Rewolucję na rynku modowym zapowiedział startup Ubrania do Oddania. Firma chce umożliwić markom fast fashion wejście na rynek second hand i przekonuje, że można na tym zarobić. Pomysł zrealizuje przy wsparciu liderek zrównoważonego rozwoju i branżowych inwestorów, którzy przeznaczyli na niego 1,5 mln złotych.
Nawet 1,5 tony ubrań dziennie zbierają Ubrania do Oddania. Rosnąca popularność platformy, dzięki której miliony Polaków mogą pozbyć się zalegającej w szafach odzieży i dać jej nowe życie, skłoniła założycieli do działań, które zrewolucjonizują rynek modowy w Polsce. Firma chce umożliwić markom modowym wejście na rynek second hand i przekonuje, że można na tym zarobić. Ideę wsparły znane znane ekspertki - Katarzyna Zajączkowska - projektantka, autorka podcastu Odpowiedzialna Moda oraz Anna Pięta - współautorka Muda Talks i liderka zrównoważonego rozwoju wg Forbes Women oraz prywatni inwestorzy, w tym związani z branżą fashion m.in. od Zofia Dzik - inwestorka w projekty ważne społecznie, założycielka Humanites Institute oraz niezależny członek Rad Nadzorczych w wielu spółkach, m.in. CCC, Tomasz Ciąpała - założyciel i CEO marki odzieżowej Lancerto, a także Grzegorz Pilch - wieloletni członek zarządów m.in. Grupy VRG - marek Vistula, Wólczanka. W gronie inwestorów znaleźli się też m.in. Bartosz Ciołkowski (MasterCard), Krzysztof Czuba (Aion Bank) i Łukasz Chojnowski (UnitedIdeas). Pozyskane środki pozwolą m.in. rozwinąć współpracę z markami, zwiększyć zbiórki odzieży, a także zbudować pierwszą w Polsce sieć cyrkularnych butików second hand.
Z fast fashion do zero waste
Startup chce wprowadzić cyrkularny model działania i umożliwić markom modowym zarabianie na tym, co do tej pory traktowały jako odpad. Posłuży do tego własna sortownia i autorski proces CLEAR Sorting, który umożliwia selekcjonowanie używanej odzieży według dowolnej kategorii – marki, przeznaczenia czy grupy wiekowej. Firma chce także odbierać ze sklepów odzież ze zwrotów czy reklamacji i wprowadzać ją do ponownego obiegu po uprzednim naprawieniu i odświeżeniu.
Nie sprawimy, że branża fast fashion zacznie produkować mniej, ale pomożemy jej dostrzec wartość second hand i sprzątać po sobie. Dzięki nam każda marka odzieżowa może czerpać zyski z ponownej sprzedaży wyprodukowanych wcześniej ubrań czy obuwia i jednocześnie działać w modelu zero waste. Uważamy, że nie ma bardziej odpowiedzialnej mody niż ta, z drugiego obiegu i taką chcemy budować z największymi markami odzieżowymi w Polsce
- podkreśla Zosia Zochniak, pomysłodawczyni i współzałożycielka Ubrania do Oddania.
Startup intensywnie rozwija własną markę odzieży z upcyclingu “Love Second Chance”, sortownię w autorskim modelu CLEAR Sorting oraz fundrisingową platformę do zbiórek odzieży online. Firma chce też zrewolucjonizować e-commerce, wprowadzając „Fair boxy”, dzięki którym klienci e-sklepów mogą spakować do kartonów po zakupach online zbędną odzież i przekazać ją do ponownego obiegu za pośrednictwem Ubrania do Oddania.
Misją Ubrania do Oddania jest zbudowanie w Polsce w pełni cyrkularnego rynku odzieży używanej. Do tego celu założyciele - Zosia Zochniak i Tomasz Bocian, z zespołem, stworzyli szereg rozwiązań dla różnych grup – marek modowych i ich klientów, samorządów oraz korporacji. W 2018 r. powstał pierwszy w Polsce portal fundraisingowy, który w innowacyjny sposób łączy zbiórki odzieży używanej ze wsparciem finansowym na rzecz fundacji. Dotąd za jego pośrednictwem zorganizowano ponad 520 kampanii, w ramach których przekazano potrzebującym blisko pół miliona złotych. Obecnie z platformy korzysta blisko 21 tysięcy aktywnych użytkowników.
Potencjał rozwoju startupu określają globalne trendy w zakresie gospodarki cyrkularnej i zrównoważonej konsumpcji odzieży oraz dynamicznie rosnąca moda na second hand, potęgowana ideami zero waste i sustainable fashion, która wystrzeliła w górę podczas pandemii i związanego nią kryzysu. Pozycję rynkową Ubrania do Oddania umacniają liczne partnerstwa z firmami technologicznymi, jak Electorlux, przy współpracy z którym powstał projekt „Noś dłużej”, w ramach którego powstanie sklep internetowy z wyselekcjonowana odzieżą z drugiego obiegu oraz wakacyjny pop-up store w jednym z nadmorskich kurortów. Wkrótce firma uruchomi też pierwszą w Polsce sieć cyrkularnych butików.