Ekspansja stref gastronomicznych staje się fenomenem rynku handlowego. Polacy podążają za trendami międzynarodowymi i coraz chętniej jadają poza domem. Centra handlowe przywiązują wiec coraz większą wagę do restauracji, kawiarni i barów, ale dla klienta liczy się też zaprojektowana przestrzeń.
Czasy, gdy wystarczyło stołować się w barach szybkiej obsługi bezpowrotnie mijają. Coraz częściej chcemy autentycznych doznań kulinarnych i zwracamy uwagę na design danego miejsca. Szacuje się, że już 40 proc. amerykańskich klientów w wyborze centrum handlowego kieruje się jego ofertą restauracji, barów i kawiarni. Taki klient spędza więcej czasu w centrum, przeznacza też większy budżet na zakupy. Udział gastronomii w centrach handlowych rośnie na całym świecie, także i w Polsce.
Warszawskie Blue City stworzyło przestrzeń, która odpowiada potrzebom spotkań biznesowych, oczekiwaniom pokolenia millenialsów, jak i daje możliwość bardziej swobodnego spędzania czasu w gronie rodziny i przyjaciół. Oferta została dobrana w oparciu o analizę potrzeb klientów oraz trendów rozwoju handlu i rozrywki. A te są jasne - do 2025 roku udział gastronomii w europejskich centrach handlowych urośnie nawet do 20 procent, na co wskazuje raport Jones Lang LaSalle. Teraz średni udział sektora gastronomicznego w ofercie warszawskich centrów handlowych wynosi niespełna 7 proc. Ta proporcja będzie dynamicznie rosła.
Odpowiedź na konkurencję e-commerce
Yoram Resfeh, dyrektor generalny Blue City wskazuje, że strefy gastronomiczne dają szansę na zminimalizowanie wpływu wprowadzanego stopniowo zakazu handlu w niedziele, jak i konkurencji ze strony sklepów internetowych.
Blue City rozwija swoją przestrzeń tak, by wolny czas spędzany w centrum handlowym miał swoją wartość i przyniósł jak najwięcej satysfakcji. Metamorfoza jest odpowiedzią na światowe trendy związane ze zmieniającą się funkcją obiektów handlowych, które są dla klientów miejscem rozrywki, spotkań i wspólnego spędzania wolnego czasu. W swoim koncepcie podkreślamy, że strefa gastronomiczna to coś więcej niż tylko przestrzeń komercyjna. Oferujemy klientom unikalne doznania
– mówi Yoram Resfeh, dyrektor generalny Blue City.
Blue City zainwestowało w kompleksowe zmiany, zmieniając się w jedyne w swoim rodzaju centrum handlowo-rozrywkowe. Warszawskie centrum wzbogaciło się niedawno o nowe miejsca.
Strefa Bistro i Cafe to nowy koncept IKEA Food łączący bistro i kawiarnię, dla którego specjalnie zaprojektowano nowe menu, a oferta opiera się głównie na konwencji grab&go. Bistro i Café, zlokalizowane na terenie sklepu IKEA w Blue City przy wejściu na poziomie 0, zajmuje powierzchnię 175 mkw, która podzielona jest na trzy strefy: miękkich siedzeń, stołów stojących oraz standardowej, czyli z klasycznymi stolikami dla klientów.
Założeniem stojącym za Bistro i Café w Blue City było stworzenie miejsca, które odpowie na różnorodne potrzeby klientów. Chcieliśmy nie tylko zapewnić możliwość szybkiego zjedzenia pysznego posiłku lub zamówienia go na wynos, ale także stworzyć przyjemne otoczenie, w którym mogą się zrelaksować, odpocząć, czy napić się szwedzkiej kawy
– mówi Tomasz Jachimczak, Country Commercial & Range Manager IKEA Food.
Do oferty Blue City dołączyła w ostatnich tygodniach także pierwsza w Polsce restauracja Ramen Shop Menya Musashi. Nowocześnie urządzone wnętrze lokalu dostarcza niezapomnianych wrażeń i jest okazją do zanurzenia się w kulturę i tradycję Japonii. Głównym daniem jest, zdobywający uznanie nad Wisłą ramen – tradycyjne danie na bazie bulionu. W planach Blue City jest otwieranie kolejnych restauracji.
Pomysł na unikalny koncept
Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych z JLL uważa, że o sukcesie centrów handlowych decyduje ich wyjątkowy koncept.
Mówi się, że diabeł tkwi w szczegółach i tak rzeczywiście jest w tym przypadku. Nie wystarczy na przykład jedynie powiększyć oferty rozrywkowej lub gastronomicznej, ogromne znaczenie ma dobór odpowiednich konceptów, które będą postrzegane jako atrakcyjne i pożądane, będą podążały za trendami lub będą wpisywały się w wiodące filozofie. Niezwykle ważne i de facto decydujące o powodzeniu wprowadzonej zmiany jest również oszacowanie właściwej skali zmiany
– wskazuje Wysocka.
Jak dodaje, każdy rynek ma do swojej dyspozycji określony wachlarz najemców, z których konstruuje swoją ofertę. Dlatego tak ważne jest aby w ofercie centrum handlowego znalazły się unikatowe funkcje bądź najemcy, którzy zróżnicują naszą ofertę od oferty innych obiektów.