FACTORY, największa sieć centrów outletowych w Polsce, zakończyła 2018 rok wzrostem wartości sprzedaży na poziomie 1%, mimo wyłączenia z handlu 23 niedziel w roku. Na zakupy do czterech obiektów w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, przyjechało łącznie ponad 11 350 000 klientów. NEINVER jest liderem rynku centrów wyprzedażowych w Polsce i Hiszpanii oraz wiodącym operatorem tego segmentu w Europie.
To był bardzo dobry, ale wymagający rok dla całej branży w Polsce, zarówno zarządców obiektów jak i sieci handlowych. Intensywne działania promocyjne, nowe marki i koncepty salonów outletowych, wysokie standardy wnętrz oraz konsekwentnie rozszerzana oferta dodatkowa okazały się kluczowe dla utrzymania dynamiki sprzedaży w centrach, zarządzanych przez NEINVER w 2018 roku
– podsumowuje Bożena Gierszewska-Mroziewicz, Country Head NEINVER w Polsce.
Wyższa wartości sprzedaży w centrach FACTORY rok do roku to stała tendencja. W 2018 roku NEINVER zanotował wzrost na poziomie 1%, mimo wyłączenia z handlu 23 niedziel – najpopularniejszych w tygodniu dni handlowych. Outlety odwiedziło 11 350 000 klientów, co stanowi kilkuprocentowy spadek w porównaniu do roku poprzedniego. Odwiedzający outlety decydowali się na bardziej kompleksowe zakupy, odwiedzając jednorazowo większą liczbę sklepów i przeznaczając większe kwoty.
Zwyczaje zakupowe w Polsce zmieniały się w ciągu roku. Największy wzrost liczby odwiedzin i wartości sprzedaży odnotowaliśmy w drugiej połowie roku, gdy klienci nauczyli się nowej rzeczywistości handlowej. Zakupy dokonywane są bardziej efektywnie, co znajduje swoje odbicie we wzroście wartości koszyka zakupowego
– zauważa Magdalena Chachulska, Asset Management Director NEINVER w Polsce.
Najpopularniejszymi dniami tygodnia w 2018 roku były soboty i niedziele handlowe. Największy wzrost zainteresowania w pozostałe dni tygodnia przyniosły wtorki i piątki. Klienci częściej decydowali się na zakupy popołudniami i wieczorami, niż wczesnym rankiem.
Dużą popularnością w centrach FACTORY cieszył się Black Friday, gdzie poszczególne salony outletowe zadbały o dodatkowe rabaty i oferty promocyjne. Klientów intensywnie przybywało również w weekendy tematyczne, z ofertami sprofilowanymi m.in. na odzież jeansową, asortyment dla rodzin czy amatorów sportowych aktywności.
Debiuty w Polsce i na rynkach lokalnych
W 2018 roku, NEINVER wprowadził do outletów w Polsce nowe marki, dotąd nieobecne w wyprzedażowej odsłonie w kraju czy w poszczególnych miastach.
W warszawskim FACTORY Annopol klienci mają okazję do zrobienia zakupów w salonach Alpine Pro, Hunkemöller czy Marc O’Polo – po raz pierwszy na stołecznym rynku outletowym. Otwarto również salony popularnych marek Converse i Vans. W FACTORY Ursus w Warszawie oraz FACTORY Kraków z pierwszymi salonami wyprzedażowymi w Polsce zadebiutowała włoska marka torebek O’Bag. W FACTORY Ursus otwarto również salony marek Guess Accessories, Brax, Albione czy Adventure Sports / Rossignol. W Krakowie, obok wspomnianej marki O’Bag, w skali kraju debiutował też salon Under Armour &Keen, z ofertą odzieży sportowej nowej generacji oraz specjalistycznych butów i sandałów trekkingowych. Natomiast lokalnie, po raz pierwszy w Małopolsce z outletową ofertą wyszły Timberland, Guess Accesories, Sizeer oraz Lindt & Sprungli. W FACTORY Poznań, NEINVER wprowadził na Wielkopolski, outletowy rynek pierwsze salony Quicksilver, Willsoor, Kazar, Apline Pro i Quiosque.
Nowe wnętrza i strefa restauracyjna
W 2018 roku, NEINVER zakończył również intensywny proces renowacji wnętrz w całej sieci FACTORY, inwestując w nowoczesne rozwiązania dot. wystroju, jak i funkcjonalności: wymianę podłóg i oświetlenia, lepszą ekspozycję witryn, nowe toalety i pokoje dla rodziców z dziećmi, zielone strefy relaksu z puntami ładowania urządzeń mobilnych, place zabaw czy mini - kina dla dzieci.
W krakowskim kompleksie FACTORY i Futura Parku zbudowano nową strefę restauracyjną, z ofertą Thai Express, Trattoria due Tavoli, Berlin Döner Kebap, KFC, Olimp oraz Cafe Wawel. Strefa restauracyjna już od pierwszych dni funkcjonowania cieszy się dużą popularnością. W 2018 roku, krakowski Futura Park odwiedziło ponad 3 mln klientów.
NEINVER w Silesia Outlet
Obok sieci FACTORY, NEINVER objął zarządzanie powstającym na Śląsku Silesia Outlet w Gliwicach. Centrum ma być docelowo największym obiektem wyprzedażowym na Śląsku. Wiosną tego roku, po otwarciu pierwszej fazy projektu, zaprosi klientów do ponad 60 salonów outletowych na 12 000 m² powierzchni handlowej. Po zakończeniu budowy drugiego etapu, liczyć ma łącznie 20 000 m² ze 120 salonami marek lokalnych i międzynarodowych.
W Silesia Outlet, NEINVER odpowiada za asset management, facility management i marketing, a po otwarciu centrum zajmie się również najmem.