LPP podsumowuje realizację strategii zrównoważonego rozwoju w roku pandemii

2021-05-18 | 09:00

Ubiegły rok dla całego rynku upłynął pod znakiem trudności wynikających z pandemii. Również dla LPP był to czas olbrzymich wyzwań. Jednak, pomimo kryzysu i walki o przetrwanie, spółka konsekwentnie kontynuowała realizację zobowiązań podjętych w ramach strategii zrównoważonego rozwoju „For People For Our Planet”, przewidzianej na lata 2020-2025. Równolegle, coraz większego znaczenia na rynku nabierają standardy pozafinansowej oceny spółek ESG.

Idea oceny przedsiębiorstw zakładająca konieczność prowadzenia biznesu z troską nie tylko o interes ekonomiczny, ale również społeczny i środowiskowy, jest w LPP realizowana od lat. Ogłoszona przez nas w 2017 roku pierwsza strategia zrównoważonego rozwoju „LPP More” oraz 2 lata temu kolejna – „For People For Our Planet”, to nasza odpowiedź na globalne wyzwania klimatyczne i społeczne. Dziś nasza uwaga koncentruje się wokół czterech filarów: projektowanie i produkcja, zarządzanie plastikiem, bezpieczeństwo chemiczne produkcji oraz ekologiczne budynki. To kompleksowe podejście do naszej działalności. Strategia zrównoważonego rozwoju jest integralnym elementem planów biznesowych spółki i wpisuje się w dzisiejszą rzeczywistość coraz bardziej podporządkowaną standardom ESG. Widzimy, że kwestie społeczne i  środowiskowe nabierają coraz większego znaczenia dla wszystkich uczestników rynku - rośnie świadomość klientów, doświadczamy też wymagań inwestorów i instytucji finansowych, które oczekują od firm spełniania standardów klimatycznych. Z jednej strony motywuje nas to do wdrażania kolejnych pozytywnych zmian, z drugiej wymaga konsekwencji w dążeniu do realizacji celów. Dlatego z dumą możemy powiedzieć, że w 2020 roku, mimo trudności wywołanych pandemią, udało nam się wypełnić wszystkie cele przewidziane na ten rok, a część z nich zrealizować nawet w większym zakresie, niż to pierwotnie zakładaliśmy

– mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP. 

Sukcesywnie wdrażając ideę zrównoważonej mody w minionym roku polska firma istotnie zwiększyła udział kolekcji bardziej przyjaznych środowisku – do 19 proc. we wszystkich markach. 

We flagowym Reserved ubrania z metką Eco Aware stanowiły już 32 proc. Spółka planuje, że na koniec tego roku obrotowego udział Eco Aware w ofercie wszystkich marek z jej portfela wzrośnie do 25 proc.

Bardziej przyjazna środowisku moda to nie tylko ekologiczne surowce, ale także zrównoważony proces produkcji ubrań. Dlatego w 2020 roku. LPP zainicjowało skierowany do swoich dostawców program Eco Aware Production rozpoczynając konsultacje z 40 producentami z Azji Południowo-Wschodniej. W ramach programu, który ma na celu redukcję zużycia wody i energii w procesie wytwarzania odzieży, wypracowano standardy jakościowe oraz środowiskowe, takie jak m.in. wykorzystanie w fabrykach systemów odzyskiwania energii czy wprowadzenie zamkniętego obiegu wody. Obecnie już 16 fabryk szyje kolekcje LPP zgodnie z tym standardem, a kolejne się do tego przygotowują. Zgodnie z założeniami jeszcze w tym roku programem zostanie objętych 30 proc. południowoazjatyckich fabryk szyjących dla spółki.

Współpraca z dostawcami w zakresie zrównoważonej mody dotyczy również bezpieczeństwa chemicznego produkcji. Intensyfikując swoje działania w tym zakresie, w sierpniu  minionego roku, spółka - jako pierwsza polska firma - przystąpiła do międzynarodowej inicjatywy Zero Discharge of Hazardous Chemicals wspierając swoich dostawców w dążeniu do wyeliminowania z ich fabryk szkodliwych substancji chemicznych w procesach produkcyjnych. Dzięki temu już 23 fabryki w Pakistanie i 42 w Bangladeszu, które szyją kolekcje marek LPP, to zakłady zrzeszone w ramach tej inicjatywy, a zapewnienie całkowitej zgodności ze standardami ZDHC w całym tekstylnym łańcuchu dostaw LPP planowane jest do 2025 roku. 

Wypracowując standardy zrównoważonej produkcji spółka równocześnie wspiera ideę odpowiedzialnej konsumpcji wśród klientów prowadząc w swoich salonach zbiórkę używanej odzieży. 

W ciągu dwóch lat, od kiedy prowadzimy akcję zebraliśmy i przekazaliśmy już 5,3 tony ubrań, które za pośrednictwem Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta trafiają do potrzebujących w całym kraju. W 50 wybranych salonach Reserved, House i Mohito, zlokalizowanych w większości dużych miast w Polsce, przyjmujemy odzież z dowolną metką nadając jej w ten sposób drugie życie i ograniczając ilość odpadów tekstylnych, a jednocześnie wspierając w ten sposób osoby dotknięte kryzysem bezdomności. Planujemy, że do 2023 r. system zbiórki używanej odzieży będzie działał już w całej sieci sprzedaży LPP

– opowiada Patrycja Zbytniewska, prezes zarządu Fundacji LPP.

Spółka, zaangażowana w działania na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego, działając w ramach takich organizacji jak New Plastics Economy Global Commitment czy Polski Pakt Plastikowy, w 2020 r. kontynuowała proces eliminacji jednorazowego plastiku. W tym czasie z opakowań do wysyłki zamówień online marek Mohito i Reserved firma usunęła 100 proc. tego surowca, a w pozostałych wykorzystuje wyłącznie folię z recyklingu. LPP wprowadziło także dywersyfikację gabarytów przesyłek, co - oprócz zminimalizowania zużycia surowców do produkcji opakowań – pozwoliło wyeliminować sztuczne wypełniacze, ale też zoptymalizować wielkość przesyłek kurierskich i ograniczyć liczbę kursów w transporcie do klientów. Ponieważ redukcja jednorazowej folii dotyczy również łańcucha dostaw, spółka zwróciła się do swoich kontrahentów, by rezygnowali z plastiku podczas pakowania próbek handlowych, ograniczając to zjawisko o 50 proc. 

Sukcesywnie realizując kolejne działania w obszarze zarządzania plastikiem udało nam się zredukować zużycie tego surowca aż o 300 ton – podwajając tym samym wynik z 2019 roku. Łącznie, w ciągu ostatnich 4 lat daje to już 570 ton jednorazowego plastiku mniej w naszych opakowaniach. Dzięki wszystkim podejmowanym przez nas działaniom, do 2025 roku chcemy korzystać wyłącznie z opakowań nadających się do ponownego użycia, poddających się recyklingowi lub kompostowaniu

– podsumowuje Sławomir Ronkowski, dyrektor komunikacji wewnętrznej i CSR w LPP.

Strategia zrównoważonego rozwoju, którą kieruje się LPP, obejmując cały łańcuch wartości w  firmie dotyczy także budynków centrali czy sieci sprzedaży. Dlatego wszystkie nowopowstałe obiekty biurowe, jak choćby najnowszy budynek w kompleksie LPP Fashion Lab, spełniają wymogi certyfikacji BREEAM. Ponadto, obecnie już 88 salonów LPP zlokalizowanych jest w centrach handlowych z takim certyfikatem. W zeszłym roku spółka rozpoczęła także wdrażanie programu Eco Aware Stores, w ramach którego prowadzona jest optymalizacja instalacji HVAC czy oświetleniowych. Natomiast tam, gdzie firma miała możliwość wyboru dostawcy, 25% energii zużywanej przez salony LPP pochodziło ze źródeł odnawialnych. W ubiegłym roku w wybranych lokalizacjach spółka wprowadziła również technologię SolarCool, która wykorzystuje energię słoneczną w układzie chłodniczym urządzeń klimatyzacyjnych.

W efekcie wszystkich podjętych przez LPP działań w ubiegłym roku spółce udało się ograniczyć emisję CO2 o 2,2% r/r w przeliczeniu na sztukę sprzedanego produktu. W 2019 roku firma, jako jedyna w branży odzieżowej w Polsce, przeliczyła swój ślad węglowy w oparciu o wolumen sprzedanego towaru, uwzględniając w nim m.in. proces wytworzenia czy wyhodowania surowców, produkcję ubrań, transport czy emisję na etapie sprzedaży, a także fazę użytkowania produktów przez klientów. 

W oparciu o te dane wyznaczyliśmy cel na 2025 rok - redukcję gazów cieplarnianych o 15 proc. Co prawda w 2020 roku odnotowaliśmy zmniejszenie GHG na poziomie 14 proc., a w przeliczeniu na sztukę sprzedanej odzieży o 2,2 proc, ale wiemy, że na ten rekordowy wynik największy wpływ miało zamknięcie salonów sprzedaży w związku z pandemią COVID-19. Dlatego zdajemy sobie sprawę, że w tym obszarze mamy jeszcze wiele do zrobienia

– zauważa Sławomir Ronkowski.

Miniony rok był trudnym czasem olbrzymich wyzwań – w sferze biznesowej, ale też społecznej, gdzie odpowiedzialność za ludzi i otoczenie nabrała szczególnego znaczenia. Także dla pracowników LPP, którzy oddolnie angażowali się w niesienie pomocy.

Już pierwszy lockdown zmobilizował naszych pracowników zarówno do wsparcia lokalnych społeczności, jak i krajowych beneficjentów - począwszy od produkcji maseczek i fartuchów ochronnych, przez posiłki dla seniorów czy wolontariat pracowniczy. Taka postawa zespołów bardzo nas cieszy i dodaje energii do dalszych działań

– podkreśla Patrycja Zbytniewska, prezes zarządu Fundacji LPP. 

LPP wraz z Fundacją LPP, pomimo kryzysu i toczącej się walki o przetrwanie firmy, w 2020 roku przeprowadziły największą w swojej historii akcję pomocową #LPPpomaga. Fundacja realizowała również projekty w ramach swojej działalności statutowej. W sumie w ubiegłym roku blisko 500 placówek medycznych, domów pomocy społecznej, domów dla dzieci i fundacji opiekujących się osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym otrzymało wsparcie rzeczowe oraz finansowe o wartości 9 mln zł. 

Tagi: Fundacja LPP LPP Patrycja Zbytniewska Przemysław Lutkiewicz Sławomir Ronkowski
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

LPP podsumowuje realizację strategii zrównoważonego rozwoju w roku pandemii

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.