IKEA publikuje raport “Made in Poland”

2020-07-02 | 11:00

IKEA podsumowuje działalność na polskim rynku w 2019 roku w raporcie „Made in Poland”. Firmy z korzeniami IKEA silnie wpływają na polską gospodarkę i lokalne społeczności, w obrębie których funkcjonują. Zatrudniają bezpośrednio 16 tys. osób, a kolejne 75 tys. osób pracuje u dostawców. Spółki z korzeniami IKEA zapłaciły w Polsce w 2019 roku blisko 165 mln zł podatku dochodowego (CIT), a ich inwestycje w ciągu ostatnich 5 lat wyniosły ponad 4,92 mld zł. Całkowita wartość eksportu produkcji własnej IKEA Industry, partnerów oraz dostawców w roku finansowym 2019 wyniosła 12,6 mld zł.

Polska była pierwszym po Szwecji kraj, w którym blisko 60 lat temu rozpoczęła się produkcja mebli dla IKEA. To również szczególny kraj na mapie globalnej działalności IKEA i jednocześnie pierwszy w historii, w którym firma rozszerzyła swoją działalność. To właśnie tutaj reprezentowany jest cały łańcuch wartości IKEA – począwszy od produkcji, poprzez dostawców, dystrybucję, aż po handel detaliczny oraz farmy wiatrowe. Dzięki 20 fabrykom należącym do IKEA Industry i blisko 90 dostawcom zewnętrznym, Polska jest drugim co do wielkości producentem mebli IKEA na świecie, zaraz po Chinach. Dzisiaj prawie 20% produktów IKEA na świecie nosi kod kreskowy zaczynający się od 590, czyli „wyprodukowano w Polsce”. W przypadku mebli drewnianych ta proporcja dochodzi do 50% światowej produkcji IKEA Industry.

Prawie 60 lat temu Polska stała się pierwszym krajem po Szwecji, z którym IKEA związała swoją przyszłość, zamawiając krzesła w fabryce w Radomsku. Także dzisiaj zajmuje ona wyjątkowe miejsce na naszej globalnej mapie. IKEA posiada w kraju nad Wisłą cały łańcuch dostaw wraz z produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą prowadzoną w 11 sklepach i kilkunastu Punktach Odbioru Zamówień realizujących zakupy online. Kluczem do wspólnego sukcesu są historyczne więzi i wzajemne zaufanie budowane przez lata. Duch przedsiębiorczości Polaków połączony ze skandynawską prostotą i innowacyjnością daje nam niesamowite możliwości rozwoju, nawet w trudnych czasach

– mówi Carolina Garcia Gomez, Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju i Prezeska IKEA Retail Polska.

Dziś w Polsce reprezentowane są cztery grupy biznesowe z korzeniami IKEA: Grupa Ingka, Grupa Inter IKEA, Grupa Ikano oraz Grupa Interogo, które łączą wspólne wartości oraz wizja. Spółki należące do tych grup zapłaciły w Polsce w 2019 blisko 165 mln zł podatku dochodowego (CIT). Ich inwestycje w ciągu ostatnich 5 lat wyniosły ponad 4,92 mld zł, a całkowita wartość eksportu produkcji własnej IKEA Industry, partnerów oraz dostawców w roku finansowym 2019 wyniosła 12,6 mld zł.

Biznes w modelu o obiegu zamkniętym do 2030 r.
Jedną z podstawowych wartości IKEA jest działanie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Od 2020 roku IKEA wycofała wszystkie produkty jednorazowego użytku, a dzięki jej zrównoważonemu podejściu w 2019 roku udało się uratować ponad 47 milionów produktów, poprzez ich ponowne przepakowanie oraz odsprzedaż w ramach sklepowych Działów Sprzedaży Okazyjnej. 

Żaden sposób nie jest lepszy od dobrego przykładu, dlatego celem firmy jest inspirowanie Polaków do prowadzenia bardziej zrównoważonego życia w domu oraz wspólne pozytywne wpływanie na planetę. Chcąc stać się biznesem w pełni opartym na gospodarce o obiegu zamkniętym w perspektywie do 2030 r. IKEA wdroży nowe rozwiązania, prowadzące do maksymalnego wykorzystania produktów wyposażenia domu, m.in. poprzez ich odnawianie, ponowne użycie komponentów czy recykling materiałów. Dodatkowo, firma przywiązuje dużą wagę do stosowania surowców odnawialnych takich, jak butelki PET z recyklingu, przetworzone drewno używane przy produkcji frontów kuchennych KUNGSBACKA czy bio-plastik – główny składnik torebek strunowych ISTAD. 

Biznes neutralny dla klimatu do 2030 r.
Już w tym roku Grupa Ingka będzie produkować tyle energii z odnawialnych źródeł, ile sama konsumuje w swoich operacjach. Ambicje IKEA sięgają jednak dalej – do 2030 roku IKEA globalnie ma ambicje osiągnąć neutralność klimatyczną, natomiast już w 2020 r. Globalnie IKEA zainwestowała dotąd blisko 2,5 miliarda euro w rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE), w tym lądową i morską energię wiatrową oraz słoneczną. Inwestycje w Polsce rozpoczęły się w 2011 roku i do dzisiaj firma zainwestowała w tym obszarze ponad 250 mln euro. 

Farmy wiatrowe IKEA w Polsce są drugim co do wielkości portfolio odnawialnych źródeł energii Grupy Ingka na świecie. Od 2016 roku na terenie Polski działa 80 turbin wiatrowych ulokowanych na sześciu farmach. Pozwala to na redukcję emisji CO2 o około 450 000 ton rocznie. Polskie farmy wiatrowe IKEA wytwarzają w ciągu roku do 470 GWh energii. Odpowiada to średniemu zużyciu prądu przez prawie 188 tysięcy gospodarstw domowych. Dodatkowo firma wprowadziła w 2017 r. dla swoich klientów w Polsce możliwość zakupu i instalacji paneli fotowoltaicznych na potrzeby produkcji energii w domach jednorodzinnych. 

4,5 mln zł na walkę z koronawirusem w Polsce
W trudnym czasie epidemii koronawirusa w Polsce IKEA aktywnie włączyła się w działania wspierające zarówno lokalne społeczności, służbę zdrowia, jak i swoich pracowników. Na ten cel IKEA Retail zdecydowała się przeznaczyć w Polsce blisko 4,5 mln złotych. 

Wsparciem w pierwszej kolejności zostały objęte osoby z grup wysokiego ryzyka oraz osoby, które niosą pomoc w walce z epidemią koronawirusa. IKEA w ramach akcji #Pomagamy Razem, przy współpracy z MSWiA, wsparła wyposażenie gminnych centrów kwarantanny, a razem z Ministerstwem Aktywów Państwowych dostarczyła ponad 2 tys. produktów wyposażenia do obiektów infrastruktury krytycznej w Polsce. Wyposażenie IKEA o łącznej wartości ponad 1,6 mln złotych trafi również do 37 oddziałów psychiatrii dla dzieci i młodzieży w całej Polsce.

Tagi: Carolina Garcia Gomez IKEA IKEA Retail Polska Koronawirus
Oceń artykuł:

Źródło: IKEA

IKEA publikuje raport “Made in Poland”

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.