Marki odzieżowe zarobią na modzie second hand

2021-06-17 | 09:00

Rewolucję na rynku modowym zapowiedział startup Ubrania do Oddania. Firma chce umożliwić markom fast fashion wejście na rynek second hand i przekonuje, że można na tym zarobić. Pomysł zrealizuje przy wsparciu liderek zrównoważonego rozwoju i branżowych inwestorów, którzy przeznaczyli na niego 1,5 mln złotych.

Nawet 1,5 tony ubrań dziennie zbierają Ubrania do Oddania. Rosnąca popularność platformy, dzięki której miliony Polaków mogą pozbyć się zalegającej w szafach odzieży i dać jej nowe życie, skłoniła założycieli do działań, które zrewolucjonizują rynek modowy w Polsce. Firma chce umożliwić markom modowym wejście na rynek second hand i przekonuje, że można na tym zarobić. Ideę wsparły znane znane ekspertki - Katarzyna Zajączkowska - projektantka, autorka podcastu Odpowiedzialna Moda oraz Anna Pięta - współautorka Muda Talks i liderka zrównoważonego rozwoju wg Forbes Women oraz prywatni inwestorzy, w tym związani z branżą fashion m.in. od Zofia Dzik - inwestorka w projekty ważne społecznie, założycielka Humanites Institute oraz niezależny członek Rad Nadzorczych w wielu spółkach, m.in. CCC, Tomasz Ciąpała - założyciel i CEO marki odzieżowej Lancerto, a także Grzegorz Pilch - wieloletni członek zarządów m.in. Grupy VRG - marek Vistula, Wólczanka. W gronie inwestorów znaleźli się też m.in. Bartosz Ciołkowski (MasterCard), Krzysztof Czuba (Aion Bank) i Łukasz Chojnowski (UnitedIdeas). Pozyskane środki pozwolą m.in. rozwinąć współpracę z markami, zwiększyć zbiórki odzieży, a także zbudować pierwszą w Polsce sieć cyrkularnych butików second hand.

Z fast fashion do zero waste
Startup chce wprowadzić cyrkularny model działania i umożliwić  markom modowym zarabianie na tym, co do tej pory traktowały jako odpad. Posłuży do tego własna sortownia i autorski proces CLEAR Sorting, który umożliwia selekcjonowanie używanej odzieży według dowolnej kategorii – marki, przeznaczenia czy grupy wiekowej. Firma chce także odbierać ze sklepów odzież ze zwrotów czy reklamacji i wprowadzać ją do ponownego obiegu po uprzednim naprawieniu i odświeżeniu.

Nie sprawimy, że branża fast fashion zacznie produkować mniej, ale pomożemy jej dostrzec wartość second hand i sprzątać po sobie. Dzięki nam każda marka odzieżowa może czerpać zyski z ponownej sprzedaży wyprodukowanych wcześniej ubrań czy obuwia i jednocześnie działać w modelu zero waste. Uważamy, że nie ma bardziej odpowiedzialnej mody niż ta, z drugiego obiegu i taką chcemy budować z największymi markami odzieżowymi w Polsce

- podkreśla Zosia Zochniak, pomysłodawczyni i współzałożycielka Ubrania do Oddania.

Startup intensywnie rozwija własną markę odzieży z upcyclingu “Love Second Chance”, sortownię w autorskim modelu CLEAR Sorting oraz fundrisingową platformę do zbiórek odzieży online. Firma chce też zrewolucjonizować e-commerce, wprowadzając „Fair boxy”, dzięki którym klienci e-sklepów mogą spakować do kartonów po zakupach online zbędną odzież i przekazać ją do ponownego obiegu za pośrednictwem Ubrania do Oddania.

Misją Ubrania do Oddania jest zbudowanie w Polsce w pełni cyrkularnego rynku odzieży używanej. Do tego celu założyciele - Zosia Zochniak i Tomasz Bocian, z zespołem, stworzyli szereg rozwiązań dla różnych grup – marek modowych i ich klientów, samorządów oraz korporacji. W 2018 r. powstał pierwszy w Polsce portal fundraisingowy, który w innowacyjny sposób łączy zbiórki odzieży używanej ze wsparciem finansowym na rzecz fundacji. Dotąd za jego pośrednictwem zorganizowano ponad 520 kampanii, w ramach których przekazano potrzebującym blisko pół miliona złotych. Obecnie z platformy korzysta blisko 21 tysięcy aktywnych użytkowników.

Potencjał rozwoju startupu określają globalne trendy w zakresie gospodarki cyrkularnej i zrównoważonej konsumpcji odzieży oraz dynamicznie rosnąca moda na second hand, potęgowana ideami zero waste i sustainable fashion, która wystrzeliła w górę podczas pandemii i związanego nią kryzysu. Pozycję rynkową Ubrania do Oddania umacniają liczne partnerstwa z firmami technologicznymi, jak Electorlux, przy współpracy z którym powstał projekt „Noś dłużej”, w ramach którego powstanie sklep internetowy z wyselekcjonowana odzieżą z drugiego obiegu oraz wakacyjny pop-up store w jednym z nadmorskich kurortów. Wkrótce firma uruchomi też pierwszą w Polsce sieć cyrkularnych butików.

Tagi: Ubrania do Oddania Zosia Zochniak
Oceń artykuł:

Marki odzieżowe zarobią na modzie second hand

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.