Lidl Polska: chcemy mieć wpływ na przyszłość kolejnych pokoleń

2021-09-10 | 13:00

Odpowiedzialna firma może więcej i ma wpływ na to, co dzieje się w naszym otoczeniu. Kierując się tym hasłem, Lidl Polska wdrożył strategię zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025, która wyznacza priorytety w działaniach CSR firmy. Najnowsza, druga odsłona Raportu Zrównoważonego Rozwoju to przekrojowe, obszerne zestawienie wszystkich działań w tym zakresie. Dokument podzielono na cztery kluczowe obszary odpowiedzialności Lidl Polska. Starania marki zostały dostrzeżone przez konsumentów, którzy przyznali jej pierwsze miejsce w rankingu najbardziej wyróżniających się sieci w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Siła oddziaływania Lidl Polska 

Lidl Polska od wielu lat towarzyszy Polakom podczas codziennych zakupów, oferując produkty wysokiej jakości w niskich, lidlowych cenach. Równolegle sieć angażuje się w obszary ważne społecznie, czyniąc tym samym otoczenie bardziej przyjaznym, a przyszłość kolejnych pokoleń – lepszą. Wyznacza trendy także w sferze standardów odpowiedzialności społecznej. Starania firmy w tym zakresie zostały podsumowane w najnowszym, drugim z kolei Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Lidl Polska. Publikowany dokument opisuje liczne działania, procesy oraz inicjatywy sieci. Raport dotyczy okresu obrotowego od 1.03.2019 do 28.02.2021 i został opracowany według wytycznych standardu raportowania GRI.

Raport to podsumowanie najważniejszych działań wynikających z naszego podejścia do celów zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnego biznesu, które realizujemy w czterech obsza-rach: „zasoby i rolnictwo”, „przetwarzanie i łańcuch dostaw”, „procesy Lidl Polska”, a także ”klienci i społeczeństwo”. Przedstawiliśmy w nim również nasze cele na przyszłość, które są ważne zarówno dla nas, jak i dla naszych interesariuszy. Nasza strategia CSR wyznacza priorytety w naszej codzien-nej działalności tj. przeciwdziałanie zmianom klimatu, zmniejszenie zużycia surowców, promowanie zrównoważonej konsumpcji, walka z marnowaniem żywności, poprawa dobrostanu zwierząt, a także ochrona naturalnych siedlisk przyrodniczych oraz różnorodności biologicznej. Przygotowanie tak obszernego raportu jest wielkim przedsięwzięciem, które wymaga ogromnego zaangażowania i pracy całego zespołu. Czujemy ogromną satysfakcję, mogąc pokazać światu efekty tych działań, tym bardziej, że raport w znacznej mierze odnosi się do roku 2020 – zdominowanego przez pande-mię SARS-CoV-2. Był to dla nas sprawdzian solidarności, zaufania oraz umiejętności działania w nieprzewidywalnych warunkach. Zdaliśmy go w wielkim stylu

– mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

W trosce o lepsze jutro

W 2019 r. Lidl Polska opublikował swoją strategię CSR na lata 2020-2025. W nawiązaniu do niej,  wszystkie działania prowadzone są zgodnie z ideą „W trosce o lepsze jutro”. W ten sposób firma wspiera inicjatywy na rzecz społeczności i środowiska naturalnego. Sieć ma bowiem świadomość, że odpowiedzialna firma musi rozwijać się w sposób zrównoważony –  z poszanowaniem potrzeb swojego otoczenia. Pod hasłem „W trosce o lepsze jutro” kryje się zatem więcej niż tylko jakość i zrównoważone pochodzenie produktów, walka z marnowaniem żywności, promocja dobrych nawyków żywieniowych i minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. To również społeczne zaangażowanie i długofalowa współpraca z organizacjami pozarządowymi.

Cztery kluczowe filary odpowiedzialności Lidl Polska

Strategia zrównoważonego rozwoju Lidl Polska została podzielona na cztery obszary:

1. Zasoby i rolnictwo

Lidl Polska przy wytwarzaniu swoich produktów polega na uprawie i zbiorach płodów rolnych, hodowli zwierząt i rybołówstwie. Sieć dąży do czynnego wspierania poprawy warunków życia zwierząt gospodarskich, a także wspiera odpowiedzialne rolnictwo. Wraz z dostawcami i partnerami angażuje się w ochronę naturalnych siedlisk przyrodniczych oraz różnorodności biologicznej. Firma zobowiązała się, że do końca 2025 r. 100% ryb sprzedawanych pod jej marką własną w stałym asortymencie będzie certyfikowanych zgodnie ze standardem ASC/MSC, jak również będzie dążyła do wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego.

Lidl przyczynia się również do ochrony zasobów słodkiej wody. W 2021 r. opublikował „Politykę wodną w sektorze zakupów towarów handlowych”, dzięki której chce skutecznie ograniczyć zużycie i zanieczyszczenie wody w swoich łańcuchach dostaw. 

2. Przetwarzanie i łańcuch dostaw

Dalsze przetwórstwo płodów rolnych oraz związane z nim procesy produkcyjne i transportowe mają określone skutki ekologiczne i społeczne. Lidl Polska chce przyczynić się do stopniowego ulepszania standardów środowiskowych i społecznych. W tym celu zmniejsza zużycie surowców wszędzie, gdzie jest to możliwe oraz uwzględnia koncepcję recyklingu w swoich procesach produkcyjnych. Ponadto Lidl realizuje strategię REset Plastic, która zakłada, że do 2025 r. firma zmniejszy zużycie plastiku w opakowaniach do 20%, a 100% plastikowych opakowań marek własnych będzie w maksymalnym stopniu zdatnych do recyklingu.

Dodatkowo do 2030 r. Lidl zamierza zredukować swoje emisje operacyjne we wszystkich krajach obecności marki o 80% (w porównaniu z 2019 r.).

3. Procesy Lidl Polska

Procesy realizowane przez Lidl Polska w centrach logistycznych i sklepach to sposób, w jaki marka uczestniczy w ochronie klimatu, oszczędzaniu zasobów oraz redukcji marnotrawstwa żywności. W swoich obiektach stosuje wiele ekologicznych rozwiązań, w tym m.in.: panele fotowoltaiczne, odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, rekuperację oraz w pełni energooszczędne oświetlenie LED. 

Sieć dąży do ograniczania marnowania żywności w swojej działalności operacyjnej, a także zachęca klientów do przemyślanych zakupów i angażuje się w akcje edukacyjne. W celu ograniczenia marnowania żywności Lidl wdrożył m.in. autorski projekt „Kupuję, nie marnuję”.

Lidl Polska angażuje się również w sprawy dobrostanu i ochrony zdrowia pracowników swoich sklepów oraz biur, którym oferuje dobre warunki pracy, a także bogaty pakiet prawie 20 benefitów. Dla sieci równość płacowa i jej promocja jest priorytetem. Co roku wśród dostawców przyznawana jest nagroda LIDL FAIR PAY.

4. Klienci i społeczeństwo

Celem Lidl Polska jest zapewnienie klientom dostępu do zdrowej żywności. Sieć stale rozszerza ofertę produktów BIO, z certyfikatem Fairtrade, o obniżonej zawartości soli i cukru, a także wprowadza roślinne produkty neutralne dla klimatu oraz rozszerza ofertę artykułów z oznaczeniem „Produkt polski”.  

Lidl Polska prowadzi inicjatywy w obszarze społeczności lokalnych, wspierając liczne organizacje działające na rzecz zrównoważonego rozwoju. Od 12 lat gra z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, której przekazał wraz z klientami i pracownikami łącznie ponad 33 mln zł. W celu przeciwdziałania niedożywieniu oraz marnowaniu żywności długofalowo współpracuje m.in. z Federacją Polskich Banków Żywności oraz Caritas Polska, z którymi organizuje zbiórki żywności i akcje edukacyjne.

Działania w zakresie odpowiedzialności społecznej Lidla zostały dostrzeżone przez konsumentów. To wniosek z badania przeprowadzonego przez niezależną agencję Inquiry.  Jak wynika z raportu „Zrównoważony rozwój w handlu i zachowania konsumenckie” Lidl znalazł się na pierwszym miejscu w rankingu najbardziej wyróżniających się sieci w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ponadto opracowanie udowadnia, iż klienci w Polsce zaczynają coraz bardziej zwracać uwagę na starania firm w tym temacie i ma to wpływ na ich decyzje zakupowe. 

Szczegółowe zestawienie aktywności Lidl Polska w obszarze zrównoważonego rozwoju, w podziale na strategiczne obszary działalności, znajduje się w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju dostępnym na stronie internetowej marki.

Tagi: Aleksandra Robaszkiewicz Lidl Lidl Polska
Oceń artykuł:

Źródło: Lidl Polska

Zobacz także

Lidl Polska: chcemy mieć wpływ na przyszłość kolejnych pokoleń

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.