Inicjatywy społeczne i proekologiczne oraz dobre wyniki sprzedaży – LPP podsumowuje rok 2018

2019-04-12 | 10:00

W ostatnim kwartale 2018 roku LPP przekroczyło dwa miliardy przychodu. Dobre zakończenie roku polskiego producenta odzieży to zasługa trafionych kolekcji jesienno-zimowych – w szczególności marek Reserved i House, a także kolejnych wzrostów sprzedaży internetowej.  W całym 2018 roku spółka wypracowała ponad 8 miliardów zł przychodu. 

Pozytywny wpływ omnichannel

Za nami zdecydowanie udany rok – wypracowaliśmy pół miliarda zysku netto, nasze przychody rosną w tempie dwucyfrowym. Mieliśmy bardzo dobre pierwsze półrocze, a w skali roku udało się utrzymać marże na poziomie 54,7%. Niezależnie od wahań wynikających z wyprzedaży osiągamy coraz lepsze marże, które zawdzięczamy udanym kolekcjom i umiejętności precyzyjnego dopasowania oferty do potrzeb klientów. Chcemy utrzymać ten trend w 2019 roku

– komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP ds. finansowych. 

Z roku na rok widoczne jest rosnące znaczenie e-commerce w strukturze przychodów gdańskiej spółki. W IV kwartale 2018 sprzedaż internetowa stanowiła już aż 12,3% przychodów z Polski i 10,6% sprzedaży grupy. Fundamentem strategii LPP jest wykorzystanie potencjału rozbudowanej sieci stacjonarnej oraz dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, dlatego firma stawia na integrację i rozwój obu kanałów. Równolegle pracuje nad zmianą jakościową sieci ponad 1760 salonów i rozszerzaniem zasięgu e-commerce o kolejne kraje. Punktem zwrotnym w rozwoju wielokanałowej sprzedaży i zarządzaniu globalnym łańcuchem dostaw będzie zaplanowane na 2019 rok wdrożenie RFID w sieci Reserved, które w kolejnych latach obejmie pozostałe marki. 

Inwestycje LPP na lata

W 2018 roku powierzchnia sieci stacjonarnej LPP wzrosła o 9%, a w drugim półroczu udział powierzchni sprzedażowej LPP za granicą przekroczył połowę z ponad miliona metrów kwadratowych. W ciągu zaledwie trzech miesięcy producent odzieży z Gdańska zadebiutował na trzech nowych rynkach zagranicznych – w Izraelu, Słowenii i Kazachstanie. Spółka umacnia również swoją pozycję w dotychczasowych lokalizacjach. Świadczy o tym wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych, który wyniósł 7,2% r/r.

Na 2019 rok spółka zaplanowała wejście na dwa nowe rynki – do Bośni i Hercegowiny oraz Finlandii. Do końca 2019 roku zamierza udostępnić ofertę przez internet w każdym kraju członkowskim UE i na Ukrainie. Stabilna sytuacja finansowa i zysk wypracowany w 2018 roku pozwolą spółce na dalsze usprawnianie procesów logistycznych i inwestycje w rozwój sieci sprzedaży. Łącznie do 2020 roku LPP chce przeznaczyć pół miliarda na centra logistyczne. W 2019 roku spółka planuje zakończyć inwestycję w magazyn e-commerce w Rumunii. Z kolei już na przełomie 2021 i 2022 jednym z dwóch kluczowym elementów logistyki LPP stanie się centrum dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim, dzięki któremu powierzchnia magazynowa firmy zwiększy się o 100 tys. m2  a pracę znajdzie tam ponad 1000 osób.

Znaczące nakłady na rozbudowę centrów dystrybucyjnych to inwestycja nie tylko w zwiększenie naszych możliwości logistycznych i poprawę jakości obsługi klientów, ale również istotny wkład w polską gospodarkę. Dlatego tak ważna dla zachowania siły naszej firmy była decyzja jej właścicieli o założeniu prywatnych fundacji. Rozpoczęty w ten sposób przez prezesa zarządu Marka Piechockiego proces sukcesji jest gwarancją, że budowana przez niego na Pomorzu firma przetrwa lata, a nawet pokolenia. Dzięki temu dalej będziemy wspierać polską myśl twórczą oraz utrzymywać zatrudnienie dla kilku tysięcy pracowników i setek kontrahentów

– komentuje Przemysław Lutkiewicz.

Polskie korzenie, globalny zasięg 

Na koniec 2018 roku salony stacjonarne polskiej firmy działały już w 23 krajach. Z roku na rok LPP poszerza zasięg swojej działalności o kolejne rynki, a poprzez zabezpieczenie sukcesji chce pozostać polską firmą rodzinną. W raporcie zintegrowanym za 2018 rok pod hasłem „Globalna marka, polska firma” LPP pokazuje, jak łączy zaangażowanie lokalne z globalnymi aspiracjami. 

Jesteśmy zaangażowanym pracodawcą, który stwarza możliwości rozwoju dla młodych zdolnych pracowników. Poprzez cykliczne projekty, które wspierają aktywizację młodych ludzi dajemy im szansę na stawianie pierwszych kroków zawodowych i poznanie branży mody „od podszewki”. Chcemy napędzać polską kreatywność, która w codzienności LPP jest tym, czym chcemy podbijać świat

– komentuje Anna Miazga, koordynator ds. CSR w LPP. 

Firma od lat eksportuje polską myśl twórczą i kreatywność na rynki zagraniczne. Dokłada też swoją cegiełkę do zmian w branży odzieżowej. W kolekcjach marek LPP można znaleźć coraz więcej ekologicznych materiałów, w salonach Reserved pojawiły się kontenery na niechcianą odzież, która trafia do potrzebujących, ale na tym LPP nie zamierza poprzestać. 

Konsekwentnie będziemy podążać w kierunku eko. Choć w skali naszej działalności daleko nam jeszcze do największych firm modowych, to jednak już teraz podejmujemy szereg inicjatyw, aby przyczynić się do globalnych zmian. W LPP wierzymy, że duże zmiany zaczynają się od małych kroków i w obliczu globalnych wyzwań środowiskowych takie podejście przyniesie widoczne rezultaty

– dodaje Anna Miazga. 

Więcej na temat społecznej odpowiedzialności polskiej firmy odzieżowej można przeczytać w raporcie zintegrowanym, dostępnym pod adresem www.lppsa.com/odpowiedzialnosc 

Rok obrotowy liczony inaczej

Od 2019 roku spółka zmienia sposób liczenia roku obrotowego, aby był zgodny z sezonem sprzedażowym. Zmiana ma na celu lepsze dopasowanie sposobu prowadzenia bilansów spółki w ujęciu kwartalnym z cyklem życia kolekcji, tak aby kwartały finansowe odzwierciedlały sezony modowe. W związku z tą zmianą, rok 2019 będzie miał 13 miesięcy, a docelowy rok obrotowy od 2020 rozpocznie się 1 lutego.

Tagi: Anna Miazga LPP Przemysław Lutkiewicz
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

Zobacz także

Inicjatywy społeczne i proekologiczne oraz dobre wyniki sprzedaży – LPP podsumowuje rok 2018

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.