NEINVER przedstawia raport z badania rynku outletów w Polsce

2019-06-06 | 15:29

"Centra pozytywnych emocji. Rynek outletów w Polsce w oczach klientów” – to tytuł wyjątkowego raportu NEINVER, przygotowanego wspólnie z firmą badawczą IQS. Na pytania ankieterów odpowiedziało 3200 mieszkańców z ośmiu regionów kraju, a szczegółowe ustalenia wraz z komentarzami zebrane zostały w specjalnym wydawnictwie. 

NEINVER od lat pozostaje liderem rynku centrów outletowych w Polsce i Hiszpanii oraz wiodącym operatorem w Europie, a powstałe prawie 17 lat temu FACTORY Ursus jest wciąż najpopularniejszym i najlepiej rozpoznawalnym obiektem tego formatu w kraju. Naszą ambicją jest rozwijanie i udoskonalanie konceptu outletowego, dlatego uważnie przyglądamy się opiniom i oczekiwaniom klientów, a zdobytą wiedzą i doświadczeniem dzielimy z partnerami biznesowymi

– podkreśla Bożena Gierszewska-Mroziewicz, Country Head NEINVER w Polsce. 

Raport podzielony został na sześć części: Profil klienta outletu, Zwyczaje zakupowe klienta outletu, Postrzeganie outletów, Pozycja outletów względem innych miejsc zakupów, Potencjał rozwoju rynku outletów oraz Charakterystyka rynków lokalnych. Ustalenia badawcze zebrane zostały zarówno w skali ogólnopolskiej jak i z podziałem na regiony: Warszawę, Kraków, Poznań, Aglomerację Śląską, Trójmiasto, Wrocław, Szczecin i region wschodni.

Ustalenia badawcze w skrócie

Outlety to demokratyczne miejsca zakupów dla wszystkich, bez względu na wiek i zasobność portfela, choć najchętniej odwiedzane przez klientów w wieku od 25 do 44 lat. Kupują w nich zarówno kobiety jak i mężczyźni, najczęściej w towarzystwie najbliższych – rodziny lub przyjaciół. Najwięcej z nich ma średnie lub wyższe wykształcenie i pochodzi z miast średniej wielkości lub dużych aglomeracji. 

Najpopularniejszymi dniami zakupów są weekendy, ale coraz częściej również czwartki i piątki. Odwiedziny w outlecie są z reguły zaplanowane, a klienci skoncentrowani na konkretnych celach zakupowych. Spośród wszystkich osób, które uczestniczyły w badaniu, aż 76 % okazało się być klientami outletów. 

Przyciągają ich przede wszystkim znane i atrakcyjne marki w stale obniżonych cenach. Ten przekaz najbardziej utkwił im w głowie. Uważają promocje outletowe za lepsze od proponowanych w tradycyjnych centrach handlowych. Liczą na unikalne produkty i okazje. 71% z nich to stali oraz regularni klienci centrów wyprzedażowych. 28% pojawia się w nich jedynie okazjonalnie. Podczas wizyty w outlecie dostrzegają z reguły profesjonalną obsługę, wygodny oraz czytelny układ pasaży handlowych i deklarują, że czują się miło i przyjemnie. 

Średni wydatek klienta centrum outlet to 388 złotych. Podczas jednej wizyty klienci odwiedzają łącznie nawet 10 sklepów lub więcej. Mówią, że z reguły jadą na zakupy po konkretne rzeczy, w określonym wcześniej celu, ale też po to, by zapolować na okazje. Kupują głównie odzież damską i męską, buty, a także ubrania sportowe. 

W poszczególnych regionach zaobserwować można wiele podobieństw, ale są również istotne różnice. Najwięcej wydają mieszkańcy Warszawy, najmniej mieszkańcy regionu wschodniego. Obie grupy traktują zakupy jako pretekst do wyjścia i chwili dla siebie. Dla mieszkańców wschodniej części Polski to również dobry sposób na spędzenie wolnego czasu. Klienci z Poznania podchodzą do zakupów bardziej zadaniowo, w mniejszym stopniu mają one poprawić im humor. Są w tym podobni do klientów z Aglomeracji Śląskiej. 

Co bardzo cieszy, zakupy w outlecie we wszystkich regionach kraju są dla klientów źródłem pozytywnych emocji. Najczęściej towarzyszy im radość i zaskoczenie. Czasem stosunek neutralny. Zakupy poprawiają im humor, pozwalają cieszyć się nowymi rzeczami i pozostać z poczuciem dobrze wydanych pieniędzy. Coraz większa grupa klientów postrzega outlety jako miejsca modne, przyjemne i ekscytujące. 

Rynek outletów w Polsce

Na polskim rynku funkcjonuje obecnie 16 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni ponad 260 000 m². To obiekty zlokalizowane w większości w obrębie dużych aglomeracji oraz miast średniej wielkości. Najwięcej z nich mieści się w Polsce centralnej, na południu kraju i w części wschodniej. 

Centra outlet w Polsce gromadzą łącznie ok. 1400 salonów popularnych marek polskich i światowych w stale obniżonych cenach - z segmentu mid-mass market i premium. Najsilniejszą reprezentację stanowią marki modowe dla kobiet i mężczyzn, obuwnicze oraz oferta sportowa. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się artykuły wnętrzarskie, a także biżuteria, akcesoria i kosmetyki.

Zdecydowana większość obiektów jest zlokalizowana na obrzeżach miast lub w rejonach znacznie oddalonych od ścisłego centrum. Charakterystyczne jest jednak sąsiedztwo ważnych dróg krajowych i autostrad, co umożliwia klientom łatwy dojazd z innych dzielnic, miejscowości czy nawet regionów. 

Pierwszym centrum wyprzedażowym, które powstało na polskim rynku, jest warszawskie FACTORY Ursus, otwarte w 2002 roku.  To dzisiaj najlepiej rozpoznawalny obiekt tego formatu w kraju. Najnowszym centrum w Polsce jest Silesia Outlet w Gliwicach, otwarte w marcu tego roku. 

NEINVER w Polsce zarządza siecią czterech centrów outletowych FACTORY w Warszawie- FACTORY Ursus i FACTORY Annopol, Krakowie i Poznaniu oraz Silesia Outlet w Gliwicach i parkiem handlowym Futura w Krakowie. 

Tagi: Bożena Gierszewska-Mroziewicz Factory Annopol Factory Kraków Factory Poznań Factory Ursus Neinver
Oceń artykuł:

Źródło: Neinver

zobacz więcej informacji o: Outlet FACTORY Poznań

Zobacz także

NEINVER przedstawia raport z badania rynku outletów w Polsce

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.