Innowacyjne podejście do prowadzenia sieci sklepów dla zwierząt

2023-06-23 | 08:27

Od 11 lat Maxi Zoo wyznacza trendy w branży sklepów dla zwierząt w Polsce. Wkraczając na rodzimy rynek w 2012 roku, klienci otrzymali nowy standard i choć mogłoby się wydawać, że ówczesny odbiorca nie był gotowy na tak nowoczesną propozycję, obrany innowacyjny kierunek i jego konsekwentna realizacja zapewniły sukces i stabilną pozycję na rynku.

Rewolucja na rynku

Gdy Maxi Zoo stawiało pierwsze kroki w Polsce, zaproponowany odbiorcom koncept sklepu był zupełnie inny niż znany wówczas standard sklepów dla zwierząt, wręcz rewolucyjny. Maxi Zoo, otwierając pierwszy sklep w Polsce, konkurowało z ok. 10 tys. małych i większych sklepów. Ich oferta była bardzo zróżnicowana, ale często zarówno proponowane produkty, jak i standard obsługi, pozostawiały wiele do życzenia. W wielu  takich miejscach były sprzedawane zwierzęta, które nie miały zagwarantowanych odpowiednich warunków do życia. Sklepy Maxi Zoo od początku były duże (powierzchnia ok. 500-600 m kw.), czyste, dobrze oświetlone, z szerokim asortymentem znanych marek i profesjonalnie wyszkolonym personelem a mimo to ich przychody nie były zaskakująco wysokie. Badanie rynku wykazało, że potencjalni klienci rezygnowali z wizyty w Maxi Zoo, ponieważ oceniali, że za taki standard będą musieli zapłacić więcej. Oprócz kampanii informacyjnych, wskazujących na konkurencyjność oferty Maxi Zoo, za cel biznesowy postawiono edukowanie konsumentów, stawiając dobro zwierząt na pierwszym miejscu.

Za swoją misję uznaliśmy zmianę rynku zoologicznego w Polsce – nie tylko przez wolumen sprzedaży czy liczbę sklepów, ale przede wszystkim pod kątem podejścia do zwierząt, do tego, jak je karmimy, opiekujemy się nimi i sprawiamy, że ich życie jest lepsze. Nasza dewiza to „szczęśliwsze zwierzęta to szczęśliwsi ludzie”.

– mówi Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska.

Komfort klientów przede wszystkim

Sieć stale się rozwija, a pozytywne doświadczenia zakupowe stawia na pierwszym miejscu. Naturalnym krokiem po rozpoczęciu ekspansji było otworzenie sklepu internetowego oraz aplikacji. W obu miejscach klienci mogą wykonywać zakupy bez wychodzenia z domu, a także znajdą w nich wiele merytorycznych artykułów dotyczących wychowania oraz zdrowia zwierząt. Użytkownicy aplikacji mogą dodatkowo korzystać ze stałego 5% rabatu Friends, który po jego aktywacji nalicza się przy każdorazowej transakcji oraz wielu kuponów rabatowych. Z kolei odwiedzający sklepy Maxi Zoo Polska mogą ze sobą zabrać swojego pupila i uzyskać porady pracowników, którzy pomogą przy wyborze odpowiedniego produktu.  Ostatnio sieć zadebiutowała ze swoim nowym formatem 3.0, który zapewnia odwiedzającym jeszcze lepszą widoczność produktów, a modułowe meble sprawiają, że cały asortyment pozostaje w zasięgu ręki.  

Sklep DLA zwierząt zamiast ze zwierzętami

Kluczowa dla Maxi Zoo Polska była decyzja o niesprzedawaniu zwierząt. Mimo dużej powierzchni sklepów oraz starannie zatrudnianych pracowników z wiedzą i sercem do pupili, sieć wykluczyła możliwość sprzedaży żywych stworzeń ze względu na ich dobro i ich komfort życia.

W naszej działalności zdecydowaliśmy się przede wszystkim na zachęcanie klientów do adopcji zwierząt od sprawdzonych schronisk z którymi współpracujemy. Dzisiaj jest ich blisko 100. Postawiliśmy także na rozwój wiedzy wśród doradców klienta, aby skutecznie edukować opiekunów zwierząt i przekonywać ich do zakupu właściwych produktów dla swoich pupili. Zachęcamy również do regularnych wizyt u weterynarza i w ten sposób podkreślamy, że zwierzęta też potrzebują opieki lekarskiej.  W dalszej perspektywie myślimy o otwarciu sklepu ze zwierzętami w Polsce, jednak gdy przyjdzie na to czas - będzie on zupełnie inny niż nasze sklepy teraz, spełniający najwyższe, europejskie standardy i dzięki swojemu formatowi oraz unikalności będzie mógł pełnić  również rolę edukacyjną. Zgodnie z dewizą naszej organizacji kładziemy na ten obszar największy nacisk

– mówi Anna Engel, p.o. Dyrektor Marketingu Maxi Zoo Polska.

W tym momencie w grupie Fressnapf w innych krajach w Europie otwarte są sklepy ze zwierzętami w formacie tzw. XXL, które mają powierzchnię co najmniej 2,5 tys. m kw. i zachowywane są w nich najwyższe standardy opieki nad zwierzętami. Przykładowo, świnki morskie mają 50-metrowy wybieg, a jeśli w sklepie jest waran, to w ramach edukacji klientów istnieje możliwość podejrzenia procesu jego karmienia.

Eksperci godni zaufania

W Maxi Zoo najistotniejszą rolę pełnią pracownicy – nie są to przypadkowe osoby, a ludzie z odpowiednio wysoką świadomością potrzeb zwierząt oraz zamiłowaniem do nich. W sklepach w całej Polsce od początku istnienia firmy klienci mogą skonsultować z doradcami kwestie żywienia, doboru akcesoriów czy zapewnienia bezpieczeństwa zwierząt. W 95 sklepach w całej Polsce, na klientów i ich pupili czeka profesjonalny zespół pracowników.

Maxi Zoo doskonale rozumie zależność między efektywnością swoich pracowników a dbałością o ich komfort i stabilne zatrudnienie. Próbą, którą firma zdała perfekcyjnie był początek pandemii. Szukając oszczędności w tym trudnym okresie, zdecydowano o spowolnieniu rozwoju, wstrzymując niektóre inwestycje, ale kluczowe było utrzymanie poziomu zatrudnienia. Taka postawa wpłynęła na morale pracowników, którzy czując przywiązanie do firmy i wyznając tożsame wartości – stała się jeszcze silniejszym punktem innowacyjnego podejścia do prowadzenia firmy.

Nowoczesne przywództwo

Istotnym wyróżnikiem firmy na tle innych jest również zupełnie nowe podejście strategiczne do przywództwa . Zrezygnowano bowiem z planów pięcioletnich. KPI wyznaczane są jedynie na okres roku, a nieustannie prowadzone analizy rynku pozwalają na podejmowanie trafnych decyzji biznesowych. Postawiono na elastyczność i dostosowywanie się do nieustannie zmieniających się warunków. Co ważne, dzięki temu w sytuacjach kryzysowych w krótkim czasie możliwa jest zmiana strategii działań o 180 stopni.

Świadome przywództwo firmą i stawianie czoła pojawiającym się wyzwaniom oraz wyjątkowa i odpowiedzialna koncepcja prowadzenia firmy sprawiają, że Maxi Zoo pozostaje od lat liderem na polskim rynku sklepów dla zwierząt.

 

Tagi: Anna Engel Maxi Zoo Polska Wojciech Kamiński
Oceń artykuł:

Źródło: Maxi Zoo

Innowacyjne podejście do prowadzenia sieci sklepów dla zwierząt

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.