramach dwóch edycji innowacyjnych w swojej formule, Wirtualnych Targów Książki. Łącznie zgromadziły one 5 mln widzów, z czego 3,1 mln przyciągnął cykl 79 spotkań  #premieraonline. Najwięcej osób wzięło udział w spotkaniach: z Rafałem Paczesiem (124 tys.), Wojciechem Mannem (98 tys.) i Katarzyną Nosowską (97 tys.). Z kolei w wydarzeniach zorganizowanych w ramach Wirtualnych Targów Książki udział wzięło w sumie 1,9 mln osób – stacjonarnie na potrzeby takiej widowni niezbędna byłaby rezerwacja aż 85 Stadionów Narodowych. Samą stronę targów w czasie dwóch internetowych edycji odwiedziło ponad milion osób, które zakupiły 400 tys. książek.

Wzrost popularności książki cyfrowej
Digitalizacja, która wyraźnie przyspieszyła w czasie pandemii, przełożyła się także na wzrost zainteresowania cyfrowymi formami rozrywki. Jak pokazują dane aplikacji Empik Go, od marca 2020 do lutego 2021 jej użytkownicy przeczytali ponad 1,7 mln e-booków i wysłuchali prawie 4 mln audiobooków oraz podcastów – łącznie to ponad 15 mln odsłuchanych godzin! Największym zainteresowaniem cieszyły się audiobooki, e-booki i podcasty z kategorii literatura dla dzieci, kryminały i thrillery oraz literatura obyczajowa.

Rok 2020 – choć niezwykle wymagający i pełen wyzwań – przyniósł zdecydowane wzmocnienie książki w kanale online i rozwój cyfrowych publikacji. Wypracowaliśmy nowe możliwości dotarcia z ofertą do klientów. Udało nam się sprawnie odpowiedzieć na zmieniające się realia, zaadaptować wydarzenia do wirtualnej formuły i kompleksowo rozwinąć bogaty program eventów dostępnych dla wszystkich. Już teraz wiemy, że część rozwiązań, takich jak np. transmisje online, zostanie z nami na stałe

- mówi Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.

Czy oprócz ożywienia życia literackiego online innym pozytywnym skutkiem pandemii okaże się rozwój czytelnictwa? Nadzieję na to dają zmiany obserwowane także w innych krajach: dane z USA wskazują na wzrost sprzedaży książek o 8,2%, w Wielkiej Brytanii sprzedaż urosła do poziomu najwyższego od 8 lat, a we Francji odnotowano wzrost czytelnictwa, zwłaszcza wśród osób młodych.

Tagi: Empik Michał Tomaniak
Oceń artykuł:

Źródło: Empik

Zobacz także

Empik: W pandemii życie literackie rozkwitło online

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.