Koszyk zakupowy w lutym prawie na tym samym poziomie co przed rokiem

2024-03-15 | 10:00

Żywność w polskich sklepach wciąż drożeje, ale nieco wolniej niż w poprzednich miesiącach. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w lutym 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 0,77% w skali miesiąca i o jedyne 0,62% w porównaniu z poprzednim rokiem. Dyskonty wciąż pozostają najtańszą opcją zakupową, natomiast najwięcej trzeba wydać w kanale e-grocery. W najszybszym tempie w skali roku wzrosła cena produktów sypkich (17%) a najmocniej potaniały produkty tłuszczowe (30%). Auchan, Biedronka, Lidl to pierwsza trójka najtańszych sieci handlowych w Polsce. 

7 na 13 sieci handlowych podniosło ceny w lutym

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,21 zł i wyniosła 287,22 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Tym razem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Po raz kolejny największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (6,26%), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (6,11%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w lutym 2024 r. była wyższa o 42,90 zł niż w 2023 r., tj. o 14,58%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (21,39%), Auchan (10,68%) i Lidl (6,96%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o jedyne 0,62% z 285,46 zł w lutym 2023 r. do 287,22 zł w lutym 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 195,62 zł (więcej o 14,75 zł niż w styczniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 359,23 zł (mniej o 9,88 zł niż w styczniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lutym 2024 r. wyniosła 163,61 zł i jest ona o 24,63 zł niższa niż w styczniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lutym 2024 r. była niższa o 11,28% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2024 r. droższy o 3,09% niż 
w 2023 r.

- Przed nami jeden z najciekawszych w roku okresów w handlu. Zbliżająca się Wielkanoc to dla wielu klientów czas wzmożonych przygotowań i planowania większych zakupów spożywczych. Panująca od ponad roku drożyzna sprawiła, że kupujący będą poszukiwać produktów w najlepszych cenach. Dla sieci handlowych to czas, w którym jeszcze intensywniej skupią się na zawalczeniu o uwagę i portfele klientów. Spodziewamy się wysypu wielu promocji i akcji handlowych związanych właśnie ze zbliżającymi się świętami. Przed nami wiosna, a wraz z nią pojawi się wiele produktów sezonowych, głównie warzyw i owoców. Klienci będą więc mogli liczyć na coraz atrakcyjniejszą ofertę w ich ulubionych sklepach i dyskontach spożywczych 

– komentuje Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Na liście najtańszych sklepów wciąż dominuje Auchan

Z lutowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen wciąż utrzymuje sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 217,88 zł. To wzrost o 4,75 zł, czyli 
o 2,23% więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 11,61 zł (Biedronka) i 13,15 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 337,12 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 272,01 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 353,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy (287,22 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Najbardziej podrożały produkty sypkie, artykuły tłuszczowe wciąż z największym spadkiem 

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w lutym 2024 r. względem 2023 r. podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, napoje, słodycze, dodatki, chemia domowa i kosmetyki oraz używki i piwo.  W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (30,32%), nabiał (8,48%), mięso, wędliny i ryby (7,33%) oraz mrożonki (6,16%). W największym stopniu zdrożały produkty sypkie. W lutym br. wzrost ten wyniósł 17,12 % wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że napoje podrożały o 16,55%, słodycze o 5,62% i dodatki o 4,10%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w lutym 2024 r. drożej 
o 0,59%).

W lutym br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 23 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sklepy Auchan z 16 produktami z najniższymi cenami. W sieciach: Intermarchė, Lidl i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (19) można było w lutym br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowała się sieć E.Leclerc (8 produktów), a następnie Intermarchė i POLOmarket (po 4 produkty), Makro Cash & Carry ( 3 produkty), Biedronka, Carrefour,  Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Kaufland z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Tagi: ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki
Oceń artykuł:

Źródło: ASM Sales Force Agency

Koszyk zakupowy w lutym prawie na tym samym poziomie co przed rokiem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.