Koszyk Roku 2019 - w tych sklepach kupuje się najlepiej

2019-09-17 | 12:15

Znamy zwycięzców tegorocznej edycji badania Koszyk Roku 2019. Spośród 100 największych sklepów internetowych w Polsce, najbardziej przyjaznymi dla kupujących są cyfrowe.pl i wittchen.com. Poznaliśmy wyniki drugiej edycji największego badania jakości serwisu w sklepach internetowych w Polsce – Koszyk Roku 2019. Przez trzy miesiące specjaliści user experience  testowali strony internetowe 100 największych sprzedawców on-line pod kątem ponad 200 kryteriów, zwracając uwagę na utrudnienia i usprawnienia podczas zakupów. Wcielając się w rolę zwykłego klienta s,prawdzali jak strony działają w wersji destopowej i mobilnej.

- Spośród wszystkich „e-commerców“ w Polsce wyłoniliśmy najczęściej odwiedzane i sprawdziliśmy, które z nich są najbardziej przyjazne dla klientów. Ocenie poddaliśmy ścieżkę, którą przechodzi użytkownik od momentu wyboru produktu i dodania go do koszyka, przez dokonanie płatności, wybór metody dostawy i podsumowanie zamówienia – mówi Krzysztof Blinowski, country manager Twisto Polska, które jest organizatorem badania Koszyk Roku 2019.  

Badacze ocenili sklepy pod kątem kryteriów stworzonych na podstawie testów z użytkownikami.  Za namawianie do zakupu niepożądanych produktów, cross-seling  wprowadzający w błąd, automatyczne dodawanie do koszyka produktów lub dodatkowych usług, obowiązkową rejestrację, skomplikowane formularze, niezrozumiały język i brak wsparcia po zakupie – odejmowane były punkty. Premiowane były intuicyjne rozwiązania, szybkie ładowanie strony i przejrzysta komunikacja z klientem.

- Badanie pokazało, że część z najpopularniejszych sklepów wyraźnie stawia na mobile, zdobywając w tym obszarze znacznie wyższe noty, niż za wersję desktop. Oznacza to, że po kilku latach zapowiedzi rozkwitu m-commerce, sklepy przechodzą do działania i coraz częściej projektują swoje witryny przede wszystkim z myślą o smartfonach. Tego właśnie oczekują klienci – większej wygody w kupowaniu na małym ekranie  – mówi Bartosz Traczyk, Executive Director eCommerce & Business Services w ING Banku Śląskim.

Sklepem najbardziej przyjaznym dla klientów okazał się  Cyfrowe.pl. W pierwszej dziesiątce zalazły się również: wittchen.pl, sport shop.pl, 4f.com.pl, militaria.pl, eobuwie.com.pl,   komputronik.pl, diversesystem.com, neonet.pl i ezebra.pl.

W kategorii mobile na pierwszym miejscu uplasował się wittchen.com. Razem z nim na podium znalazły się supersklep.pl i neonet.pl.

Czy sklepy są mobile friendly
Dostosowanie witryn do zakupów przez smartfony było bardzo istotnym elementem oceny sklepów. Rozwiązania przyjazne dla klientów to m.in. automatycznie otwieranie wersji mobilnej sklepu, responsywność, czyli dostosowanie do różnych wielkości ekranów, zachowanie produktów w koszyku mimo zamknięcia strony, odpowiednio duże pola elementów aktywnych oraz zastosowanie odpowiedniej wielkości czcionki, umożliwiającej swobodne czytanie na ekranie telefonu. Jak pokazało badanie, do potrzeb osób kupujących przez telefony komórkowe przystosowało się aż 95 proc. sprzedawców. Tylko 5 proc. spośród największych e-sklepów nie ma odpowiednio przygotowanej mobilnej wersji strony.

Jak podpić serca klientów
Badanie pokazało, że działające w Polsce e-sklepy szybko adaptują nowe metody płatności. Ponad 60 proc. z nich oferuje zakupy z Apple Pay i  Google Pay. Już 24 proc. sklepów wdrożyło z kolei płatności odroczone, które są nowością na polskim rynku.  

- Oczekiwania klientów w erze mobilnej są wysokie jak nigdy dotąd. Sklep internetowy musi zapewnić to samo, doskonałe doświadczenie użytkownika, ale jednocześnie „zmieścić się” w telefonie. Dotyczy to też płatności, dlatego coraz popularniejsze są wygodne i proste w użyciu portfele cyfrowe, takie jak Masterpass, w których można zapisać dane karty płatniczej. Liderzy rankingu Koszyk Roku 2019 to sklepy, które najlepiej spełniają wymogi klientów i są wzorem do naśladowania dla innych – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe.

Jak wynika z badania Koszyk Roku 2019 jedynie 33 proc. sklepów udostępnia lubianą przez kupujących funkcję autoryzacji logowania za pośrednictwem kont w popularnych serwisach społecznościowych. Niewiele więcej ( 38 proc.) witryn umożliwia klientom wygodną zmianę zamówienia już po podsumowniu zakupów. Jedynie 13 proc. sklepów pokazuje informację o stanie magazynu (np. „zostało 5 sztuk“), a 15 proc. stosuje podpowiedzi, ułatwiajace klientom uzupełninanie danych, podając np. informację o tym, że kod pocztowy nie pasuje do tej miejscowości.

- To tylko część obszarów, których poprawa może stanowic atut danego sklepu, na tym bardzo konkurencyjnym rynku – mówi Krzysztof Blinowski, z Twisto.
Badanie wykazało również, że dużym wyzwaniem dla polskich e-sprzedawców jest obsługa zwrotów zamówionych towarów. Poprawy wymagają często zarówno prezentacja wytycznych, czyli działań, które powinien podjąć klient aby zwrócić produkt, komunikacja z użytkownikiem w tym zakresie, jak i cała organizacja procesu zwrotu.

- Dbałość o pozytywne doświadczenia użytkownika nie powinna kończyć się w momencie finalizacji transakcji. Klienci coraz częściej kupują więcej, aby potem zwrócić. Dobrze zaprojektowany proces odstąpienia od umowy może być dla sklepów istotną przewagą konkurencyjną

– komentuje Małgorzata Kowalska, UX Research Consultant, EDISONDA.

Tagi: 4F Diverse E-commerce / Omnichanel Komputronik Neonet Wittchen Militaria.pl
Oceń artykuł:

Źródło: Twisto

Zobacz także

Koszyk Roku 2019 - w tych sklepach kupuje się najlepiej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.