Mastercard Love Index: Wspólnie spędzony czas w walentynki cenniejszy niż kwiaty i czekoladki

2020-02-13 | 09:44

Mastercard zaprezentował wyniki najnowszej edycji  badania Mastercard Love Index. Zestawienie obrazujące trendy i zwyczaje zakupowe konsumentów związane z walentynkami obejmuje lata 2017-2019. Wydatki Polaków z okazji Dnia Zakochanych wzrosły w tym czasie o 63%, co jest zbieżne z trendami światowymi.

Łączna wartość tych zakupów to już 259 mln zł , czyli tyle, ile kosztowałoby 6,5 mln bombonierek lub 52 mln czerwonych róż. Zdecydowaną większość walentynkowych wydatków stanowią jednak prezenty niematerialne. Wśród nich najbardziej popularna jest wciąż romantyczna kolacja w restauracji, na drugim miejscu plasuje się wyjazd we dwoje (zakupy biletów lotniczych i na inne środki transportu), a na trzecim pobyt w hotelu.

Lepiej być (razem) niż mieć
Wskaźnik Mastercard Love Index jest obliczany na podstawie transakcji zrealizowanych za pomocą kart Mastercard w dniach od 11 do 14 lutego. Ich analiza potwierdza, że kartki walentynkowe jeszcze nie odeszły do lamusa. W ciągu roku wydatki na ich zakup wzrosły o 12%. Kartka zdaje się jednak być wyłącznie dodatkiem do głównej niespodzianki. Aż o 113% wzrosły bowiem wydatki na kwiaty, w porównaniu do roku ubiegłego. Kupujemy też więcej biżuterii dla swoich ukochanych – w ciągu dwóch lat wydatki na „błyskotki” wzrosły o 34%.

Liczą się jednak nie tylko prezenty materialne. Coraz częściej decydujemy się ofiarować ukochanej osobie swój czas. Bezcenne przeżycia, wspólne chwile i emocje to niematerialny wymiar prezentów, takich jak wspólna podróż czy kolacja we dwoje. W 2019 r. Polacy wydali na bilety lotnicze (oraz na inne środki transportu) o 51% więcej niż dwa lata wcześniej. Równie duży przyrost zanotowały hotele: liczba płatności za noclegi zwiększyła się w tym samym okresie o 57%. Największą popularnością od lat cieszy się natomiast romantyczna kolacja we dwoje. W ciągu dwóch lat liczba transakcji w restauracjach wzrosła o 65%. W świadomości Polaków powiedzenie „przez żołądek do serca” jest więc wciąż aktualne.

Zakupy bez wychodzenia z domu
Raport Mastercard wskazuje ponadto, że przygotowując się do walentynek, Polacy coraz częściej decydują się na zakupy online. W minionym roku takich transakcji było o 77% więcej niż dwa lata wcześniej. Z kolei wśród płatności dokonywanych osobiście, w sklepie stacjonarnym lub punkcie usługowym, zdecydowana większość to transakcje zbliżeniowe (85% wszystkich płatności). To potwierdzenie faktu, że Polska jest jednym z europejskich i światowych liderów technologii zbliżeniowej.  

Z zestawienia wynika również, że z roku na rok decydujemy się na coraz wcześniejszy zakup upominków. W 2019 r. większość prezentów walentynkowych kupiliśmy już 11 lutego. To widoczna zmiana, biorąc pod uwagę fakt, że w 2018 r. zakupy robiliśmy głównie 12 lutego, a w 2017 r. w przeddzień walentynek, czyli 13 lutego.

Inne ciekawe wyniki Mastercard Love Index w Europie Środkowo-Wschodniej:

  •  Czesi kupują online: najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, aż o 369% w porównaniu do 2017 r., zanotowano w Czechach.
  •  Ukraińcy są najhojniejsi: wydatki związane z obchodami Dnia Świętego Walentego wzrosły na Ukrainie w ciągu dwóch lat o 122%. Ukraińcy są też rekordzistami, jeśli chodzi o wzrost wydatków na noclegi w hotelach (+69% w stos. do 2017 r.).
  •  Rumuni chętnie podróżują: wzrost ich wydatków na bilety lotnicze i na inne środki transportu wyniósł ponad 90% w ciągu dwóch lat. Odwrotny trend można zaobserwować wśród Serbów i mieszkańców Bośni i Hercegowiny (-9% w stos. do 2017 r.).
Tagi: Mastercard Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Mastercard

Zobacz także

Mastercard Love Index: Wspólnie spędzony czas w walentynki cenniejszy niż kwiaty i czekoladki

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.